زهرا جهانگرد، رئیس اداره نظارت و بازرسی فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها گفت: شایع ترین راه ورود سموم به بدن، مسمومیت با گیاهان سمی است. یکی این یکی از شایع ترین علل مسمومیت تصادفی در کودکان در سراسر جهان است.

تسنیم افزود: ضمن اطمینان از سمی نبودن گیاهانی که در خانه نگهداری می کنند، باید نام گیاهان را نیز به خاطر بسپارند و روی برچسب کنار آنها بنویسند.

8 گیاه آپارتمانی سمی

مسمومیت با گیاهانی مانند جانگرد، نرگس، دیفن باخیا، گل متفکر، آزالیا، شوکران و کرچک می تواند کشنده باشد. در صورت مسمومیت با این گیاهان، بیمار را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی ببرید.

وی ادامه داد: شیره سمی برخی از گیاهان آپارتمانی سمی مانند دیفن باخیا و کالادیوم می تواند باعث تورم، خارش و سوزش مخاط دهان شود و در صورت مصرف باعث خفگی یا آسیب به دستگاه گوارش فرد مسموم شود. بسیاری از گیاهان و گل های داخلی مانند خرزهره و دیفن باخیا سمی هستند و تماس پوستی یا بلعیدن آنها باعث مسمومیت و سوختگی مخاط می شود. اکالیپتوس حتی در مقادیر کم (یک قاشق) در صورت خوردن تصادفی می تواند کشنده باشد.

تشخیص گیاه سمی از غیر سمی

وی تاکید کرد: والدین به یاد داشته باشند که مصرف یک گیاه توسط حیوانات اهلی و وحشی دلیلی بر سمی نبودن آن برای انسان نیست.

رئیس اداره نظارت و بازرسی فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو مسمومیت با قارچ های سمی را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: مردم از مصرف قارچ هایی که گونه های آن را نمی شناسند خودداری کنند زیرا مصرف برخی از قارچ های سمی می تواند کشنده باشد. آنها می توانند باعث نارسایی حاد کبد و مرگ شوند.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص قارچ های سمی از غیرسمی بر اساس شکل ظاهری بسیار دشوار است و نیاز به تجربه و تخصص دارد، بنابراین افراد از مصرف قارچ هایی که در طبیعت می رویند خودداری کنند.

در صورت مسمومیت با این شماره تماس بگیرید

رئیس اداره نظارت بر فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در صورت بلعیدن قسمت های مختلف گیاه از جمله میوه، دانه، برگ و غیره توسط کودکان، علاوه بر مراجعه به سازمان اطلاع رسانی داروها و سموم باید با آژانس اطلاع رسانی دارو و سموم تماس بگیرند. به مراکز درمانی این مرکز دارای شماره داخلی 190 می باشد. 3 کد و 2 تماس دریافت کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما