مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل عملکرد مغز را مختل می کند

یک مطالعه جدید روی موش ها نشان داده است که مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل می تواند عملکرد مغز را مختل کند.

آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان داده‌اند که مخلوط کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا با الکل می‌تواند منجر به مشکلات طولانی‌مدت در عملکرد شناختی شود و نگرانی‌هایی را در مورد عادات نوشیدن در بزرگسالان، به‌ویژه جوانان ایجاد کند.

این مطالعه توسط تیمی از دانشگاه کالیاری و دانشگاه کاتانیا در ایتالیا انجام شد. به گروه‌هایی از موش‌های نر نوجوان الکل یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا مخلوطی از هر دو داده شد. سپس از آزمون‌های استاندارد مختلف برای ارزیابی عملکرد شناختی، از جمله اسکن مغز و تست‌های رفتاری تا ۵۳ روز پس از نوشیدن استفاده شد.

آزمایش‌ها نشان داد که حیواناتی که نوشیدنی‌های مخلوط را می‌نوشیدند، تغییرات پایداری در توانایی یادگیری و به خاطر سپردن و همچنین تغییراتی در هیپوکامپ (ناحیه مسئول یادگیری و حافظه) نشان دادند.

محققان در کار منتشر شده خود گفتند: “اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا مصرف ترکیبی این نوشیدنی ها در دوران نوجوانی می تواند اثرات طولانی مدتی بر عملکرد مرکزی مغز داشته باشد یا خیر وجود دارد و این سوال را مطرح می کند که آیا این عادت بر بلوغ مغز تأثیر می گذارد یا خیر.”

پیام این مطالعه جدید این است که این عادات می توانند آسیب های طولانی مدت ایجاد کنند.

به طور خاص، به نظر می رسد که انعطاف پذیری هیپوکامپ ممکن است مختل شود و توانایی مغز برای انطباق و تغییر در پاسخ به اطلاعات و خواسته های جدید، بخش مهمی از عملکرد طبیعی مغز، مختل شود.

در حالی که موش‌هایی که ترکیبی از الکل و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کردند، در ابتدا شاهد افزایش در ارزش‌ها و عملکردهای خاص مغز بودند، از جمله افزایش پروتئینی که باعث رشد نورون‌ها می‌شد، این مزایا دوام نیاوردند و در طول زمان محو شدند و در واقع تا بزرگسالی کاهش می‌یابند.

محققان می گویند: نتایج ما نشان می دهد که الکل مخلوط شده با نوشیدنی های انرژی زا باعث ایجاد تغییرات پایدار در هیپوکامپ در سطوح الکتروفیزیولوژیکی و مولکولی در دوران نوجوانی می شود که با تغییرات رفتاری مرتبط است که در نوجوانی قابل تشخیص است و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

با این حال، این نتایج هنوز نیاز به تأیید در مطالعات انسانی دارند و احتمالاً تفاوت‌هایی بین جنسیت‌ها به دلیل تعاملات هورمونی وجود دارد که محققان نتوانستند در این مطالعه بررسی کنند.

مطالعات نشان می دهد که نگرانی های سلامتی در مورد نوشیدنی های انرژی زا مشروع است و الکل به خودی خود اثرات سلامتی زیادی دارد و همه عقل سلیم می داند که ترکیب آنها با نوشیدنی های انرژی زا ایده خوبی نیست.

اکنون محققان می خواهند مطالعات بیشتری در مورد پیامدهای این کار انجام دهند.

محققان می‌گویند که در مجموع، تجزیه و تحلیل کل مجموعه داده‌ها قویاً نشان می‌دهد که الکل مخلوط شده با نوشیدنی‌های انرژی‌زا در دوران نوجوانی ممکن است لزوماً نتایج مشابهی با مصرف اتانول یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا به تنهایی نداشته باشد، همچنین ممکن است انعطاف پذیری دائمی بر هیپوکامپ تأثیر بگذارد.

این تحقیق در مجله Neuropharmacology منتشر شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما