شاید فکر کنید که کشف یک شی باستانی پر از متن یا نماد، رویای باستان شناس است. چه راهی بهتر از سخنان مستقیم نیاکان برای درک گذشته؟ به عنوان مثال، کشف پیشگامانه سنگ روزتا در سال 1799 و رمزگشایی آن در سال 1822 جزئیات پیچیده خط هیروگلیف مصری را آشکار کرد.

با این حال به گزارش فرادید، باستان شناسان گاهی اوقات به متن هایی از دوران باستان برخورد می کنند که هیجان انگیز است اما رازهای آنها ناشناخته مانده است. در اینجا برخی از آنها را ارائه می دهیم، از جمله یک تخته گلی با چندین نماد مرموز، الواح جزیره ایستر، و یک نقشه قرن شانزدهمی که توده های زمینی را نشان می دهد که ظاهراً در زمان ایجاد نقشه ناشناخته بودند. این اشیاء هنوز اسرار باستانی خود را فاش نکرده اند.

نمادهای صفحه فستوس

تمدن مینوی بین 3000 تا 1100 قبل از میلاد شکوفا شد. قبل از میلاد در جزیره یونانی کرت. شما به عنوان یکی از اولین جوامع شهری، آنها کاخ های مفصلی ساختند و از سیستم های لوله کشی، گرمایش و فاضلاب پیشرفته استفاده کردند. آنها همچنین ممکن است یک لوح گلی اسرارآمیز شش اینچی را که باستان شناس ایتالیایی لوئیجی پرنیه در سال 1908 در خرابه های کاخ باستانی فستوس کشف کرد، از خود به جای گذاشته باشند.

این کشف شگفت انگیز ممکن است به 1700 سال قبل از میلاد برگردد. قبل از میلاد و دارای مارپیچی از 242 نماد برجسته است. بسیاری از این نمادها اشکال قابل تشخیصی مانند سرهای خالکوبی شده، چنار، گربه و کندو هستند. این نمادها ممکن است نشان دهنده گروه های آوایی یا هجاها باشند، اما تعداد آنها برای رمزگشایی بسیار کم است. هیچ اثر باستانی دیگری با نمادهای مشابه یافت نشده است. تلاش برای کشف راز این نمادها به اندازه مفسران آنها متنوع بوده است.

مرموزترین نوشته های دنیا که هنوز هیچ کس معنی آنها را نمی داند (+ عکس)

فستوس دومین کاخ بزرگ در کرت باستان بود

رمز و راز نسخه خطی ووینیچ

نسخه خطی ووینیچ برای رمزگشایان هم به مایه شادی و هم نفرین تبدیل شده است. این اثر مصور 240 صفحه ای که حدود 600 سال پیش به زبانی ناشناخته نوشته شده است، حاوی صدها تصویر جوهر از نمادهای نجومی، گیاهان غیرقابل شناسایی و پیکره های عجیب انسان است.

این اثر به شش بخش (بر اساس تصاویر) تقسیم شده است: گیاه شناسی، نجوم و طالع بینی، زیست شناسی، کیهان شناسی، فارماکولوژی و یک بخش متن پیوسته با نشانه های تزئینی. بسیاری از رمزنگاران برای رمزگشایی از حروف این نسخه تلاش کرده اند اما موفق نشده اند. آیا این اثر یک راهنمای گیاهی است یا یک راهنمای کیمیاگری؟ هنوز کسی نمی داند.

مرموزترین نوشته های دنیا که هنوز هیچ کس معنی آنها را نمی داند (+ عکس)

نسخه خطی ووینیچ

این نسخه خطی که بر روی پوست حیوانات نوشته شده است، به نام کتابفروش لهستانی-آمریکایی ویلفرد ووینیچ که آن را در سال 1912 خرید، نامگذاری شده است، اما منشا آن بسیار قدیمی تر است. قدمت این اثر حداقل به زمان امپراتور روم مقدس، رودولف دوم آلمان (1612-1576)، که آن را به قیمت 600 دوکات طلا خریداری کرد، باز می گردد، اگرچه آزمایش های اخیر نشان داده است که قدمت آن به اوایل قرن پانزدهم بازمی گردد. اگر چنین بود، این نسخه خطی صاحبان اروپایی مختلفی داشت که هیچ کدام نتوانستند آن را رمزگشایی کنند.

پلاک های چوبی جزیره ایستر

جزیره ایستر راپا نویی بیشتر به خاطر مجسمه های اسرارآمیز و یکپارچه اش به نام موآی شناخته می شود، اما هیچ کس هدف آنها را نمی داند. شاید پاسخ این سوال در 24 لوح چوبی باشد که در جایی که هستند پیدا شده است. این لوح ها حاوی دست خط های رمزگشایی نشده ای هستند که از چپ به راست و سپس از راست به چپ هنگام برگرداندن تبلت نوشته شده است. این شخصیت ها نقوش حیوانات، گیاهان، مردم و مصنوعات هستند.

مرموزترین نوشته های دنیا که هنوز هیچ کس معنی آنها را نمی داند (+ عکس)

مشخص نیست که این سیستم نوشتن چه زمانی ظاهر شد. برخی بر این باورند که این سیستم نوشتاری مدت ها قبل از ورود اولین اروپایی ها در قرن هجدهم توسعه یافته است. با این حال، دیگران استدلال می کنند که این سیستم پس از اینکه مردم راپانوی برای اولین بار نوشته های اروپایی را دیدند، بوجود آمد.

در هر صورت، این زبان تا دهه 1860 مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که اکثر راپانوی ها بر اثر بیماری های اروپایی مردند و دانش خط آنها از بین رفت. سنت شفاهی نشان می دهد که این نوشته احتمالاً برای اهداف مذهبی ایجاد شده است، شاید برای توصیف داستان هایی در مورد خلقت جهان و جهان طبیعی، و تنها افراد خاصی می توانند آن را درک کنند، اما هیچ کس به طور قطع نمی داند.

نقشه پیر شدن رئیس

حاجی احمد محدین پیری که اکنون با نام پیری رئیس (کاپیتان پیری) شناخته می شود، دریاسالار و نقشه کش برجسته امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم بود که بیشتر به عنوان خالق نقشه زیبای جهان در سال 1513 شناخته می شود. بقایای نقشه ترسیم شده روی پوست غزال که سال ها گم شده بود، در قرن بیستم دوباره کشف شد و اکنون در کاخ توپکاپی استانبول نگهداری می شود.

این نقشه که سواحل غربی اروپا، شمال آفریقا و سواحل برزیل را نشان می دهد، به دلیل نشان دادن سواحل آمریکای جنوبی در موقعیت طولی صحیح خود نسبت به آفریقا، تنها دو دهه پس از کشف این قاره، قابل توجه است. اما این بزرگترین شگفتی این کارت نیست.

مرموزترین نوشته های دنیا که هنوز هیچ کس معنی آنها را نمی داند (+ عکس)

نقشه پیری باس تقریباً خطوط ساحلی و حتی حیوانات بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکا را نشان می‌دهد.

پیری رایس روی نقشه نوشته است که آن را از منابع بسیاری از جمله کاشفان پرتغالی و سفرهای اخیر کریستف کلمب گردآوری کرده است، اما این همه چیز را توضیح نمی دهد. این نقشه حاوی اطلاعاتی درباره یک رشته کوه داخلی در آمریکای جنوبی است، دانشی که در آن زمان ناشناخته بود. حتی پیچیده تر از آن این است که نقشه برای نشان دادن قطب جنوب با جزئیات توپوگرافی عالی در نظر گرفته شده است.

به این دلایل، معمای این نقشه پیشرفته حل نشده باقی مانده است: چه کسی این جزئیات را ترسیم کرده است و چرا آنها تاریخ این کاوشگران اولیه را فراموش کرده اند؟

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما