اخبار روز سینما

مدیریت فعلی تلویزیون در ساخت سریال های نمایشی چگونه بوده است؟ | یه جور فاجعه

تلویزیون از سال 1400 تا به امروز 70 سریال غیر کمدی پخش کرده و مهمتر از آن هیچ کدام به جز سریال «سرزمین مادری» پرمخاطب نبودند و نتوانستند موجی ایجاد کنند. با این حال، این سریال نیز محصولی از. آدرس عزت الله ضرغامی است و ربطی به آدرس فعلی ندارد.

به گزارش بازتاب آنلاین، عملکرد مدیریت صداوسیما در زمینه تولید سریال های درام و غیر کمدی چیزی نزدیک به فاجعه است و این اداره کل در این سال ها نتوانسته سریالی تولید کند که شوکی در جامعه ایجاد کند. . یک سریال زمانی موفق است که نامش در کوچه و بازار بر سر زبان ها باشد و در سال های اخیر نمونه های زیادی از این نوع محصولات وجود داشته باشد. روزنامه هفت صبح در ادامه سلسله گزارش هایی با تیتر «چرا مردم از تلویزیون عصبانی هستند» به بررسی سریال های غیر کمدی پرداخته است. این را هم به یاد بیاوریم که از 70 سریال پخش شده، بسیاری از آنها محصول دوره قبل هستند. علاوه بر این، تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» از سال 1377 آغاز شد و سریال «موسی» با بازی ابراهیم حاتمی کیا در دوره مدیریت فعلی آغاز شد. در حال حاضر تنها افتخار ممکن برای مدیران فعلی همین دو سریال هستند. روزنامه «هفت صبح» در گزارشی به تحلیل عملکرد رهبری فعلی از سال 1400 تا 1403 می پردازد.

«سرزمین مادری» شاید تنها سریال پرطرفدار این سال ها باشد که محصول دوران ریاست جمهوری عزت الله ضرغامی نیز هست.

سال 1403 یکی یکی از دلایل مهم انجام این گزارش شروع فصل سوم «سرزمین مادری» است. سریالی که 10 سال متوقف شد و بالاخره سال گذشته رنگ آنتن را به خود دید. این اثر محصول دوران ریاست عزت الله ضرغامی است و به نوعی آخرین نسل از سریال هایی است که ستاره ها را به خود جذب کرده و البته موج ایجاد کرده است. تلویزیون کم کم از همکاری با ستاره ها فاصله گرفت و در جریان معامله جبلی این موضوع به صفر رسید. دستمزدهای بالا، بالا رفتن تریبون ها و شرایط خود تلویزیون از جمله دلایل این امر است. قطعاً راهی برای حل مشکل وجود دارد، به شرطی که عزم مدیریت راسخ باشد. علاوه بر این، سریال های بدون ستاره می توانند موفق باشند، اما اکثر آنها کیفیت کافی ندارند. شاهد این گفته آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های صدا و سیما است و با یک مقایسه ساده با گذشته می توان از وضعیت سخت مخاطبان سریال های کنونی مطلع شد. مثلا آمار دو سری نوروز و رمضان 1403 یعنی «هفت سر اژدها» و «رستگاری» به ترتیب 22.5 درصد و 15.5 درصد بوده است! «روزی روزگاری برادر»، «رخنه»، «آقای قاضی» و «فریری» دیگر سریال های جدید امسال هستند اما فقط «آقای قاضی» کیفیتی دارد که سروصدا ایجاد نکرد.

مدیریت فعلی تلویزیون در زمینه ساخت سریال های نمایشی عملکرد فاجعه باری داشته است.
یکی از پرفروش‌های تلویزیونی سال گذشته سریال «عاشورا» محصول دوره ریاست عبدالعلی علی عسگری بود.

سال 1402 سال گذشته 21 سریال غیر کمدی پخش شد. آثار قابل دفاع «مستران 1 و 2» و «عشق کوفی» محصول سازمان اوج و «سوران» محصول مرکز سریال سوره است. «آقای قاضی» و «راحیل 1 و 2» نیز موفق به حساب می آیند اما هیچ کدام از این آثار رتبه ای کسب نکردند. اخیرا با مراجعه به فضای مجازی می توان دریافت که این سریال ها نیز با نظرات منفی بسیاری از سوی کاربران مواجه شده اند. ما از عنوان “قابل دفاع” استفاده کردیم زیرا می خواستیم آن را تا حد امکان سختگیرانه بگذاریم! کلمه همان عنوان است: این سریال ها به دل مردم راه نیافتند و دیر یا زود فراموش می شوند. یکی دیگر از سریال های خوب 1402 «عاشورا» است که در نیمه دوم دهه نود تهیه شده و در واقع محصول کارگردانی قبلی است. در اینجا تأکید کنیم که از نظر کمی نمی توان از تاریخ مدیریت فعلی سدی سیما دفاع کرد. چون بسیاری از سریال ها قبلا تولید شده بودند و بعد از سال ها فرصت پخش داشتند. مثل «آتش و بد»، «سنجرخان»، «راد و برق»، «سامو بندری» و «سرزمین مداری» که سال گذشته پخش شد، اما بقیه کارها موفق نبودند. امسال شاهد پخش سریال هایی چون «بازپرس»، «تب و تب»، «محرمانه»، «مشاور»، «هندمیک»، «بیست کوید» و… بودیم که جای دفاعی نیز باقی نمی گذارد.

مدیریت فعلی تلویزیون در زمینه ساخت سریال های نمایشی عملکرد فاجعه باری داشته است.
سریال «گیل دخت» شروع خوبی داشت اما نتوانست به برند تبدیل شود.

سال 1401 | در میان 22 سریال جدیدی که در سال 1401 در جدول پخش قرار گرفت، تنها «گیلدخت» توانست طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جذب کند. این سریال هم محصول مدیریت قبلی است و مهمتر از آن یک اثر است نبود که می تواند حتی گزنده ترین خورندگان را راضی نگه دارد. اکثر سریال های دیگر امسال نیز در دوره قبل تایید یا کلید خوردند که باید به مسئولان قبلی سپرده شود. به هر حال امسال شاهد آثار بی کیفیت زیادی بودیم. از جمله فصل دوم «نجلا» که با شکست بزرگی مواجه شد. سری سوم «داستان یک شهر» پخش شد و خاطره خوب دو فصل قبل را از بین برد. در فصل چهارم سریال «سرنوشت» هم همین اتفاق افتاد. «راز ناتمام»، «آتش سرد»، «ابرها می ریزند»، «مدافعان شهر»، «نظم رشد»، «تازه وارد»، «راز ناتمام» و… از دیگر آثار شکست خورده سال 1401 هستند.

مدیریت فعلی تلویزیون در زمینه ساخت سریال های نمایشی عملکرد فاجعه باری داشته است.
«کلبه ای در مه» یکی از سریال های تلویزیونی شکست خورده ای است که در دهه 1400 پخش شد.

سال 1400 | و در سال 1400 که مدیریت فعلی تلویزیون در نیمه دوم این سال مسئولیت را بر عهده گرفت، 20 سریال پخش شد. امسال فصل دوم «نوار زرد» موفقیت چندانی نداشت و سایر آثار با شکست مواجه شدند. از جمله «اختر»، «افرا»، «بچه مهندس 3»، «گاندو 2»، «هورا»، «یاری»، «کلبه ای در مه»، «فرشتگان بی بغض، جوانی 3»، «برف خاموش» . باران می بارد” و …

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا