اخبار روز

مراقب زبانت باش!

برخی از اعمال افراد نه تنها از نظر عموم غیراخلاقی و مذموم تلقی می شود، بلکه مجازات قانونی نیز دارد.

یکی یکی از این رفتارها، تهمت زدن به اعمال منافی عفت از جمله زنا و فحشا است.

قانونگذار با جرم انگاری این رفتار، مجازاتی را برای آن در نظر گرفته است که به جرم انزال معروف است.

جرم زنای محصنه در ماده 245 قانون مجازات اسلامی عبارت است از انتساب زنای محصنه به دیگری حتی اگر مرده باشد.

در مورد جنسیت انزال کننده، این بدان معناست که انزال کننده می تواند زن یا مرد باشد و اگر جرم زنا باشد، آمیزش مرد و زن غیر متاهل و غیر مشکوک است. انزال به معنای انزال شده است، چه مرد و چه زن.

اگر جرم مورد اشاره لوات اخته باشد قطعاً مذکر است زیرا طبق ماده 233 قانون مجازات اسلامی لوات عبارت است از نفوذ اندام تناسلی مرد تا اندازه پوست ختنه گاه یک مرد.

همچنین می توان شخص دیگری را به زنای محصنه یا زنا با او متهم کرد و اگر نتواند آن را ثابت کند به مجازات قذف محکوم می شود.

استعاره های تهمت

ماده 250 قانون مجازات اسلامی مجازات گازگرفتگی را 80 ضربه شلاق تعریف کرده است.

در گذشته، در مورد مجازات توهین به مقدسات، شفافیت وجود نداشت، زیرا توهین فقط با کلمات قابل تصور است، در حالی که مانند توهین و تهمت، هر رفتاری که به صراحت بیان شود کافی و قابل مجازات است.

بنابراین بر اساس قانون جدید، انزال علاوه بر کلام می تواند به صورت کتبی و الکترونیکی نیز صورت گیرد.

طبق ماده 246 قانون مجازات اسلامی، تهمت باید صریح و بدون ابهام باشد و مرتکب باید به معنای کلمه آگاه بوده و قصد تخصیص آن را داشته باشد، هر چند تهمت زن یا مخاطب تهمت آگاه نباشد. از محتوای آن

طبق تبصره ماده 248 در صورتی که دلیل بر عدم مقصود قذف باشد حد تعیین نشده و شخص به مجازات توهین و آزار محکوم می شود.

در قانون مجازات اسلامی مجازات هتک حیثیت و اهانت به رابطه نامشروع حبس از یک ماه تا یک سال یا تا 74 ضربه شلاق است.

همچنین مطابق ماده 252 قانون مجازات اسلامی، شخصی که برای انتساب زنا یا زنا به دیگری الفاظی غیر از «زنا» یا «زنا» را به کار می برد، شخصی است که به طور خاص زنا یا زنا را به اشخاصی نسبت می دهد. طایفه شوهر یا پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب به عنوان کسی که به او زنای محصنه یا فسق جنسی نسبت داده اند به قذف محکوم می شوند و اگر در نتیجه این انتساب به متهم اهانت شده باشد محکوم می شود. به قذف مجازات توهین، زیرا قاعده مجموع مجازات ها بین جرایم مستلزم حد و جرایم مستلزم تعزیر اعمال می شود.

علاوه بر انزال مستقیم، حالتی نیز وجود دارد که انزال به طور غیرمستقیم رخ می دهد، مثلاً زمانی که شخصی به دیگری می گوید تو فرزند پدرت نیستی یا در این مورد به فرزند خود می گوید تو فرزند من نیستی، انزال به طور غیرمستقیم به مادر فردی که به دلیل اتهام زنا وارد مخزوف شده بود، خطاب شده است.

از جمله شرایطی که در قانون برای غذف مقرر شده است این است که غذف باید معنای کلمه ای را که به کار می برد بداند و در واقع قصد انتساب آن کلمه را به دیگری داشته باشد، هر چند غذف یا مجرم زنا باشد. ممکن است لوات معنای این کلمه را نداند.

یکی لازمه مهم دیگر برای تحقق جرم انزال این است که افترا به رابطه نامشروع باید با ارتکاب زنا یا جماع باشد تا مرتکب به مجازات جرم انزال و در نتیجه زنا به مجازات برسد. آلت مرد در زن به اندازه ختنه و واژن مهم است. بنابراین، نفوذ آلت مرد به پشت یا پشت مرد دیگر، تنها تهمت است که به رابطه نامشروع غیر از زنا، جرم انزال رسمیت نمی‌یابد، بلکه به معنای توهین و تهمت است. یک رابطه نامشروع مجازات دارد.

روشن است که جرم انزال به عنوان یکی جرم محدود است و مجازات محدودی است یعنی میزان این مجازات دقیقاً در شرع مقدس تعیین شده است و قاضی دادگاه موظف است مجازاتی را که در شرع معین شده برای مجرم اعمال کند. و تخفیف در مجازات وجود ندارد. جایز نیست.

یکی از شروط تعیین حداکثر مجازات یعنی 80 ضربه شلاق به انزال دهنده این است که انزال کننده باید در زمان انزال بالغ مسلمان از نظر روحی سالم باشد و تظاهر به زنا و زنا نکند.

بنابراین اگر کسى عمل زنا را به صغیر منسوب کند یا شخصى که زنا به او نسبت داده شده تظاهر به زنا کند، مجازات زنا تعلق نمى گیرد.

البته این بدان معنا نیست که برای فحش دهنده مجازاتی وجود ندارد.

به عنوان مثال، اگر زناکار غیرمسلمان بیمار روانی یا جمعیت نامشخص باشد، مرتکب به 31 تا 74 ضربه شلاق درجه ششم محکوم می شود.

جالب است بدانید که اگر شخصی دیگری را به زنا یا زنای محصنه متهم کند و آن شخص تظاهر به ارتکاب چنین اعمالی کند، مجازاتی در نظر گرفته نمی شود.

افترا به پدر یا جد پدری نوه یا فرزند از 31 تا 74 ضربه شلاق است.

حتی اگر دو نفر روی هم انزال کنند، اگر انزال آنها شبیه یا حتی متفاوت باشد، از مقدار انزال کاسته می شود، اما به 31 تا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.

افترا به فردی که برای بار چهارم با مجازات تهمت محکوم می شود، موجب می شود که مرتکب تهمت به اعدام محکوم شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که مرز غزف حق الناس است و لذا طبق ماده 116 قانون مجازات اسلامی با توبه ساقط نمی شود.

البته اجرای حد قذف در ماده 255 منوط به ادعای قذف است و اگر قذف فوت کرده باشد یا در صورت فوت او همه ورثه او فوت کرده باشند حد قذف ساقط می شود.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم مجازات جرم غصف قابل گذشت است و لذا برای رسیدگی به این موارد شکایت شاکی الزامی است رسیدگی به این شکایت متوقف می شود.

برای شکایت از جرم افترا، شاکی باید تماس بگیرد یکی به دفاتر خدمات الکترونیک دادگستری مراجعه و پس از ثبت نام در سامانه ثنا نسبت به ارائه شکایت از جرم گازف اقدام نمایید.

قابل ذکر است که گزارش جنایت غزاف مستلزم ارائه مدارک کافی از طرف طرف است وکیل از آنجایی که این واقعه جرم است، استناد به اظهارات شاهد یا اقرار مرتکب می تواند در اثبات این جرم کمک کننده باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا