اخبار روز سینما

مروری بر نقش آفرینی های جدی مهران غفوریان به بهانه اکران فیلم سینمایی «ابی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا | مهران نمی خندد

مهران غفوریان از اواسط دهه 70 و در اوج تولید کمدی وارد عرصه شد. یکی یکی از بامزه ترین کمدین های تلویزیون در عرصه کارگردانی، «زیر آسمان شهر» را تبدیل کرد. یکی یکی از طولانی ترین تجربه های سریال سازی در تلویزیون. چهره غفوریان به قدری زیباست که کمتر فیلمسازی به فکر پیشنهاد نقشی جدی به او است. البته در کارهای نیمه جدی حضور داشت. نازنین بهاره تینا که هنوز دیده نشده است آن را جدی ترین تجربه دانست. غفوریان پس از کاهش وزن با بازی کوتاهی در سریال «قربغه» رسما وارد عرصه ایفای نقش های جدی شد. گامی موثر که هنوز در حال انجام است.

به گزارش بازتاب آنلاین، این روزها فیلم سینمایی «ابی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا کلید خورده و مهران غفوریان در آن نقشی بسیار متفاوت و جدی داشته است. فیلم سینمایی سکوت به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی با بازی در نقشی متفاوت به زودی اکران می شود. به همین بهانه نگاهی داریم به بازی این بازیگر کمدی در نقش های جدی.

با احترام نازنین، بهاره، تینا عبدالرضا کاهانی ۱۳۹۴

مهران غفوریان اولین نقش جدی خود را در فیلم «اردتمند نازنین، بهاره، تینا» بازی کرد.

مهران غفوریان قبل از تصمیم گیری برای ایفای نقش های جدی در فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» زمانی که هنوز لاغر نشده بود و مشغول بازی در کمدی ها بود، نقش مردی به نام بهزاد را بازی کرد. به نوعی او را قهرمان داستان می دانستند. نقش در این فیلم بهاره و نازنین و تینا که مدام به سمت دسته های مختلف می رفتند و دزدی می کردند و حالا این وسط یک بار به بهزاد رسیدند. غفوریان برای این فیلم موهای کوتاهی داشت و نقشی که به او داده شد برای او مناسب بود. این بازیگر در فیلم «نازنین، بهاره، تینا» از فرصتی که کاهانی در اختیارش قرار داد استفاده کرد و توانست در این نقش جدی بدرخشد و مهارت های خود را به نمایش بگذارد.

رانا هومان سیدی 2019

مهران غفوریان همچنان در نقش های جدی این فیلم حضور داشت
مهران غفوریان در سریال قورباغه بازی چشمگیری دارد.

بزرگ‌ترین برخورد غیرمنتظره تماشاگران با مهران غفوریان در نقشی جدی، با سریال «قورباغه» ساخته هومان سیدی بود. قبل از پخش سکانس های مربوط به اجرای غفوریان، تنها با انتشار عکس گریم شده این بازیگر در نقش کیان، همه ابروها در تعجب بالا رفت. غفوریان با آن سر و هیکل و لباس و با چهره ای جدی تبدیل به شخصیت دیگری شده بود که با آن چیزی که از او در ذهن داشتیم. اگرچه نقش کیان در کل سریال چند سکانس بیشتر است. نبود اما با چنان قدرتی بازی کرد که این سوال در ذهن همه ایجاد شد که چرا تا به حال نقش جدی ایفا نکرده بود؟ کیان با ریش بلند و ذره بین ظاهراً مامور یک انبار قدیمی معرفی شده بود و اولین کسی بود که از پودر مخصوصی برای زیر سلطه نوری استفاده کرد. هومن سیدی غفوریان را در موقعیتی قرار داد که می تواند سکوی پرتاب مهمی در زندگی او باشد. به خصوص که او به دلیل کاهش وزن لاغر شده بود و نقش جدی برایش کامل بود. کیان غفوریان خود در گفت و گو با بازتاب آنلاین توضیح داد که ایفای این نقش چقدر برایش سخت بوده و وقتی از کارگردان فهمید که نتیجه کارش خوب شده است، باورش نمی شود.

بانو | تینا پاکروان 1400

مهران غفوریان همچنان در نقش های جدی این فیلم حضور داشت
مهران غفوریان در سریال خاتون حضور متفاوتی دارد.

غفوریان بعد از «قورباغه» در سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان نقشی نسبتا جدی داشت. او مسئول پذیرش هتلی بود که عموی خاتون در آن بازی می کرد. مرد خوش تیپی که از ابتدا تمام تلاشش را می کرد تا به خاتون نزدیک شود. از همان ابتدا او را فردی مرموز معرفی می کردند و با وجود ظاهری دوستانه و خوش برخورد، مشخص بود که قصد دارد از موقعیت ایجاد شده و پنهان کاری خود به نفع خود استفاده کند. بازی او مقابل مهران مدیری اتفاق جالبی بود. مدت زمان حضور غفوریان در سریال خاتون طولانی است نبود اما به خاطر شخصیتی که نشان داد در ذهن ها ماندگار شد.

زخم کاری ۲ محمدحسین مهدویان ۱۳۹۱

مهران غفوریان همچنان در نقش های جدی این فیلم حضور داشت
مهران غفوریان یکی یکی از انتخاب های خوب محمدحسین مهدویان برای فصل دوم.زخم کاری” بود.

محمدحسین مهدویان در فصل دومزخم کاری» یکی نقش های مهمی به مهران غفوریان سپرده شد. رضا شفاعت مشاور اصلی طلوعی و نزدیک ترین فرد بود، او در تمام تصمیمات زندگی گوش به فرمان طلوعی بود و تمام دستورات او را اجرا می کرد. او با همسری بسیار کوچکتر به نام سیما ازدواج کرده بود. زنی که از او خواست سهم خود را از طلوعی مطالبه کند و وقتی دید او حاضر به این کار نیست، خودش شروع به این کار کرد. در نمایشنامه “هملت” که “زخم کاری: بازگشت» که از او اقتباس شده است، شفات در واقع همان شخصیت پولونیوس، مشاور ارشد کلودیوس، عموی خیانتکار هملت و پدر آفولیا بود. وقتی هملت سعی می کند مادرش را متقاعد کند که کلودیوس عامل مرگ پدرش است، پرده به لرزه در می آید. و هملت فکر می کند که کلودیوس در حال گوش دادن است، در همان زمان، او شمشیر خود را می کشد و به طور تصادفی به جای کلودیوس می کشد، میثم نیز شخصیت شفاعت را کشت از مرگ او درست است که «ژومکاری 2» اثر بسیار قدرتمندی است. نبود و انتقادات زیادی به او وارد شد اما رضا شفاعت توانست شخصیت جدی جدیدی از این بازیگر به نمایش بگذارد.

آبی روشن بابک خواجه پاشا ۲۰۱۲

مهران غفوریان همچنان در نقش های جدی این فیلم حضور داشت
مهران غفوریان در کنار مهران احمدی در نمایی از فیلم آبی روشن

غفوریان در «ابی روشن» نقش مردی به نام ایوب را بازی می کند که سال هاست هیچکس او را نمی شناسد. در واقع شخصیت اصلی فیلم از ابتدا تا انتها سعی می کند به ایوب برسد. ایوب را با موهای کوتاه و ریش می بینیم. چشمانش گود رفته و چهره آفتاب سوخته اش اکثر مواقع عبوس است. او مدام سیگار می کشد و در راه رفتن مشکل دارد. او سال ها قمار کرد و تمام زندگی و خانواده اش را از دست داد و حالا مریض است و از همه فاصله می گیرد. به جای اینکه بپذیرد که خودش باعث نابودی زندگیش شده، دیگران را مقصر می داند. مهمترین قسمت بازی غفوریان زمانی است که با شخصیت اصلی داستان درگیر می شود و گذشته تلخ و پشیمانش را مرور می کند و در نهایت می خواهد عاجزانه ارزش خود را به او ثابت کند. اوج درماندگی و بازنده بودن ایوب را در بازی غفوریان می توان فهمید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا