اخبار روز

مردم نباید به شایعات توجه کنند. تب دنگی مانند کرونا مسری نیست

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: احتمال بروز یک اپیدمی گسترده مانند بیماری کرونا در مورد تب دنگی بی سابقه نیست به شایعات و طمع در فضای مجازی توجه نکنید.

فرشید رضایی در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر تب دنگی به وجود آمده است، اظهار داشت: این روزها برخی از هموطنان به بیماری ویروسی دنگی (تب دنگی) مبتلا شده اند که بیشتر آنها پس از یک سفر عربی. در امارات متحده عربی ظاهر شده و افراد مبتلا به استان های محل زندگی خود بازگشته اند. جای تاسف است که عده ای در لباس دانای کل از این معضل برای منافع اقتصادی و شخصی خود سوء استفاده می کنند و با ایجاد شایعات رنگارنگ و متنوع و به دام انداختن بیشتر طرفداران مجازی و فروش داروها و اجناس بی اثر خود توجه ها را به خود جلب می کنند. برخی از این افراد سودجو پا را فراتر گذاشته و به قصد آسیب رساندن به امنیت روانی جامعه، محتوای دروغین ترسناک یا آزاردهنده تولید می کنند. جای تاسف است که این موضوعات در محافل مجازی نیز مورد استقبال گسترده قرار می گیرد.

وی افزود: دلایل مختلفی وجود دارد که برخی افراد این شایعات را باور می کنند یکی یکی اینکه اطلاعات عمومی در مورد پشه ای که این بیماری را منتقل می کند ناکافی است.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: سال گذشته 6.5 میلیون مورد تب دنگی در سراسر جهان به دلیل بارندگی های شدید رخ داد که بیشترین موارد در آمریکای جنوبی و برزیل و پس از آن هند و جنوب آسیا بوده است. پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مشاهده شد.

تب دنگی مانند کرونا مسری نیست

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اپیدمی مانند کرونا وجود دارد، گفت: خوشبختانه برخلاف بسیاری از بیماری های عفونی دیگر، تب دنگی مستقیما از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و از طریق پشه قابل انتقال است؟ گزش می تواند به افراد سالم منتقل شود، بنابراین اگر 10 بیمار از سفر امارات به کشور برگردند و به شهر خود مثلا اصفهان بروند یا اگر به شیراز بروند، این 10 نفر 11 نفر نمی شوند و آنها تبدیل به کسی نخواهند شد که مردم را بیمار کند زیرا در این شهرها پشه های ناقل Aeds وجود ندارند که بتوانند بیماری را به دیگران منتقل کنند، بنابراین احتمال یک اپیدمی بزرگ مانند بیماری کرونا در مورد تب دنگی بی سابقه نیست. .

پشه آئدس آلوده در کدام استان ها وجود دارد؟

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که پشه‌های آلوده در کدام استان‌های کشور وجود دارد، اظهار داشت: پشه آئدس ناقل بیماری دنگی، ورود و استعمار آن در کشور است. بندر چابهار و چند شهر دیگر در استان‌های گیلان، هرمزگان و بوشهر و خوشبختانه هنوز ناقل این بیماری نبوده‌اند مگر در بندرلنگ که تاکنون چندین بیمار به آنجا سفر نکرده‌اند. این پشه‌ها در خارج از کشور کشف شده‌اند که نشانه‌ای از آلوده شدن پشه‌های “Aedes aegypti” به ویروس دنگی در برخی از مناطق بندرلنگ است.

تب دنگی چگونه به ایران آمد؟

وی ادامه داد: در مورد نحوه آلوده شدن پشه های محلی به ویروس دنگی نیز باید گفت که احتمالاً یک بیمار از سفر خارج از کشور به بندرلنگ آمده و در مرحله تب دار بیماری خود در خانه نمانده و از پشه های آئدس بوده است. این ویروس از خون بیمار می آید و وارد بدن پشه شده است. پس از 7 روز تغذیه با خون، پشه ها می توانند با گاز گرفتن سایر افراد سالم در خانه یا محله بیمار، ویروسی را که می خورند منتقل کنند، از آنجایی که پشه ها به ویروس آلوده نیستند، نمی توانند بیماری را منتقل کنند

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا