اخبار روز سینما

مخالفت خانه سینما با پیش نویس سند ملی سینما







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین؛ در پی انتشار خبر انتشار پیش نویس سند ملی سینما در روزهای اخیر، خانه سینما اطلاعیه ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: «اوایل مرداد تصاویر متن پیش نویس سند ملی سینما به صورت مجازی به خانه سینما ارسال و درخواست پاسخ داده شد که البته در عین حال انتقاد شدیدی را به هیات مدیره خانه سینما به دلیل رعایت نکردن صوری وارد کرد. و تشریفات اداری در خصوص ارسال متن پیشنهادی و عدم اطلاع مجلس نمایندگان از دکتر. خزایی به صورت شفاهی از ویرایش متن توسط مدیر عامل محترم خبر داد.

پس از آن، دکتر. اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیر عامل خانه سینما دعوت کرد تا در جلسه شورای هنری حضور یابد و در مورد سند ملی سینما که روز دوشنبه 17 از خانه سینما نیز نماینده آن بود صحبت کند. مرداد در این جلسه 1403 نفر حضور داشتند که تنها قسمت بسیار کوتاهی از صحبت های آقای دهکردی در اخبار منعکس شد که احتمال مغایرت با نظرات هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما را به ذهن متبادر کرد، از آقای دهکردی پرسیدیم. دهکردی در خصوص این مشکل توضیح داد:

در ابتدای سخنان خود وظیفه اخلاقی دانستم که از دعوتم تشکر کنم، همچنین از وزیر و دوستانی که در جلسه حضور داشتند تشکر کردم و به اهمیت کلی چنین اسنادی نیز اشاره کردم، اما ادامه دادم. گلایه من این است که در هیچ قسمتی از فیلم توضیح ندادم که از آنها برای تدوین و نویسندگی دعوت نشده است و توضیح دادم که صاحبان اصلی سینما صنعتگران هستند و دست اندرکاران و دوستان هیئت نقد دارند. . من نظرات و سوالات خود را در مورد این پیش نویس بیان کرده ام و همچنین اشاره کرده ام که نمی توان سند را با عجله انجام داد. قبول کرد چون حرفش خیلی مهم است. سپس به نمایندگی از هیئت رئیسه خانه سینما گفتم که انتظار داریم نمایندگان گروه نویسندگان متن پیش نویس با اعضای هیئت مدیره خانه سینما دیدار کنند که البته بلافاصله با نظر مثبت و دستور از طرف وزیر در همین جلسه روز چهارشنبه 10 . مرداد قرار ملاقات مشترک توافق شد.»

روابط عمومی خانه سینما لازم می داند که جلسه مذکور در زمان توافق شده با حضور دو تن از نمایندگان حوزه هنری، هیئت مدیره و مشاوران حقوقی خانه سینما برگزار شد.

پس از بحث و تبادل نظر گسترده، مقرر شد خانه سینما بیانیه کتبی خود را ارائه کند.

هیئت مدیره خانه سینما پس از بررسی همه جوانب، نقطه نظرات و نظرات خود را به شرح زیر به وزیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سینمایی ابلاغ کرد.

«هیئت مدیره خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران پس از مطالعه و بررسی متن پیشنهادی با عنوان «سند ملی سینما» اعلام می‌دارد که با کلیت این پیش‌نویس کاملاً مخالف است و از انگیزه آن ابراز تعجب می‌کند. سند پیش نویس دلایل این تناقض به شرح زیر ارائه می شود.

1) از بررسی این پیش‌نویس به نظر می‌رسد که نهادهای نظارتی تلاش کرده‌اند تا سینما را دولتی‌تر کنند، دستورالعمل‌هایی برای نهادهای دولتی ایجاد کرده‌اند و برای هنرمندان و بخش خصوصی حقوقی قائل نشده‌اند. رویکردی که غیرقابل پیش بینی است و با توجه به تجربه بشر شکست خورده است. در سراسر این پیش نویس می توان دریافت که هدف تسهیل و ارتقای خلاقیت و نوآوری که اولین ویژگی مقررات در حوزه هنر به شمار می رود نیست، بلکه تلاش برای ارتقای امکانات خلاقیت و کنش هنری هنر است. هنرمندان را کنترل و محدود کنند.

2) تفویض تصویب آیین نامه ها، ضوابط و اساسنامه های فیلمسازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه آن نه وضع قوانین و تصویب آیین نامه ها و اساسنامه ها، بلکه صدور دستورالعمل و تنظیم اسناد بالادستی است، گواهی بر بی اطلاعی از بدیهیات حقوقی و علائم تجاری امکان تغییر مقررات بر اساس الزامات فعلی است. با توجه به مصوبه سال 1401 شورای اسلامی که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل استیضاح نیست، این سوال معنایی دوچندان دارد. (بدون توجه به نظرات کارشناسان حقوقی که این مصوبه مجلس را مغایر اصل 177 قانون اساسی می دانند)

3) به نظر می‌رسد در متن پیشنهادی برگزارکنندگان عمداً سعی کرده‌اند بر خلاف اهداف فرهنگی و هنری مورد انتظار در انجمن صنفی سینمای ایران (خانه سینما) موضع قانونی جامعه صنفی سینمای ایران (خانه سینما) را نادیده بگیرند. این برنامه افق 20 ساله کشور و قانون اساسی است چرا که هیچ تلاشی برای کاهش و حذف تدریجی اشتغال بخش دولتی و تقویت بخش خصوصی صورت نگرفته است که باید به رشد و ارتقای بخش خصوصی منجر شود. هدف سند پیشنهادی حذف بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی است.

4) پیش نویس سند برخلاف نام خود حاوی اجزای یک سند ملی نیست، زیرا برای تهیه چنین سندی رعایت اجزای زیر ضروری به نظر می رسد:

4-1- منظور از سند ملی تنظیم منظر با تحولات انسانی و فناوری با رویکرد مقررات ملی و نه تنها مقررات دولتی است.

4-2- سند ملی به معنای ایمان و اعتماد به مسئولیت شهروندان است و در این بند به معنای ایمان به هنرمندان است نه نصب ابزار کنترلی بیش از حد و نظارت قبلی.

4-3- سند ملی حاوی عباراتی است که خلاقیت و نوآوری را تسهیل و تشویق می کند و نه انباشته شدن تصمیمات محدودکننده و قهری.

4-4- سند ملی را با نظر کارشناسان و نمایندگان صنف مردمی در این حوزه تنظیم می کنند نه فقط کارشناسان اداری.

جامعه اصناف سینمای ایران در پایان بار دیگر رد پیش نویس سند ملی سینمای ایران را صریحاً اعلام می کند، ضمن اینکه خانه سینما بنا به وظیفه ذاتی خود می تواند با تکیه بر تفکر جمعی اصناف مختلف سینمایی و با تخصص و تخصص لازم. بررسی دقیق، با در نظر گرفتن زمان کافی. یک پیش نویس ایجاد کنید و به آن اطلاع دهید.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا