اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

مرگ عوامل سرصحنه فیلمبرداری ؛ کسی به فکرشان هست؟

عصر ایران ؛ نهال موسوی – حدود 10 روز قبل 2 دستیار صحنه سریال «رویای نیمه شب» سر صحنه فیلمبرداری در لوکیشن رود بهمن شیر آبادان غرق شدند و جان خود را از دست دادند.

در اسفند ماه سال گذشته هم سر سریال «سلمان فارسی» فروریختن آوار در محل فیلمبرداری باعث مرگ 2 هنرور و مصدوم شدن 5 نفر دیگر این سریال شد.

بعد از حادثه تلخ سریال «رویای نیمه شب» انجمن صنفی طراحان فیلم و انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه بیانیه‌ای را صادر کرده‌ و در آن بیان کردند: 

«انجمن صنفی طراحان فیلم و انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه، با وجود عدم عضویت همکاران از دست رفته‌مان، وحید یوسفی و علی شیروانی در صنوف خانه سینما، وظیفه اخلاقی خود می‌دانند ، ضمن ابراز تأسف، مصرانه خواستار پیگیری مدیرعامل و هیات رئیسه خانه سینما از عوامل اصلی پروژه‌ی “ رویای نیمه شب “ جهت شفاف سازی علل این حادثه ناگوار شوند.

از آنجا که امنیت جانی و امنیت شغلی از دغدغه‌های اصلی خانه سینما می باشد، این دو انجمن خواستار برپایی جلساتی مشترک با انجمن‌های مربوط ،جهت دستیابی به راهکارهای قابل اجرا ، برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث می باشند.»

زنده یادان علی شیروانی و وحید یوسفی

امیر بدری – بدلکار سینما و سرپرست بدلکاران «فست فوروارد تیم» – که خودش در پروژه «رویای نیمه شب» حضور داشته، با اشاره به اینکه برخی اتفاق‌ها کاملا قابل پیش‌بینی بود و تذکرهایی هم داده می‌شد، به ایسنا گفته است: «متاسفانه در پروژه‌های سینمایی و سریال گاهی احتمال وقوع یک حادثه و هشدارها برای جلوگیری از آن جدی گرفته نمی‌شوند.

[…]عجیب است که بعضی وقت‌ها عوامل یک مجموعه همراهی لازم را برای حفظ امنیت جانی انجام نمی‌دهند و بارها این موضوع پیش آمده که ما سر صحنه حضور داشتیم و نسبت به خطرات هشدار دادیم ولی توجهی به آن نشده و عوامل کار خود را ادامه داده‌اند»

بدری در یادداشتی هم نوشته است: «من امیر بدری طراح بدلکاری سینما، چند روزی‌ است غمگین و البته عصبانی از حادثه ناگواری هستم که این بار برای دو نفر از عزیزان دستیار صحنه در پروژه «رویای نیمه شب» اتفاق افتاده است، که اتفاقا خود نیز طراح بدلکاری آن هستم!

این اولین بار نبوده که عدم رعایت موارد ایمنی در تولید یک فیلم یا سریال حوادث جانی را برای عوامل سینما در پی داشته است.  اگر همه اصناف خانه سینما دست به دست هم ندهیم باز هم هزینه جانی، گریبان‌گیر عزیزان این صنعت ‌می‌شود.  

بازیگران، مدیران فیلم‌برداری و دستیاران، طراحان و دستیاران صحنه، طراحان بدلکاری و بدلکاران، طراحان و دستیاران جلوه‌های ویژه، همه و همه در معرض این خطرات هستیم اگر چاره ای نیاندیشیم.»

«اول امنیت بعد کار» یک شعار بسیار مهم و حیاتی است که شامل تمام فعالیت‌های صنعتی، بازرگانی، فرهنگی و … می‌شود، آیا اصلا در حیطه سینما و تلویزیون به این قضیه توجهی می‌شود یا فقط هر چه زودتر فیلمبرداری کردن و کمتر هزینه کردن است که مد نظر سازندگان است.

در همین 4 ماه گذشته سر صحنه فیلمبرداری 2 سریال بزرگ که یکی محصول سازمان سینمایی اوج است و دیگری یکی از بزرگترین پروژه‌های تلویزیون،  4 نفر جان خود را از دست داده‌اند، پرسش این است آیا هیچ نهادی در خانه سینما، صداوسیما، وزارت ارشاد و … پیگیر این قضیه بوده است؟

تشییع پیکر مرحوم سید علی نعیمی هنرور سریال سلمان فارسی

مرگ عوامل سرصحنه فیلمبرداری

هر 4 نفری که در این 2 حادثه درگذشته‌اند از عوامل هستند که زیاد به چشم نمی‌آیند و یا پشت صحنه عرصه فیلمسازی هستند، آیا استاندارد دوگانه در رعایت نکات ایمنی وجود دارد و همه حواسشان فقط به این است که خدای نکرده برای عوامل اصلی چون بازیگران، کارگردانان، فیلمبرداران و … اتفاقی رخ ندهد؟ 

مجتبی متولی تهیه کننده و مدیر تولید باسابقه سینمای ایران در مصاحبه‌ای با بازتاب آنلاین گفت: «همان‌طور که گفتم وزارت ارشاد هنگام صدور پروانه ساخت، تأکیدات لازم برای ایمنی را انجام می‌دهد، اما این کافی نیست.

من پیشنهاد می‌کنم خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی مطابق با یک دستورالعملی که می‌شود آن را تهیه و تدوین کرد، اشخاص متخصص و باتجربه را برای نظارت بر حفظ ایمنی در صحنه‌های فیلم‌برداری اعزام کنند. چه سریال‌های تلویزیونی چه سریال‌های نمایش خانگی و چه سینما نیاز دارند تا ایمنی صحنه‌هایش تضمین شود تا شاهد حوادثی تلخ نباشیم.»

متاسفانه آن 4 نفرفوت کردند و آن دو سریال هم ادامه فیلمبرداری خود را از سر گرفتند، اما مدیران، مسئولان، نهادهای مربوطه و … باید چاره‌ای بیاندیشند که دوباره چنین ضایعه‌هایی رخ ندهد.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا