اخبار روز سینما

مروری بر همکاری های مشترک محمدرضا فروتن و میترا حجار به بهانه اکران فیلم «نیلگون». همه چیز از «فریاد» شروع شد.

محمدرضا فروتن و میترا حجار از اواخر دهه 70 تاکنون بارها به عنوان یک زوج هنری در پروژه های مختلف همکاری داشته اند. آنها برای اولین بار در فیلم فریاد ساخته مسعود کیمیایی مقابل هم بازی کردند و سپس همکاری آنها در کارهای دیگر کارگردانان ادامه یافت. آنها در مجموع در شش فیلم به عنوان یک زوج ظاهر شدند. آخرین همکاری آنها به فیلم «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده برمی گردد. این فیلم در سال 2018 ساخته شد و این روزها در سینماها پخش می شود.

به گزارش بازتاب آنلاین، «نیلگون» بیست سال پس از اولین همکاری فروتن و حجار در فیلم «فریاد» ساخته شد و شایان ذکر است که آنها در سنی متفاوت و در موقعیت جدیدی قرار دارند. به مناسبت اکران فیلم «نیلگون» به بررسی همکاری این دو بازیگر از دهه هفتاد تا امروز می پردازیم.

فریاد زدن | مسعود کیمیایی ۱۳۷۷

میترا حجار برای اولین بار در فیلم فریاد با محمدرضا فروتن همبازی شد.

محمدرضا فروتن در سال 1376 با اینکه برای برخی از نقش‌های فیلم کوتاه و بازی در سریال سرنخ‌های کیومرث پوراحمد تهدی شناخته شده بود، وارد سینمای مسعود کیمیایی شد. او با «مرسدس» مورد توجه قرار گرفت و یک سال بعد با فیلم «قرمز» فریدون جیرانی اولین سیمرغ خود را گرفت و به شهرت فراوانی دست یافت. پس از آن به نوعی تبدیل به عنصر دائمی آثار کیمیاگری شد. کیمیایی در سال ۱۳۷۷ در کنار فروتن برای فیلم «فریاد» میترا حجار را انتخاب کرد و اولین همکاری آنها شکل گرفت. حجار پیش از آن با بازی کوتاهی در فیلم غریبانه توجه ها را به خود جلب کرده بود اما هنوز به شهرت نرسیده بود. اما کیمیایی به او اعتماد کرد و نقش اول زن در فیلم «فریاد» را به او سپرد. حجار نقش یک زن محلی جنوبی را بازی می کرد که باردار بود و در جاده زایمان کرد. او در این نقش آنقدر قدرتمند به نظر می رسید که همه می توانستند او را باور کنند. بعد از این فیلم بود که همکاری هاجر و فروتن ادامه یافت.

متولد ماه مهر | احمدرضا درویش ۱۳۷۸

در بین بازیگران زن، محمدرضا فروتن بیشترین همکاری را با میترا حجار داشته است که آخرین آن فیلم است.
یکی یکی از موفقیت‌آمیزترین همکاری‌های فوتون و هاجر در فیلم «متولد ماه مهرو اتفاق افتاد».

یک سال پس از همکاری فروتن و حجار در «فریاد»، دو فیلم دیگر با هم متحد شدند. احمدرضا درویش در فیلم «متولد ماه مهر دعوت به همکاری» بازی می‌کند. این فیلم متاثر از فضای سیاسی دانشگاه‌ها پس از ماجراهای دوم است. خرداد ساخته شده و نمایانگر یک رمان عاشقانه در قلب رویدادهای سیاسی است. هاجر و فورتون در نقش های مهتاب و دانیال دختر و پسری با دو رویکرد سیاسی متفاوت بودند. حجار نماینده طبقه اصلاح طلب بود و به هر طریق ممکن می خواست به شرایط موجود اعتراض کند و حاضر به عقب نشینی از خواسته های خود نبود. از سوی دیگر، دانیال به ارزش‌های گوناگونی گرایش داشت که به شدت به آنها اعتقاد داشت. نظرات خود را و نمی تواند آنها را رها کند. به همین دلیل، عشق بین آنها دستخوش ناملایمات شد. بازی حجار در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت و با سومین حضور سینمایی خود سیمرغ بهترین بازیگر زن هجدهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

ایراد مسعود کیمیایی ۱۳۷۸

در بین بازیگران زن، محمدرضا فروتن بیشترین همکاری را با میترا حجار داشته است که آخرین آن فیلم است.
میترا حجار و محمدرضا فروتن پس از «فریاد» در «آتراز» مسعود کیمیایی همبازی شدند.

فیلم «اعتراض» از همان سال متاثر از همان فضای سیاسی پس از جنگ. خرداد ساخته شد و مسعود کیمیایی برای دومین بار از فورتون و حجار خواست که نقش های اصلی را بازی کنند. داستان فیلم عموماً درباره جوانانی بود که زندگی آنها تحت تأثیر فضای سیاسی آن دوران بود. رضا و لادن علیرغم اختلاف طبقاتی، با بازی فوتون و حجار عاشق هم شدند. لادن دختر پولداری بود و رضا از طبقه پایین جامعه و در پیتزا فروشی کار می کرد. آنها می دانستند که با هم به جایی نمی رسند و در نهایت این اختلاف باعث ایجاد یک بحران جدی می شود. در آن زمان خیلی ها معتقد بودند که سبک بازی Humble Hajar شباهت زیادی به «Born of the Moon» دارد. مهر”دارد. البته این دو فیلم در یک سال ساخته شده اند و شباهت فضای آن بازی یک بازی مشابه را می طلبد. فروتن در این فیلم شمایل یک پسر حرفه ای را نشان داد و باز هم مورد استقبال قرار گرفت.

بازنده قاسم جعفری ۱۳۸۳

پنج سال بعد از «اعتراض» چهارمین همکاری محمدرضا فروتن و میترا حجار در فیلم «بازنده» به کارگردانی قاسم جعفری شکل گرفت. این فیلم هم یک اثر سیاسی عاشقانه بود که البته تا حد زیادی گلی و شعاری به نظر می رسید. خود قاسم جعفری هم اعلام کرده بود که با اصلاحات زیادی روبروست و نتیجه آن چیزی که او می خواست نبود. داستان فیلم درباره پسری بود که پس از پنج سال پناهندگی سیاسی به ایران بازگشت و دید دختر مورد علاقه اش ازدواج کرده است. او سعی داشت رابطه خود را با همسرش قطع کند و او را دوباره عاشق خود کند، حتی تا آنجا پیش رفت که او را بکشد. «بازنده» اثر موفقی است. نبود و می توان گفت اولین همکاری این دو بازیگر بود که چندان دیده نشد و مورد تحسین قرار نگرفت.

حسرت های عاشقانه رضا اعظمیان | 1391

در بین بازیگران زن، محمدرضا فروتن بیشترین همکاری را با میترا حجار داشته است که آخرین آن فیلم است.
“آرزوهای عشق” یکی یکی از کم دیده ترین فیلم های فوتان و هاجر است.

محمدرضا فروتن و میترا حجار بعد از «بازنده» سال ها با هم کار نکردند. درست است که هر دو در «سرزمین مادری» بازی کردند، اما هر کدام در فصلی جداگانه جلوی دوربین رفتند و مقابل هم بازی کردند. نبود. در سال 2013، آنها دوباره در فیلم “دلتنگی های عاشقانه” با یکدیگر روبرو شدند. این فیلم بر اساس زندگی شهید منوچهر مدق ساخته شده و سه مقطع از زندگی این شهید را پوشش می دهد. داستان از آنجا شروع می شود که منوچهر و فرشته در بازگشت از ماه عسل از حملات نیروهای عراقی به ایران مطلع می شوند و زندگی عاشقانه آنها تحت تأثیر قرار می گیرد. این فیلم چندان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی ها معتقد بودند که فوتن و حجار پس از چندین اثر عاشقانه، این بار نمی توانند بازی معتبری از خود به نمایش بگذارند.

نیلگون حسین سهیلی زاده ۲۰۱۸

در بین بازیگران زن، محمدرضا فروتن بیشترین همکاری را با میترا حجار داشته است که آخرین آن فیلم است.
«نیلگون» تا اینجای کار جدیدترین همکاری محمدرضا فروتن و میترا حجار است.

آخرین همکاری محمدرضا فروتن و میترا حجار به فیلم «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده برمی گردد. این فیلم در سال 2018 بر اساس فیلمنامه بابک کایدان ساخته شد و پس از پنج سال به تازگی در سینماها اکران شده است. تواضع و حجار در این فیلم برخوردهای متفاوتی دارند. اگرچه همچنان به دنبال یک اثر عاشقانه هستیم، اما ماهیت این عشق با آنچه قبلا دیده بودیم متفاوت است. در این فیلم دختری به نام نیلگون با بازی میترا حجار درگیر مشکلات روحی بسیار پیچیده ای است و همین مشکل باعث می شود که او نتواند واقعیت و خیال را تشخیص دهد. او مدام به گذشته برمی گردد و با مشکلات بزرگی روبرو می شود که هرگز نتوانسته حل کند. «نیلگون» اولین ساخته حسین سهیلی زاده است. کارگردانی که سال هاست در عرصه سریال سازی فعالیت می کند. او برای اولین فیلمش محمدرضا فروتن و میترا حجار را انتخاب کرد و البته از سام درخشانی و آناهیتا درگاهی برای همکاری دعوت کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا