اخبار روز سینما

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر

تغییر مسیر از کمدی به کارهای جدی برای بازیگران مشهور امری عادی است، اما مهم این است که بیشتر این تغییرات موفقیت های بزرگی را به همراه داشته است. بسیاری از کمدین‌ها پس از سال‌ها تجربه بازی در کمدی‌ها، با ایفای نقشی جدی متمایز شده‌اند و نامشان در فهرست نامزدها یا برندگان سیمرغ ثبت شده است. برخی از آنها در اولین تجربه ایفای نقش جدی و برخی دیگر پس از سالها تلاش در این زمینه به این موفقیت دست یافته اند. به مناسبت اکران فیلم «شماره ده» که دستاورد مهمی برای مجید صالحی بود، به بررسی سیمرغ هایی می پردازیم که نقش های مهمی را برای کمدین ها فراهم کرده اند.

به گزارش پی ام آپ، در گزارشی که پیش روی شماست به تحلیل عملکرد بازیگران طنز پرداخته ایم که با ایفای نقش های مهم در جشنواره فجر به موفقیت هایی دست یافته اند. علاوه بر شمارش سیمرغ ها، دیپلم افتخار و نامزدی سیمرغ را نیز به این لیست اضافه کرده ایم.

اکبر عبدی مادر (برنده سیمرغ) / بازیگر زن (نامزد سیمرغ)

اکبر عبدی در فیلم «هورپیشه» نقش خودش را بازی می کند و برای بازی در این شخصیت نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.

اکبر عبدی اگرچه تجربه زیادی در ایفای نقش های طنز و جدی دارد اما همچنان تصویر او به عنوان یک بازیگر کمدی بیش از هر چیز در ذهن مخاطبان نقش بسته است. عبدی بارها برای نقش های طنزش مورد تحسین قرار گرفت اما اولین سیمرغ خود را در سال 68 با بازی در فیلم «مادر» به کارگردانی علی حاتمی به دست آورد. او در این فیلم نقش غلامرضا پسر نازنین خانواده را بازی کرد که بخش عمده ای از بار عاطفی فیلم را به دوش می کشد. عبدی برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. وی در سال ۱۳۷۱ برای بازی جدی در فیلم «هنرپیشه» به کارگردانی محسن مخملباف نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. عبدی در نقش های کمدی موفقیت های دیگری نیز داشته است.

رضا عطاران حلیز/روشن (برنده سیمرغ)

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر
رضا عطاران دومین سیمرغ خود را برای بازی جدی دریافت کرد. فیلم «روشن» هنوز اکران نشده است.

رضا عطاران از اوایل دهه 60 با بازی در سریال طنز مهران مدیری به عنوان کمدین محبوب شناخته شد. در دهه 1980 علاوه بر بازی در نمایش های کمدی، چندین سریال کمدی موفق انجام داد و در کانون توجه قرار گرفت. او تا سال 1392، یک سال پس از کارگردانی اولین فیلمش «خوابم می‌آید» در نقش مهمی در فیلم «دهلیز» بهروز شعیبی ظاهر شد. او در قالب پدری زندانی ظاهر شد که در آخرین روزهای زندگی باید برای اولین بار با پسر خردسالش روبرو می شد و زندگی را با او تجربه می کرد. عطاران برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگری را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. عطاران بار دیگر در سال 1398 برای ایفای نقش مهم در فیلم “روشن” به کارگردانی روح الله حجازی موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد.

خداحافظی طولانی سعید آقاخانی (برنده سیمرغ) / کامیون (نامزد سیمرغ)

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر
سعید آقاخانی در کنار فرزاد موتن در پشت صحنه فیلم خداحافظی طولانی

سعید آقاخانی اولین بار با سریال طنز «ساعت خوش» به مردم معرفی شد و با بازی خاطره انگیز سعید و خندایی به شهرت رسید. حضور او در کارهای طنز ادامه داشت و جدای از بازی در نقش های کمدی، به سریال های طنز «عید امسال»، «راه دارو»، «روزهای بد به در»، «دزد و پلیس» و… پرداخت تا اینکه پس از ساخت. اولین فیلمش «لامپ صد» که کاری کاملا جدی بود اما موفق نبود، فرزاد موتمن از او برای کار در فیلم «خداحافظ طولانی» دعوت کرد. آق خانی در این فیلم نقش جدی و تلخی را ایفا کرد و سیمرغ بلورین بهترین بازی را از سی و دومین جشنواره فجر دریافت کرد. دستیابی به این نقش باعث شد آقاخانی بیشتر به کار جدی توجه کند و در فیلم های «اروند»، «کامیون»، «آباجان» و… در سال 1395 در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ شد. نقش او در فیلم “کامیون”.

جواد عزتی داستان نیمروز، ردخون / عتبایی / کاپشن چرم (نامزد سیمرغ)

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر
خیلی ها معتقد بودند که باید سیمرغ بلورین برای فیلم سرخ خون به جواد عزتی می رسید.

جواد عزتی از جمله بازیگرانی است که مدت ها به واسطه نقش های کمدی جذابش در بین مخاطبان محبوب بود و البته هنوز هم با همین نقش ها در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته است. عزتی در فیلم های «ماجرای نیمروز»، «شنای پروانه»، «اطبایی»، «جان در» و… به همراه درخشش به عنوان صاحب سریال، به ایفای نقش پرداخت.زخم کاری”، چهره درخشان جدیدی از خود به جا گذاشته و اکنون به یکی از پر رقابت ترین بازیگران سینما تبدیل شده است. وی برای اولین بار برای بازی در فیلم “ماجرای نیمروز” به کارگردانی محمد نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. حسین مهدویان و سپس نامش در فهرست نامزدهای سیمرغ فیلم های «سرخ خون» و «اطبایی» ثبت شد و عزتی سال گذشته بار دیگر برای بازی در نقش مددکار اجتماعی در فیلم «کت چرمی» نامزد دریافت سیمرغ شد. به کارگردانی حسین میرزامحمدی.

پژمان جمشیدی الافزار (نامزد سیمرغ) / یادگار زبان (برنده دیپلم افتخار)

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر
پژمان جمشیدی پس از نامزدی های متعدد سرانجام برای فیلم «یادگار جنوبی» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد.

پژمان جمشیدی بازیگری را از اوایل دهه نود با بازی در سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت آغاز کرد و پس از درخشش در این نقش، در چند فیلم و سریال به عنوان کمدین ظاهر شد. وی پس از کسب محبوبیت زیاد به عنوان کمدین، تجربه ایفای نقش مهمی در فیلم هایی چون «الافزار» و «بی مادر» را داشت و در جشنواره چهلمین جشنواره فجر در فیلم یادگار جنوبی به کارگردانی حسین امیری دوماری ایفای نقش کرد. و پدرام پورامیری نقشی جزئی اما بسیار موثر در داستان داشت. جمشیدی در فیلم «الافزار» نقش بازپرسی را بازی می کرد که با پرونده ای مواجه می شد. وی را برای این نقش نامزد سیمرغ کرد. او سال گذشته برای فیلم «یادگار جنوب» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

نادر سلیمانی آنتی (برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل)

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر
سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد جشنواره چهلم به نادر سلیمانی برای بازی در فیلم «زاد» رسید.

نادر سلیمانی از جمله بازیگرانی است که سابقه او به مجموعه مقالات «ساعت خوش» برمی گردد. او هم مانند بقیه اعضای این گروه به عنوان بازیگر کمدی به فعالیت خود ادامه داد و کمتر فرصت ایفای نقش جدی داشت یا به عبارتی کمتر به او اعتماد می شد. اما سلیمانی در تمام این سال‌ها در آثاری چون «معمای شاه»، «کلاه پهلوی» و «آبادان یازده شصت» نقش‌های مهمی را ایفا کرد، اما آثار او چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1400 در فیلمی به نام «زاد» نقش یکی از سرکردگان گروه مجاهدین خلق را بازی کرد. بازی معتبر و خوب او در این نقش باعث شد تا داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به وی اهدا کنند. این فیلم به کارگردانی امیرعباس رفیعی هنوز اکران نشده است.

سید مجید صالحی شماره ده (برنده سیمرغ) / آخرین برف (نامزد سیمرغ)

مروری بر دستاوردهای کمدین هایی که به بهانه اکران فیلم «شماره ده» به ایفای نقش های جدی پرداختند | جدی باش سیمرغ بگیر
مجید صالحی برای بازی در فیلم «شماره ده» زحمت زیادی کشید و حاصل آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.

مجید صالحی که سال‌ها به عنوان کمدین تلویزیون و سینما شناخته می‌شد، اولین بار در دهه ۹۰ با بازی در فیلم «ته خط» ساخته منوچهر هادی و سپس در فیلم‌هایی چون «استراحت مطلق»، «صحنه» نقش جدی را تجربه کرد. ، «آخرین برف» و… باز هم با موفقیت در نقش های جدی ظاهر شدند. با این حال او همچنان در ذهن بسیاری از مخاطبان به عنوان یک کمدین شناخته می شود. مجید صالحی در فیلم «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرانژاد در نقش یک اسیر جنگی و یکی از متفاوت ترین بازی های خود را به نمایش گذاشت و نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. صالحی در سال 1400 برای ایفای نقش مهم در فیلم «آخرین برف» نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در چهلمین جشنواره فیلم فجر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا