اخبار روز

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

به گزارش ایمنا، بررسی شهرهای مسکونی ایده آل از دیرباز موضوع بحث معماران و شهرسازان بوده است. در این بررسی ها هویت زیبایی شناختی و میراث فرهنگی و همچنین کیفیت زندگی در هر شهر و خدمات ارائه شده به ساکنان از مهمترین معیارها می باشد.

شاخص جهانی زیست پذیری 2024 هفته خبری بین المللی اکونومیست (The Economist) معیارهایی را در 173 شهر ارزیابی کرد تا شهرهایی را که بالاترین کیفیت زندگی را برای ساکنان ارائه می دهند شناسایی کند. .

هر شهر بر اساس 30 عامل کمی و کیفی در پنج حوزه پایداری، بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت ارزیابی می شود. معیارهای در نظر گرفته شده طیفی از عوامل مانند تامین آب پاک، هوای پاک، غذا و مسکن کافی و همچنین توانایی شهر در ایجاد حس تعلق به جامعه و ایجاد محیط های فراگیر برای همه بخش های جامعه به ویژه جوانان را می سنجد.

ناآرامی های اخیر، از جمله اعتراضات سراسری در اروپا و ایالات متحده، و همچنین بحران های مداوم در هزینه های زندگی، به ویژه در بخش مسکن، گزارش شده است که کمترین بهبود را در پایداری داشته است، در حالی که کیفیت کلی زندگی در شهر همین وضعیت رو به بهبود است، نابرابری‌ها تحت تأثیر چالش‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و نظام‌های اجتماعی منطقه‌ای همچنان پابرجا می‌مانند که تأثیر بسزایی بر کیفیت زندگی در شهرها دارد.

با این حال، نظرسنجی ها نشان می دهد که وین برای سومین سال متوالی به عنوان قابل سکونت ترین شهر جهان معرفی شده است و پس از آن شهرهای اروپایی کپنهاگ، زوریخ و ژنو به دلیل جمعیت کمتر و نقش در رتبه های اول قرار دارند. این عامل در کاهش جرم و جنایت و ترافیک رتبه های بالایی دارد. در انتهای این فهرست، شهر دمشق سوریه همچنان به عنوان شهری با کیفیت زندگی پایین در رتبه‌بندی این نظرسنجی قرار دارد و پس از آن طرابلس در لیبی قرار دارد که نشانه‌هایی از بی‌ثباتی شدید را نشان می‌دهد.

ده شهر قابل سکونت در سال 2024

وین، اتریش

وین، پایتخت اتریش، که در سراسر جهان به عنوان «شهر موسیقی» شناخته می‌شود، با امتیاز کلی ۹۸.۴ در صدر فهرست قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. این شهر در زمینه های پایداری، بهداشت، آموزش و زیرساخت امتیاز عالی کسب کرده است. اگرچه بی نقص نیست، اما پیشینه فرهنگی غنی شهر امتیاز بالایی 93.5 را کسب می کند که نشان دهنده جذابیت تاریخی و صحنه هنری پر جنب و جوش آن است.

تعهد وین به خدمات عمومی و امنیت، این شهر را به مکانی ایده آل برای ساکنان تبدیل کرده است و گذشته رنگارنگ آن در چشم انداز معماری شهر منعکس شده است، که از جنگ ها، گسترش امپراتوری و تغییرات در جنبش های هنری متعدد جان سالم به در برده است و هنوز توانسته است هویت منحصر به فرد خود را حفظ کند. به عنوان نمادی از انعطاف پذیری و طراحی مجدد. امتیاز کلی وین در مقوله های فرهنگ و محیط زیست اندکی تحت تأثیر نبود رویدادهای ورزشی مهم است.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ، پایتخت دانمارک با امتیاز شاخص ۹۸ در جایگاه دوم قرار دارد. این شهر به دلیل سیستم مراقبت های بهداشتی با کیفیت با امتیاز 95.8 و موسسات فرهنگی برجسته با امتیاز 95.4 شناخته شده است. علاوه بر این، رتبه های عالی در زمینه های پایداری، آموزش و زیرساخت های شهری را دریافت کرده است که مبتنی بر تعهد آن به ارائه یک محیط امن، آموزش دیده و با کیفیت برای ساکنان است.

اندازه کوچک کپنهاگ در مقایسه با سایر شهرها امکان نرخ پایین جرم و جنایت و شلوغی کمتر جاده ها و سیستم های حمل و نقل را فراهم می کند. علاوه بر این، تعادل و پایداری کپنهاگ از هر نظر راه حلی عالی برای بحران رو به رشد جهانی هزینه زندگی ارائه می دهد. مقامات شهر تلاش زیادی برای رتبه بندی فعلی انجام می دهند زیرا این موقعیت به آنها کمک می کند تا شرکت های خارجی و استعدادهای بین المللی را به کپنهاگ و شرق دانمارک جذب کنند.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

زوریخ، سوئیس

زوریخ بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس است که در پای کوه‌های آلپ قرار دارد و امسال توانست با امتیاز ۹۷.۱ از رتبه ششم به سوم صعود کند. این شهر در زمینه های مراقبت های بهداشتی و آموزشی رتبه های عالی دریافت کرده است که نشان می دهد ساکنان به مراقبت های پزشکی و امکانات آموزشی در سطح جهانی دسترسی دارند. امتیاز فرهنگی زوریخ 96.3 است و ترکیبی پویا از صحنه های فرهنگی سنتی و معاصر را نشان می دهد.

زیرساخت های زوریخ امتیاز 96.4 را دریافت کرده و از استاندارد بالای زندگی با حمل و نقل عمومی و امکانات رفاهی عالی پشتیبانی می کند و اکثر ساکنان شهر از شغل، حمل و نقل عمومی، خدمات بهداشتی، کیفیت هوا و وضعیت مالی خود راضی هستند. چیزی که برای آنها ناخوشایند است قیمت وضعیت معیشتی است.

علاوه بر فرصت های شغلی و دستمزدهای بالا، زوریخ با طبیعت نفس گیر خود از کوه های بلند تا تپه های کوتاه، فعالیت های تفریحی متعددی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکی، شنا و همچنین جاذبه های فرهنگی و آشپزی مختلف را ارائه می دهد که برای همه گروه های سنی جذاب است. .

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

ملبورن، استرالیا

مهم ترین شهر فرهنگی استرالیا، ملبورن، با ۹۷ امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد. این شهر به دلیل تنوع فرهنگی در سطح جهانی شناخته شده است و با وجود هنر برجسته اش، امتیاز فرهنگی 95.8 را به دست آورده است. ملبورن نیز مانند زوریخ، به لطف سیستم جامع مراقبت های بهداشتی عمومی و امکانات آموزشی با کیفیت بالا، امتیاز کاملی در مراقبت های بهداشتی و آموزشی دارد.

زیرساخت های شهری با امتیاز 96.4 و محیط پایدار این شهر را به مکانی جذاب برای زندگی تبدیل کرده است. ملبورن یکی از امن ترین شهرهای منطقه آسیا و اقیانوسیه است و از نظر ایمنی زیرساخت ها و به حداقل رساندن تصادفات جاده ای و ریلی رتبه بالایی دارد.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

کلگری، کانادا

کلگری بزرگترین شهر استان آلبرتا در کانادا است یکی یکی از قطب های مهم اقتصادی این کشور محسوب می شود. در نظرسنجی فعلی، این شهر با کسب 100 امتیاز در حوزه های پایداری و بهداشت و درمان، در مجموع با امتیاز 96.8 در رتبه پنجم قرار گرفت. امتیاز فرهنگی کلگری 90 است، اما این شهر به دلیل آموزش و زیرساخت هایش برجسته است و بر جذابیت کلی و کیفیت بالای زندگی تأکید دارد.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

ژنو، سوئیس

ژنو همتراز با کلگری است و در رده پنجم قرار دارد. این شهر به دلیل سیستم های مراقبت های بهداشتی و آموزشی باکیفیت خود شناخته شده است و در هر دو زمینه نمره کامل دریافت کرده است. ژنو میزبان بیشترین تعداد سازمان های بین المللی در جهان است و امتیاز فرهنگی آن 94.9 و امتیاز زیرساختی 96.4 نشان دهنده محیط شهری پیچیده و خدمات عمومی جامع و قابل اعتماد این شهر است.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

سیدنی، استرالیا

سیدنی بزرگترین شهر و نماد کشور استرالیا است که با امتیاز 96.6 در رتبه هفتم قرار دارد و در زمینه های بهداشت و درمان، آموزش و زیرساخت رتبه های عالی دریافت کرده است. امتیاز 94.4 برای بخش فرهنگی این شهر نشان دهنده صحنه هنری پویا و جاذبه های فرهنگی متنوع است. علاوه بر این، محیط زیست پایدار و طبیعت زیبای سیدنی به کیفیت زندگی کمک می کند.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

ونکوور، کانادا

امتیاز کلی ونکوور مشابه سیدنی است و در رتبه هشتم قرار دارد. این شهر امتیاز فرهنگی 97.2 را به دست آورد که بالاترین امتیاز در بین ده شهر برتر است. مراقبت‌های بهداشتی و آموزش در ونکوور دارای رتبه بالایی هستند، اگرچه امتیاز زیرساخت کمی پایین‌تر از بقیه بخش‌ها در 92.9 است، ونکوور همچنان استاندارد زندگی بالایی را به ساکنان خود ارائه می‌دهد.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

اوزاکا، ژاپن

رتبه نهم به شهر اوزاکا با امتیاز 96 می رسد که در پایداری و مراقبت های بهداشتی برتر است و مرتباً رتبه های عالی دریافت می کند. امتیاز فرهنگی این شهر 86.8 است که کمترین امتیاز را در بین 10 شهر برتر دارد، اما با نمره عالی در آموزش و زیرساخت جبران می شود تا تجربه زندگی شهری جامعی را برای شهروندان فراهم کند.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

اوکلند، نیوزلند

اوکلند فهرست ده شهر برتر را با امتیاز کلی 96 تکمیل می کند. این شهر در زمینه های مراقبت های بهداشتی، آموزشی و زیرساختی امتیاز خوبی کسب کرده است. این شهر با امتیاز فرهنگی 97.9 تنها پس از ونکوور در بخش فرهنگی رتبه دوم را دارد و محیط پایدار، کاملا مستمر و فراگیر آن شهری با کیفیت زندگی بسیار بالا را ایجاد کرده است.

مزیت های قابل سکونت ترین شهرهای جهان چیست؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا