اخبار روز

۳۴ کرمانشاهی بر اثر مسمومیت قرص برنج جان باخته‌اند!/ جزئیات

در استان کرمانشاه، ۳۴ نفر در پنج ماهه امسال به دلیل مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، سلیم خانی، اعلام کرد که از این تعداد، ۲۶ نفر مرد و ۸ نفر زن بودند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این تعداد افزایش یافته است؛ در پنج ماهه ۱۴۰۱، ۱۹ نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده بودند (۴ زن و ۱۵ مرد).

آلومینیوم فسفات، یک ماده ضدعفونی و جلوگیری کننده از آفت زدگی غلات و به خصوص برنج است که با نام تجاری‌های مختلفی مانند کوئیک فوس و سلفوس در بازار موجود است. در ایران، این ماده به نام قرص برنج شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: خوردن قرص برنج ظرف سه تا چهار ساعت باعث اختلال در سیستم تنفسی و قلبی می شود و فرد دچار مرگ دردناک و شدید می شود و مسمومیت قرص برنج در اثر خوردن و استشمام بوی آن ایجاد می شود و در صورت وجود سم موجود است اگر سم از بدن مسموم خارج نشود، مرگ پایان کار است.

این مسئول بیان کرد: فسفید آلومینیوم گروهی از سموم دفع آفات است که به دلیل کارایی بالا و قیمت ارزان در انبارها و منازل شخصی برای از بین بردن آفات انباری (مانند برنج و سایر غلات) استفاده می شود و افزایش استفاده از فسفید آلومینیوم باعث شده است افزایش حوادث منجر به مسمومیت و مرگ شد، مرگی طولانی، دردناک و اجتناب ناپذیر.

وی ادامه داد: قرص برنج شامل موادی همچون فسفید آلومینیوم، اوره و کاربامات آمونیوم می‌باشد. این قرص در صورت تماس با رطوبت یا اسید معده، گاز خطرناک فسفین، آمونیاک و دی اکسید کربن را آزاد می‌کند که علت اصلی سمی بودن آن، گاز فسفین می‌باشد.

مسئول موضوع را با این واژه‌ها توصیف کرد: “فسفین گازی بسیار سمی است که حتی در غلظت پایین نیز می‌تواند کشنده باشد.” اگر این ترکیبات تازه‌تر باشند، به میزان بیشتری گاز فسفین را آزاد می‌کنند و به همین دلیل خطرناک‌تر هستند.

در استفاده از این قرص، باید به موارد زیر توجه شود:
– عایق بندی محیط برای جلوگیری از تماس با رطوبت.
– زمان کافی را برای حذف گاز فسفین از محیط در نظر بگیرید.
سهل انگاری در هر یک از این مراحل می‌تواند باعث بروز مسمومیت‌های تصادفی شدید و حتی منجر به مرگ شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا