اخبار روز

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

پایگاه جهانی پاسارگاد با انتشار تصاویری از آغاز مرمت آرامگاه کوروش خبر داد.

بر اساس اعلام پایگاه جهانی پاسارگاد، این پروژه با عنوان حفاظت، استحکام بخشی و مرمت دیوار بیرونی آرامگاه کوروش انجام می شود. این پنجمین بار است که آرامگاه کوروش مرمت می شود.

طبق پیش بینی مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد، تکمیل این پروژه به دو سال زمان و اعتبار 10 میلیارد تومانی نیاز دارد. مرحله اول در قسمت های حساس و مستعد فرسایش قبر انجام می شود و سه تا چهار ماه طول می کشد. همچنین با توجه به اینکه برای فاز اول مواد آهکی و چسب اکریلیک موجود است و نیازی به واردات نیست، برای این فاز حدود 500 میلیون تومان برآورد شد.

محمد نصیری حقیقت، مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد پیش از این درباره لزوم مرمت آرامگاه کوروش گفته بود: بر اساس آسیب شناسی دیواره بیرونی آرامگاه به دلیل شرایط اقلیمی، فعالیت بیولوژیکی گلسنگ ها و گیاهان، از دست رفتن مواد، تأثیرات آب و هوایی مانند یخبندان، رطوبت و باران که در اثر فعالیت سیانوباکتری‌هایی که گلسنگ ایجاد می‌کنند و همچنین تغییرات رنگ و رسوب روی سنگ‌ها آسیب می‌بینند.

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

آرامگاه کوروش در سال‌های 1328 تا 1335 توسط «علی سامی» مرمت شد، به گفته محمد حسینی گرجی، کارشناس مرمت در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، در این دوره تمامی قسمت‌ها از جمله بلوک‌های سنگی سقف راه پله‌ها مرمت شد. محل استحکامات عقب مخازن سرقت شده با سیمان پر شد. سیمان ها تا جشن ۲۵۰۰ سالگی باقی ماندند و پس از آن گروه مرمت ایتالیایی Ismeo وارد عمل شد و سیمان های تاریخی آقای سامی را از پله ها برداشت و بلوک های سنگی را جایگزین آنها کرد. قسمت هایی از این بلوک ها در پله های چهارم، پنجم و ششم در گوشه پلکان آرامگاه دیده می شود. گروه Ismeo برای تشخیص سنگ های جدید و تاریخی، سطح سنگ ها را خراشیدند تا با گذشت زمان شکی در این نبود که این بلوک ها سنگ های تاریخی بوده اما دست نخورده باقی مانده اند.

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

در سال 1383 تیمی از پرسپولیس به سرپرستی «حسن رهساز» به پاسارگارد آمدند و سیمان دیوارهای بیرونی و داخلی و سقف آرامگاه را که در زمان آقای سامی ساخته شده بود، برداشتند و قطعات سنگی گذاشتند. در سال 2014، گروه مؤسسه عالی حفاظت و بازسازی رم دوره کوتاهی از تقویت و تمیز کردن فضای آرامگاه را انجام داد.

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

مقبره کوروش سطح زمین را به ابعاد 12.5×13.5 متر پوشانده و 156 متر مربع مساحت و 11 متر ارتفاع دارد. بنای آرامگاه با الهام از زیگورات چغازنبیل در منطقه خوزستان بوده و 6 پله آن به طور کامل پر شده است و در بالا اتاقی به ابعاد 5×6 متر و ارتفاع 4 متر قرار دارد. دیوار مقبره بیش از یک متر عرض دارد و دو جسد را در خود جای می دهد که کوروش پادشاه هخامنشی و تنها همسرش ملکه کاساندان در آن دفن شده اند. برای ساخت این مقبره از سنگ های تراورتن سنگ آهکی استفاده شده است که وزن هر کدام در حدود دو تن و 600 کیلوگرم در قسمت پلکانی است.

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

کوروش که در سال 599 ق.م درگذشت. در سال 529 قبل از میلاد به دنیا آمد. قبل از میلاد در سن 61 سالگی. این مقبره ها در حال حاضر خالی هستند و به گفته باستان شناسان احتمالاً در زمان اسکندر مقدونی، مقبره ها تخلیه شده و بدن آنها آسیب دیده است.

مجموعه پاسارگاد در سال 2003 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

مرمت آرامگاه کوروش (عکس)

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا