اخبار روز سینما

مرگ ناگهانی کورش صفوی نویسنده و مترجم مشهور ایرانی کیست؟ + بیوگرافی و عکس

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، این زبان شناس و مترجم که سال ها در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می کرد، متولد ششم است. تیر وی در سال 1335 در تهران بود.

فرزان سجودی زبان شناس و استاد دانشگاه در مقاله شخصی خود نوشت: متاسفانه کورش صفوی از دنیا رفت یادش بخیر.

کورش صفوی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آلمان و اتریش به پایان رساند و در سال 1350 به تهران بازگشت. از آنجایی که ایران دیپلم اتریش را قبول نکرد، در همان سال مجبور شد به دبیرستان برود و در آن روزها از دبیرستان هدف 4 مدرک ریاضی بگیرد. سپس وارد رشته زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه تهران شد و سال بعد به مدرسه عالی تفسیر منتقل شد و در سال 1354 توانست از این دانشگاه مدرک لیسانس بگیرد.

در همان سال برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته زبان شناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو و M.I.T تحصیل کرد و به دلیل بیماری پدرش به ایران بازگشت. در سال 1356 وارد دوره کارشناسی ارشد زبان شناسی دانشگاه تهران شد و در سال 1358 قبل از انقلاب فرهنگی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شد. در همان سال در سال 1356 ابتدا به عنوان معلم ثابت و سپس به عنوان معلم قراردادی وارد دانشکده علوم و ارتباطات شد. حدود 10 سال پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد و با بازگشایی مجدد دوره دکتری زبان شناسی در دانشگاه تهران، وارد این دوره شد و در سال 1372 دکترای زبان شناسی خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

از آثار او می توان کتاب های «درآمدی بر زبان شناسی»، «فرهنگ زبان شناسی»، «نگاهی به تاریخ زبان فارسی»، «هفت گفتار در باب ترجمه»، «از زبان شناسی تا ادبیات»، «گفتار زبان شناسی» را برشمرد. “، “درآمدی بر معناشناسی”، “منطق در زبان شناسی”، “از زبان شناسی تا ادبیات”، “معناشناسی کاربردی”، “فرهنگ توصیفی معناشناسی”، “زبان شناسی با نگاهی به ادبیات”، “زبان های جهان”: چهار مقاله. در زبان‌شناسی، «معرفی نظام‌های نوشتاری»، «معرفی معناشناسی»، «معرفی تاریخ زبان‌های ایرانی»، «معرفی تاریخ زبان‌شناسی»، «مبانی زبان‌شناسی». احمد سمیعی با همکاری لطف الله یارمحمدی، «استعاره از دیدگاهی دیگر»، «سرگردانی در فلسفه ادبی» و «سه رساله درباره حافظ»، «نگاهی نو به معناشناسی»، «تاریخ اسلام نامه» ترجمه عباس مخبر. و کورش صفوی، «گرایش های اساسی در دستور زبان»، «درس زبان شناسی عمومی»، «زبان و عقل»، «گرامر»، «زبان شناسی و ادبیات»، «انجمن فیلسوفان خاموش»، «فردینان دو سوسور»، «زبان و اندیشه» “سوفی” او در زمینه ترجمه “دنیای جهان”، “دیوان غربی- شرقی”، “بوتیک سازنده” و “درآمدی بر معناشناسی زبان” حضور داشته است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا