اخبار روز سینما

مروری بر کارنامه موفق ژاله صامتی که این روزها نقش او در فیلم تگزاس 3 در سینماها اکران شده است | یک لبخند واقعی؛ از پریخانم تا سوری

ژاله صامتی سال ها بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بوده و کارهای موفق زیادی را پشت سر گذاشته و به امضای خاصی در بازیگری دست یافته است. او از جمله بازیگرانی است که در کمدی های جدی و موفق ظاهر شده و توانایی بالایی در انتقال احساسات شخصیت های مختلف دارد. او با سابقه ای درخشان در عرصه بازیگری، این سال ها به دلیل بازی در «زیرخاکی» و داوری مسابقه «عصر جدید» بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به همراه زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی، یکی این یکی از عناصر مهم موفقیت «تگزاس 2» بود. صامتی این روزها با «تگزاس 3» روی اکران سینماست. فیلمی که حدود 150 میلیارد پلان فروش داشته و به زودی رکورد «تمساح خونین» را خواهد شکست.

به گزارش بازتاب آنلاین، ژاله صامتی در «تگزاس 2» در نقش سوری، مادر سام درخشانی و نامادری پژمان جمشیدی ظاهر شد و ازدواج او با پدر پژمان با بازی مهدی هاشمی، زندگی این زوج کمدین را دچار بحران کرد . او حالا در «تگزاس 3» به ایفای همان نقش ادامه می دهد و بازی موفقی از خود به نمایش گذاشته است. به مناسبت اکران این فیلم مهم ترین اتفاقات کارنامه این بازیگر را مرور می کنیم.

«دشت ارغوانی» از اولین نمایش هایی است که صامتی در آن به ایفای نقش پرداخت.

ژاله صامتی اولین بار در اوایل دهه هفتاد با بازی در فیلم «دت یعنی دختر» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی بازی کرد و تا سال 1379 در فیلم‌های مختلفی چون «دشت ارغوانی»، «سایه به سایه»، «بالاتر از خطر» بازی کرد. و … و سریال های «یحی و گلابتون»، «آژانس دوستی»، «مجتمع مسکونی فرج و فرخ»، «فکر پلید»، «هتل» و … بازی کردند.

ژاله صامتی این روزها این فیلم را روی پرده سینماها دارد
«رفیق بد» یکی از موفق ترین و پرفروش ترین فیلم های ژاله صامتی در دهه 80 است.

او در اوایل دهه 1350 در فیلم‌های دو کارگردان مطرح سینما، مرضیه برومند و رخشان بنی‌اعتماد بازی کرد و بسیار شناخته شد. با این حال، در طول دهه 1980 حضور او در تلویزیون کم رنگ شد و او در سینما فعالیت نسبتاً کمتری داشت. اما در آثاری چون «قوانین بازی»، «دوست بد»، «نیش زنبور» و… حضور داشت.

ژاله صامتی این روزها این فیلم را روی پرده سینماها دارد
“دارکونگاه” یکی یکی از آثار متفاوت در کارنامه ژاله، سکوت است.

سامتی در دهه نود گامی به سوی موفقیت برداشت و در آثاری چون «ضد گلوله»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «دراکولا»، «دارخونگاه» و … بازی کرد و بازی او بسیار بیشتر به چشم آمد و نامش دو بار به “آخرین باری که سحر را دیدی کی بود؟” و «درخونگاه» در فهرست نامزدهای جشنواره فجر ثبت شد.

ژاله صامتی این روزها این فیلم را روی پرده سینماها دارد
ژاله صامتی در تگزاس ۲ به جمع بازیگران این فیلم پیوست و حضور پررنگی در داستان قسمت سوم دارد.

او در سال ۱۳۹۶ در فیلم «تگزاس ۲» نقش مادر سام درخشانی را بازی کرد. زنی تنها و ثروتمند که پس از مهاجرت پسرش به پدر دوستش، مردی با بازی مهدی هاشمی پاسخ مثبت داد. بازی او در کنار پژمان جمشیدی و سام درخشانی در این فیلم آنقدر باورپذیر بود که صامتی یکی این یکی از کارت های برنده “تگزاس 2” شد.

یک سال بعد، همکاری موفق صامتی با جمشیدی به شکل دیگری در فصل اول «زیرخاکی» ادامه یافت. در این سریال به کارگردانی جلیل سامان در نقش زن و شوهری به نام های فریبرز و پریچهر جلوی دوربین رفتند و نتیجه بازی آنقدر ملموس و باورپذیر بود که نقطه عطف بازیگری آنها شد. سامتی در این سریال نقش زنی به نام پریچر را بازی کرد. زنی پر از احساس که همیشه نگران است که بی احتیاطی شوهرش مشکلات جدیدی در زندگی آنها ایجاد کند. او همسرش را قهرمان می داند، اما ترس از اینکه روزی به او خیانت شود او را رها نمی کند. به هر حال فکر می کند یا فریبرز مریض است یا پای زن دیگری درگیر است و این سوالات همیشه او را نگران و پرخاشگر می کند. او بسیار تندخو است و در عین حال خیلی سریع می بخشد و یک بار دیگر عاشق فریبرز است.

ژاله صامتی این روزها این فیلم را روی پرده سینما دارد
ژاله صامتی با بازی پریچر در سریال زیر خاکی محبوبیت زیادی پیدا کرد.

جذابیت زوج صامتی و جمشیدی باعث شد «زیرخاکی» ادامه پیدا کند و در نهایت به فصل چهارم برسد. بعد از موفقیت این سریال، سمتی به عنوان یکی وی همچنین به عنوان یکی از داوران مسابقه «عصر جدید» انتخاب شد. او با توجه به تجربه زیادش در بازیگری، گزینه بسیار مناسبی برای قضاوت بود و رای‌های او معمولاً واکنش‌های مثبت بسیاری را به همراه داشت.

در سال 1401 با بازی در فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج روی دیگری از بازیگری خود را نشان داد. او با گریمی متفاوت به میدان آمد و نظرها را به خود جلب کرد. سرانجام نام وی بار دیگر در لیست نامزدهای سیمرغ ثبت شد.

ژاله صامتی این روزها این فیلم را روی پرده سینما دارد
صامتی برای بازی در فیلم «سرهنگ ثریا» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

بعد از «تگزاس 2» و «زیرخاکی»، صامتی دوباره در «سیشلیک» با پژمان جمشیدی همبازی شد. فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان که هرگز اکران نشد. بعدها در «تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی با این بازیگر به دوربین بازگشت.

ژاله صامتی با اینکه تجربه زیادی در بازی در نقش های کمدی دارد اما تا به حال آن را تکرار نکرده است. اگرچه شخصیت پریچر «زیرخاکی» بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در «تگزاس 3» سعی کرد به ویژگی های نقشی که در قسمت دوم این فیلم داشت پایبند بماند و به پریچر نزدیک نشود. او این بار توانسته نقش زنی مرفه و بی خیال را بازی کند که همه چیز برایش بازی و شوخی است و چنان ملموس در این نقش غوطه ور شده است که کاملا او را باور می کنیم. تغییر مداوم احساسات و کمک نگاه و حالات چهره او را بسیار به نقش نزدیک کرده است.

«تگزاس 3» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان با بازی پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ژاله صامتی، مهدی هاشمی و گابریلا پتری این روزها روی اکران سینماها است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا