دانستنی ها

مرگ در کمین کسانی است که مسواک نمی زنند

شاید فکر نکنید وجود یک حفره عجیب و غریب ناشی از پوسیدگی دندان می تواند به قیمت جان شما تمام شود. اما تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که مسواک نکردن یا نخ دندان کشیدن به اندازه کافی می تواند منجر به ابتلای افراد به طیف گسترده ای از بیماری های به ظاهر نامرتبط اما حاد و مزمن شود.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر از بنیاد سلامت دهان در انگلستان. نایجل کارتر می گوید: افرادی که دندان های خود را به درستی مسواک نمی زنند در معرض خطر طیف گسترده ای از بیماری های حاد و مزمن هستند زیرا دهان آنها پر از باکتری است. اگرچه بیشتر آنها بی ضرر هستند، اما برخی از آنها می توانند باعث بیماری جدی شوند. به گفته The Sun، هنوز به طور کامل درک نشده است که باکتری های دهان چگونه بر سلامت کلی تأثیر می گذارند. اما متخصصان می گویند برخی از بیماری ها بیش از سایرین با سلامت دهان مرتبط هستند.

بیماری های مرتبط با سلامت دهان عبارتند از:

1. بیماری قلبی

بسیاری از مطالعات بزرگ نشان داده اند که بیماری لثه خطر حمله قلبی یا سکته را تا سه برابر افزایش می دهد. در واقع، طبق فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی، تقریباً هشت نفر از هر 10 نفر بالای 35 سال دارای سطوحی از این بیماری هستند که باعث خونریزی می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که باکتری ها در داخل و اطراف لثه تجمع می یابند. وقتی این باکتری وارد جریان خون شده و باعث سفت شدن رگ ها می شود، اوضاع می تواند بدتر شود. این وضعیت باعث می شود قلب در پمپاژ خون به بدن دشوار باشد. دکتر. نایجل هشدار می دهد: اگر جریان خون به شدت تحت تأثیر قرار گیرد می تواند منجر به حمله قلبی شود.

2. التهاب ریه

تنها چند دقیقه پس از مسواک زدن، لایه چسبنده ای از باکتری به نام پلاک شروع به پوشاندن دندان ها می کند. مطالعات نشان داده اند که پلاک ماندگار می تواند باعث ذات الریه شود. این به این دلیل است که باکتری ها می توانند از طریق تنفس فرد از دندان ها به ریه ها منتقل شوند و باعث عفونت شوند.

علائم پنومونی عبارتند از:

سرفه ای که ممکن است مخاط سبز، زرد یا حتی خونی ایجاد کند

تب، تعریق و لرز

تنگی نفس

تنفس سریع و کم عمق

درد شدید قفسه سینه که با تنفس عمیق یا سرفه بدتر می شود

از دست دادن اشتها، کم انرژی و خستگی

3-دیابت

این لینک ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. چگونه دهان شما می تواند بر پانکراس شما تاثیر بگذارد با این حال، مطالعات متعدد ارتباط مستقیمی بین دیابت و بیماری لثه پیدا کرده اند. در واقع، افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند. این به این دلیل است که سطح قند خون بالا (نشانه ای از دیابت کنترل نشده) می تواند رشد بیش از حد باکتری های مضر در دهان را تشویق کند. این باکتری می تواند منجر به انواع مختلفی از عفونت ها در دهان شود که می تواند باعث افزایش التهاب در جریان خون و افزایش سطح قند خون شود و مدیریت بیماری را دشوارتر کند. دکتر می گوید: اگر دیابت دارید، تشخیص بیماری لثه مهم است. کارتر

علائم شایع دیابت عبارتند از:

ادرار کردن بیش از حد طبیعی

تشنگی مداوم

خیلی احساس خستگی میکنم

بدون هیچ تلاشی وزن کم کنید

بریدگی ها یا زخم ها به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند

تاری دید

4. از دست دادن ذهن

استفاده از نخ دندان ممکن است کلید حفظ فرم دندان های شما با افزایش سن باشد. یک مطالعه جدید روی 28000 بیمار در تایوان (چین تایپه) نشان داد افرادی که بیش از یک دهه بیماری مزمن لثه داشتند، 1.7 برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر (شایع ترین شکل زوال عقل) بودند. دانشمندان حتی شواهدی از باکتری های عامل بیماری لثه در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در گذشته یافته اند. کارشناسان معتقدند سموم می توانند از خون به مغز بروند، جایی که می توانند در طول زمان باعث آسیب طولانی مدت شوند.

علائم اولیه فراموشی یا زوال عقل عبارتند از:

از دست دادن حافظه

مشکل در تمرکز

مشکل در انجام وظایف معمول روزانه؛ برای مثال، سردرگمی هنگام پرداخت برای خرید و محاسبه باقی مانده بازپرداخت

تلاش برای دنبال کردن یک مکالمه یا یافتن کلمه مناسب

سردرگمی در مورد زمان و مکان

تغییرات خلق و خوی

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا