مدال های المیپاد فیلمسازی نوجوانان یکرنگ است/ رقابت 6 گروه

مدال های المیپاد فیلمسازی نوجوانان یکرنگ است/ رقابت 6 گروه

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عصر امروز در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

وحید ملتجی دبیر این رویداد درباره جزییات برگزاری این المپیاد فیلمسازی صحبت کرد. او گفت: این المپیاد همواره جزئی از جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بود و هر ساله به صورت همزمان با آن رویداد برگزار می‌شد اما از سال گذشته، براساس تغییر رویکردی که داشتیم، مسیر برگزاری جشنواره عوض شد.

وی اضافه کرد: تغییر رویکردمان این بود که اعتبار بیشتری به نوجوانان و المپیاد فیلمسازی آنان بدهیم و این گروه سنی را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم. همانطور که می‌دانید حوزه نوجوان، حوزه مهمی است و اتفاقا یکی از دغدغه‌های مهم کشور باید نوجوانان باشند. بر همین اساس، از سال گذشته قرار شد المپیاد فیلمسازی از نظر زمان متفاوت باشد، اگر چه از نظر سیاستگذاری هماهنگ با جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوانان است.

ملتجی با اشاره به دلیل این تغییر رویکرد گفت: نوجوان هویت متفاوتی دارد و دوست ندارد در کنار کودک قرار گیرد؛ شاید چند دهه قبل استفاده از عبارت سینمای کودک و نوجوان درست بود اما اکنون به دلیل تفاوت‌های ایجاد شده و توجه به هویت نوجوان، استفاده از آن عبارت شاید  قابل تحلیل و بازنگری باشد. باید این سوال را بپرسیم که آیا سینمای کودک و نوجوان باید کنار هم قرار بگیرد؟ به نظرم با شناخت از روحیات، دغدغه‌ها و نیازهای نوجوانان و کمی آینده‌نگری می‌توان فهمید که این دو حوزه متفاوت از یکدیگر هستند. براساس همین موضوع، زمان برگزاری المپیاد را تغییر دادیم.

او با اشاره به اکران فیلم‌های ساخته شده توسط نوجوانان در المپیاد فیلمسازی در جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان گفت: تمام تلاش‌مان این است فیلم‌هایی که در المپیاد ساخته می‌شود در جشنواره کودک و نوجوان نیز اکران شود و این موضوع بسیار خوب است.

وی گزارشی از روند اجرایی جشنواره داد و گفت: بیش از 1000 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، البته سعی کردیم با حساسیت بیشتری کارها را ببینیم.‌ در نهایت 30 اثر توسط هیئت انتخاب متشکل از نادره ترکمانی، احسان صدیقی و داریوش یاری در بخش فیلم و زهرا مصطفوی، فاطمه سادات میرمحمد صادقی و امیرحسین اخوین در بخش ایده انتخاب شدند. این 30 نوجوان طی جلسات مجازی که در هفته‌های اخیر برگزار شد، ایده‌های خود برای تولید یک فیلم کوتاه را بررسی و نهایی کردند و قرار است ظرف روزهای برگزاری المپیاد، یک فیلم کوتاه تولید و داوران المپیاد این فیلم‌ها را داوری کنند. باید اشاره کنم، 30 نوجوان راه یافته به مرحله نهایی، در 3 کلاس‌ مجازی حضور پیدا کردند؛ علی شاه محمدی کلاس فیلمنامه نویسی، وحید گلستان کلاس کارگردانی و مجید دهقان دوره آموزشی تصویربرداری برگزار کردند و نوجوانان فیلمساز با پیش زمینه آموزشی خوبی وارد المپیاد می‌شوند.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال که به تخصصی‌تر شدن آن کمک کرد این بود که 30 نفر انتخاب شده نهایی از بین نوجوانانی بودند که زمینه‌ای در موضوع فیلمسازی داشتند و با سینما آشنا بودند. این اتفاق در حالی است که سال گذشته، فضای حضور نوجوانان باز بود و هر کسی که علاقه داشت، امکان ثبت نام در المپیاد را داشت؛ امسال با سخت‌تر شدن ورود به رویداد، فضا حرفه‌ای تر شده است، به طوری که معتقدم خروجی های المپیاد فیلمسازی آیندگان سینمای ایران خواهند بود.

دبیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گفت: 14 نوجوان پسر و 16 نوجوان پسر به مرحله پایانی این المپیاد راه پیدا کرده‌اند که در طول برگزاری رویداد، زیر نظر 6 مربی که همگی از افراد نام آشنای عرصه سینما هستند، کار می‌کنند تا در نهایت به خروجی مناسب برسند. بر‌ همین اساس، مریم بحرالعلومی، لیلی عاج و زیور حجتی مربیان دختران نوجوان و مرتضی علی عباس میرزایی، محمد حمزه‌ای و مهدی خرمیان مربیان نوجوانان پسر هستند.

وی تاکید کرد: 14 استان در رویداد پایانی هشتمین المپیاد نماینده دارند. خراسان رضوی و اصفهان بیشترین نماینده را دارند. همه تلاشمان را می کنیم تا 30 نوجوان حاضر در المپیاد در جشنواره امسال حضور پیدا کنند. دلیل تغییر زمان هم همین موضوع است.

ملتجی در پاسخ به سوالی درباره خروجی دوره های قبلی المپیاد گفت: برای خود ما هم سوال بود که خروجی دوره های گذشته چه بوده است. معاونت فرهنگی علمی المپیاد روی این موضوع کار کردند و اسامی بچه های دوره های قبل احصا شد و شروع به جمع آوری اطلاعات کردیم؛ البته آرشیو قوی نداریم و خیلی هم دنبال نشده که این بچه ها کجا رفتند، چون رسالت فارابی نبوده است. البته میدانیم که تعدادی از آنها در گوشه کنار سینمای ایران یا خارج حضور دارند و کار می‌کنند.

وی با اشاره به مراسم اختتامیه گفت: امسال گروه اول و دوم و سوم نداریم و 30 نفری که در 6 گروه حاضراند، به نوعی تقدیر می‌شوند البته داوران ما طی برگزاری دوره نکاتی را به آنها می‌گویند اما مدال های هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همه 30 نفر یکرنگ خواهد بود

دبیر هشتمین المپیاد فیلمسازان نوجوان گفت: سکوی شاد و شبکه امید به پوشش فیلم های نوجوانان خواهند پرداخت. البته انتظار ما از فیلم‌ها هم باید مشخص باشد. این فیلمها با هم فکری نوجوانانی ساخته شده که تجربه بسیار اندکی در این حوزه دارند و طبیعتا و فیلمی ساخته اند که شاید خیلی دقیق و قوی نباشد. این موضوع در اکران ها هم باید مورد توجه قرار گیرد. با این حال رایزنی های گسترده ای داشته ایم.

در پایان این نشست خبری از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان رونمایی شد. 

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما