اخبار روز

مسکن نیروی کار ارزان نیست، رکود را «افزایش قیمت» نگذارید!

وقتی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش ده برابری هزینه‌های مسکن در پنج سال گذشته صحبت می‌کند و به درستی ادعا می‌کند که هزینه‌های این بخش برای اکثریت مردم کشور غیرقابل تحقق است، مسئولان دولتی مدعی هستند که این امر توانسته است از پس آن بر بیاید. با تورم املاک و مستغلات حاوی. اما به گفته علیرضا خرمی، فعال صنفی، آنچه کنترل تورم می‌خوانند، «فقط بهره‌برداری از رکودی است که در بازار املاک و مستغلات به دلیل ناتوانی جمعی حاکم است. اقدامات اصلاحی صورت نگرفت، فقط رابطه بین عرضه و تقاضا به دلیل کاهش تقاضا منجر به رکود شد. آیا به این دلیل است که مردم دیگر نمی توانند خانه بخرند زیرا قیمت ها کاهش یافته است؟!

تورم بازار املاک و مستغلات در سال های اخیر چندین شوک تورمی را تجربه کرده است. آخرین مورد از این تکانه ها در پایان پاییز گذشته رخ داد که باعث شد قیمت هر مترمربع مسکن در تهران 50، 60 و 100 درصد افزایش یابد. پس از آن، بازار به طور طبیعی دچار رکود شدید شد. تعداد خریداران ملک کاهش یافت و کمتر کسی بود که بتواند برای هر مترمربع آپارتمان در تهران بیش از 60 یا 70 میلیون تومان بپردازد.

علیرغم همه این حقایق خاص که در معرض دید آشکار است، عملکرد دولت در مهار تورم ذکر شده است. حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در تازه ترین اظهارنظر خود درباره وضعیت بازار مسکن از کاهش 20 درصدی قیمت مسکن در نیمه مهرماه خبر داد. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اجرای برنامه ساماندهی مشاوران املاک و جلوگیری از فعالیت مشاوران بدون پروانه کسب را عامل مهمی در کاهش قیمت املاک عنوان کرد. به گفته جنتی اردیبهشت ماه ماه جاری در تهران شهرهای جدید پرند، پردیس، اندیشه و تمامی شهرستان های استان با ساماندهی 21 هزار مشاور املاک استانی با تشکیل گشت های مشاوران املاک آغاز به کار کردند.

چرا دولت زیر بار اعاده حقوق است نیروی کار گلپور: آیا از برگزاری جلسه شورای عالی کار می ترسید؟

اگر این اظهارات را بازخوانی کنیم، می بینیم که گناه گرانی مسکن ناشی از ناتوانی در تامین مسکن بر اساس اصل 31 قانون اساسی که منتسب به تخلف و فساد مشاوران املاک است، نیست. به نظر می رسد با تعطیلی دفاتر مشاوران املاک غیرمجاز گام بزرگی در ساماندهی مسکن و قیمت آن برداشته شده و اکنون مردم می توانند صاحب خانه شوند!

البته کاهش 20 درصدی قیمت ملک نسبت به مثلا فروردین یا اردیبهشت ماه اگر در برخی از نقاط پایتخت این اتفاق افتاده، تنها نتیجه ناتوانی مردم در خرید مسکن است و دلیل دیگری ندارد و البته چیز جدیدی نیست. دبير انجمن انبوه سازان مسكن استان تهران چند ماه قبل از اين اظهارات، در 27 خرداد امسال گفت: با توجه به ركود فعلي، قيمت مستغلات در مناطق شمالي و لوكس به 10 تا 20 درصد افزايش يافته است. سقوط. به گفته ایرج رهبر، با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان در بازار مسکن، شاهد افت 10 تا 20 درصدی قیمت ها در بازار مسکن به ویژه املاک لوکس هستیم که این امر موجب افت قیمت شده است.

بنابراین می بینیم که اولاً کاهش قیمت در برخی از مناطق لوکس تهران که قیمت ها نجومی و فوق لوکس است اتفاق جدیدی نیست و از بهار امسال شروع شده است و ثانیاً آنچه بازار و متولیان آن را نشان می دهند. رکودی که منجر به کاهش قیمت شده است نه رویکردهای اصلاحی!

علیرضا خرمی در رابطه با ادعای کنترل قیمت ملک می گوید: دولت مدعی است ما سعی کردیم تورم را مهار کنیم اما نشد. مدت‌هاست که رکود در بازار حاکم است و دولت به این رکود و رکود بازار می‌گوید کنترل تورم!

به گفته این فعال صنفی، خرید خانه برای مردم به طور عام و کارگران به طور خاص آرزوی دیرینه بوده است. دیگر هیچ کس نمی تواند به خانه دار شدن فکر کند، چه برسد به اینکه برای آن برنامه ریزی کند.

این فعال کارگری اصفهانی در ادامه می گوید: کارگران برای اجاره خانه به حاشیه شهرها رفته اند. تقریباً همه کارگران در حاشیه زندگی می کنند. در اصفهان هیچ کارگری با درآمدش نمی تواند در یک منطقه خوب یا متوسط ​​شهر خانه ای اجاره کند، بنابراین مجبور است به حاشیه شهر برود. و این مشکل به شهرهای کوچک نیز سرایت می کند.

خرمی می افزاید: دولت در مذاکرات دستمزد سال 1402 افزایش حقوق کارگران را عامل تورم می دانست و تن به افزایش حقوق قانونی نمی داد. چه شد، تورم مهار شد؟! این مارپیچ تورم دستمزد در کشور ما اصلاً واقعیت ندارد. حقوق ها را افزایش ندادند، اما تورم سر به فلک کشید.

وی تاکید می کند: امروز کارگران بیش از 80 درصد درآمد خود را بابت اجاره خانه پرداخت می کنند; یک همکار دارم که ماهانه 14 میلیون تومان حقوق می گیرد اما 10 میلیون تومان اجاره خانه می دهد. خودتان حساب کنید چه بلایی سر کارگران می آید اعم از کارگران فنی و با تجربه که بیش از حداقل حقوق می گیرند!

کنترل تورم ادعایی است که صحت ندارد. کاهش 20 درصدی خودکار قیمت ملک در مناطق لوکس پایتخت را نمی توان کاهش هزینه مسکن مردم نامید. کارگری با حقوق 10 یا 15 میلیون تومانی اگر 30 سال کار کند و از حقوق خود صرف نظر کند نمی تواند خانه دار شود.

«موفقیت در مهار قیمت‌های نجومی مسکن» زمانی معنا پیدا می‌کند که دولت این فرصت را برای عموم مردم، مزدبگیران، باز کند تا از طریق طرح‌هایی مانند اجاره به مالکیت یا حمایت از انجمن‌های مسکونی در حال رشد، صاحب خانه شوند. امروزه حتی وام های مسکن با چنین نرخ های سود بالایی بی فایده است و فقط به سود کسانی است که دنبال سود هستند. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس، 31 مهرماه درباره وام‌هایی که کارکرد ندارند، گفت: قرار است 550 میلیون تومان برای وام مسکن تخصیص داده شود، اما اگر اینطور باشد با بازپرداخت 12 میلیون تومان. یک میلیارد تومان ودیعه داشته باشی پس چی؟» یک جوان می تواند اقساط 12 میلیون تومانی بپردازد و یک میلیارد تومان سپرده داشته باشد.

۲۳۳۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا