دو هفته از انفجار معدن زغال سنگ طبس که منجر به کشته شدن 50 کارگر شد می گذرد. اکنون دست اندرکاران در تلاش هستند تا کار اداری پرداخت مستمری بازماندگان این حادثه دلخراش را به پایان برسانند و همانطور که قبلاً اشاره شد، تلاش برای راه اندازی این مستمری ها از پایان مهرماه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا؛ با کاهش التهاب ناشی از انفجار معدن زغال سنگ طبس و تکمیل عملیات امداد و نجات، اکنون زمان رسیدگی و پرداخت هر چه سریعتر مطالبات قانونی خانواده قربانیان این حادثه است.

جواد زوانت استاندار خراسان جنوبی در دیدار با خانواده های جانباختگان این حادثه گفت: غرامت متوفی در روال عادی به خانواده ها پرداخت می شود و شرکت معدن نیز مبلغی را پرداخت می کند. به عنوان حمایت و به صورت رایگان به حساب خانواده ها واریز می شود تا هزینه های مراسم خاکسپاری را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی خانواده ها برقراری مستمری برای متوفیان بوده است، خاطرنشان کرد: این موضوع با جدیت در حال پیگیری است و این مستمری امتحان شده است. مهر ماهیانه و بدون وقفه پرداخت می شود.

بر اساس ایده‌های علمی اجتماعی متصدیان بیمه، به‌طور دقیق‌تر، در صورت فوت نان‌آور خانواده، شرکت جای او را می‌گیرد و مسئولیت معیشت بازماندگان بیمه‌شده یا مستمری بگیران متوفی را بر عهده می‌گیرد. اما کدام بازماندگان مستمری دریافت می کنند؟

کلیه بیمه شدگان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت ایران را شامل می شود، می توانند پس از پرداخت حق بیمه و احراز شرایط سنی و سابقه بیمه ای، نسبت به دریافت مستمری و دریافت مزایا و خدمات درمانی آن اقدام کنند. اما در صورت فوت، مستمری بگیر یا از کارافتاده کامل بیمه شده، این سازمان به افراد تحت تکفل بازماندگان وی با رعایت شرایط قانونی مستمری بازماندگان پرداخت می کند.

با رئیس اداره امور بازماندگان اداره کل بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی درباره نحوه برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه شده و مشمولان آن گفت وگویی انجام دادیم.

رئیس اداره امور بازماندگان اداره کل بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون تامین اجتماعی پرداخت حقوق و مستمری به بازماندگان مشمول بیمه شدگان یا بیمه شدگان تعیین شده است. مستمری بگیر مستمری بگیر یا از کارافتاده کلی که فوت کرده است. یکی یکی از تعهدات بلندمدت این سازمان است که به «تاسیس مستمری بازماندگان» معروف است.

رضا دهقان زاده تصریح کرد: در صورت فوت بیمه شده قبل از بازنشستگی در اثر حادثه صنعتی یا بیماری شغلی (بیماری هایی که به دلیل شرایط محیط کار بیمه شده رخ می دهد)، بازماندگان مشمول وی مشمول حق بیمه خواهند شد. به مستمری بازماندگان

وی افزود: طبق ماده 16 قانون تامین اجتماعی، مستمری مبلغی است که با رعایت شرایط مقرر در این قانون (قانون تامین اجتماعی) برای جبران خسارت تمام یا قسمتی از خسارت به بیمه شده پرداخت می شود. درآمد و در صورت فوت وی، برای تأمین معیشت بازماندگان تحت تکفل.

رئیس اداره امور بازماندگان اداره کل مستمری بگیران سازمان بیمه های اجتماعی ادامه داد: بنابراین با توجه به تعریف و مفاهیم علوم اجتماعی سازمان های بیمه گر و به طور دقیق تر در صورت فوت بیمه شده. شخص حامی خانواده، انجمن مسئولیت امرار معاش شخص بیمه شده بازماندگان تحت تکفل یا مستمری بگیران متوفی را بر عهده می گیرد.

ضوابط و روش تخصیص مستمری بازماندگان در سازمان تامین اجتماعی

وی در پاسخ به ضوابط و نحوه اعطای مستمری بازماندگان در سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: در صورت فوت بیمه شده بازنشسته، در صورت فوت بیمه شده ازکارافتاده کامل مستمری دریافت می کند. ، مستمری در صورت فوت بیمه شده ای که 10 سال آخر عمر خود را تمام کرده باشد. حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه حق بیمه 90 روز کاری عمر در سال گذشته پرداخت شده باشد، بازماندگان تحت تکفل طبق شرایط قانونی می توانند از مستمری بازماندگان برخوردار شوند.

دهقان زاده گفت: در صورت عدم احراز شرایط مقرر توسط بیمه شده (در صورت فوت بیمه شده ای که در 10 سال آخر عمر خود حداقل یک سال حق بیمه کار پرداخت کرده باشد، مشروط بر اینکه حق بیمه کار را پرداخت کرده باشد. 90 روز). در آخرین سال عمر خود) اما حداقل 20 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد و همچنین در مواردی که بیمه شده بر اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری شغلی فوت کند مشمول اعطا می شود. از مستمری بازماندگان

پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه شده در صورت فوت غیر قابل انتساب به حوادث ناشی از کار یا بیماری های شغلی چگونه است؟

وی در توضیح بیشتر مشمولان مستمری بازماندگان با اشاره به اینکه پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه شده ای که به دلایلی غیر از حوادث کار یا بیماری های شغلی فوت کرده اند منوط به احراز چند شرط است، گفت: در موارد فردی، فوت یکی از بیمه‌شده‌ها که در 10 سال آخر عمر خود حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد، مشروط بر اینکه در آخرین سال خدمت خود، حق بیمه را 90 روز کاری پرداخت کرده باشد مادام العمر مستمری بازماندگان را دریافت می کنند.

رئیس اداره امور بازماندگان اداره کل مستمری های سازمان بیمه اجتماعی افزود: همچنین در صورتی که بیمه شده متوفی حداقل 20 سال قبل از فوت حق بیمه مقرر را پرداخت کرده باشد، بازماندگان واجد شرایط وی می توانند حق بیمه بازماندگان را مطالبه کنند. مستمری برابر ماده 111 قانون تامین اجتماعی و مجموع مستمری پرداختی به بازماندگان متوفی در این صورت نمی تواند کمتر از حداقل دستمزد مستخدم عادی باشد.

دهقان زاده تصریح کرد: حتی در صورت فوت بیمه شده ای که بین 10 تا 20 سال حق بیمه پرداخت کرده است، بازماندگان وی متناسب با سنواتی که حق بیمه پرداخت کرده اند و بدون هیچ گونه تعهدی در قبال آن مستمری دریافت می کنند. طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی.

کدام بازماندگان مستمری دریافت می کنند؟

دهقان زاده در پاسخ به این سوال که بازماندگان واجد شرایط بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی که مستمری دریافت می کنند چه کسانی هستند، پاسخ داد: بازماندگان بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی شامل والدین، فرزندان، همسر و فرزندخوانده و اولاد اناث در صورتی که باشند. نه شغل و نه شوهر داشته باشند و مدرکی مبنی بر کفالت از اجداد خود ارائه دهند و در صورت رعایت شرایط قانونی مستمری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه همسر متوفی بیمه شده دائم یا مستمری بگیر می تواند مستمری را مطالبه کند، افزود: شوهر بیمه شده یا مستمری بگیر زوجه متوفی مشروط بر اینکه تحت تکفل زوجه باشد و ثانیا سن وی از 60 سال بیشتر باشد یا طبق کمیسیون موضوع پزشکی ماده 91 قانون تامین اجتماعی از کار افتاده است و به هیچ وجه نباید مستمری دریافت کند.

رئیس اداره امور بازماندگان اداره کل بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره مستمری بازماندگان فرزندان بیمه شده متوفی، تصریح کرد: این افراد فرزندان (فرزندخوانده) پسرانی هستند که سن آنها کمتر از 20 ساله (حداکثر 19 سال) یا فقط در تحصیلات دانشگاهی یا نیازمند از کارافتادگی ناشی از بیماری یا از کار افتادگی طبق گزارش کمیسیون های پزشکی است.

دهقان زاده با اشاره به اینکه گروه بعدی مستمری بازماندگان فرزندان (فرزندخوانده) دختران مجرد و بیکار هستند، گفت: این افراد والدین متوفی هستند و مشمول مستمری به شرط تحت تکفل بودن وی هستند. و ثانیاً سن پدر از 60 سال و سن مادر از 55 سال بیشتر باشد و یا طبق ماده 91 قانون تامین اجتماعی قادر به انجام کار نباشند و به هیچ عنوان مستمری دریافت نکنند.

در صورت ازدواج مجدد، همسر دائمی متوفی یکی از بازماندگان واجد شرایط باقی می ماند.

وی افزود: طبق قانون حمایت از خانواده در صورت ازدواج مجدد، همسر (فرزندان) بیمه شده دائم متوفی همچنان جزو بازماندگان استحقاقی محسوب می شود. شوهر بیمه شده زن متوفی تنها به شرطی می تواند این مستمری را دریافت کند که تحت تکفل زن باشد و بیش از 60 سال سن داشته باشد یا به نظر کمیسیون پزشکی ناتوان به کار باشد و مستمری دریافت نکند هر مورد

رئیس اداره امور بازماندگان اداره کل بازنشستگی سازمان بیمه اجتماعی خاطرنشان کرد: فرزند ذکور متوفی در صورتی که کمتر از 20 سال سن داشته یا منحصراً در دانشگاه تحصیل کرده یا از کار افتاده باشد، محسوب می شود. فقیر و فرزند اناث متوفی می تواند به شرط بیکار بودن مستمری بازماندگان دریافت کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :