اخبار روز

مراحل تعویض شناسنامه‌های قدیمی :: بازتاب آنلاین

دارندگان شناسنامه‌های قدیمی باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام کنند.

به گزارش بازتاب آنلاین، باتوجه به اتمام مهلت تعویض شناسنامه‌های قدیمی و جلد قرمز، شهروندانی که نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام نکرده‌اند باید برای تعویض شناسنامه قدیمی و دریافت شناسنامه جدید به مراجعه کنند.

مراحل تعویض شناسنامه‌های قدیمی

تعویض شناسنامه به دلایلی مانند: فرسودگی، اجرای احکام دادگاه‌ها، رأی هیئت‌های حل اختلاف، کمیسیون تشخیص سن، تغییر مشخصات هویتی، رسیدن فرد به سن ۱۵ سال تمام (جهت الصاق عکس)، رسیدن فرد به سن ۳۰ سالگی (جهت تعویض عکس) و سایر موارد قانونی با درخواست متقاضی صورت می‌گیرد.

مراحل تعویض شناسنامه‌های قدیمی، مدارک مورد نیاز و محل مراجعه برای تعویض از مواردی است که اکثر شهروندان نیاز به دریافت اطلاعات در مورد آن دارند.

دارندگان شناسنامه‌های قدیمی برای تعویض شناسنامه قدیمی خود، باید مراحل و اقدامات خاصی را انجام دهند.

متقاضیان دریافت شناسنامه جدید می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و ارائه مدارک هویتی معتبر، درخواست تعویض شناسنامه خود را ثبت کنند.

برای تعویض شناسنامه باید صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه کرده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک مورد نیاز ارائه کند.

مراحل تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید به این نحو زیر است:

-مراجعه حضوری متقاضی تعویض شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت

– درخواست تعویض شناسنامه با پرداخت هزینه قانونی

– ارائه و تکمیل مدارک لازم

– بررسی صحت مدارک

– تطبیق اطلاعات

-چاپ شناسنامه

-کنترل شناسنامه صادره

-تحویل شناسنامه به متقاضی

بنابراین اولین کار این است که متقاضی دریافت شناسنامه جدید برای درخواست تعویض شناسنامه به صورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه کند و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را ارائه کند.

چه افرادی می‌توانند برای تعویض شناسنامه اقدام کنند؟

هریک از اشخاص زیر می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان سراسر کشور، نسبت به درخواست تعویض شناسنامه یا صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند:

۱- اشخاص ۱۸ سال به بالا

۲- افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند

۳- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال

۴- مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد با ارائه شناسنامه خود

۵- سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

طبق آخرین آمار ارائه شده بیش از ۳۰ میلیون شناسنامه قدیمی و جلد قرمز در کشور وجود دارد که در حال استفاده است. باتوجه به اتمام مهلت قانونی اعتبار این شناسنامه‌ها، شهروندان باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

دریافت شناسنامه جدید به جهت پیش‌بینی‌های خاص امنیتی که در آن انجام شده است امکان جعل و سوءاستفاده از شناسنامه را تقریبا از بین می‌برد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا