اخبار روز سینما جهان

مخالفت خانه سینما با پیش‌نویس سند ملی سینما

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، خانه سینما در پی انتشار اخباری مبنی بر انتشار پیش نویس سند ملی سینما در روزهای اخیر اطلاعیه ای صادر کرد.

مهر وی نوشت: در متن این اطلاعیه آمده است: «اوایل مرداد تصاویر متن پیش نویس سند ملی سینما به صورت مجازی به خانه سینما ارسال شد و درخواست اظهار نظر در مورد آن شد که البته در عین حال از هیئت مدیره خانه سینما به دلیل عدم حمل انتقاد جدی شد. تشریفات رسمی و اداری در خصوص ارسال متن پیشنهادی و عدم اطلاع مجلس. در خصوص ویرایش متن توسط مدیر عامل محترم به صورت شفاهی سینما به اطلاع جناب آقای دکتر خزایی رسید.

پس از آن جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیرعامل خانه سینما دعوت به عمل آوردند تا در شورای هنری حضور یافته و در مورد سند ملی سینما که روز دوشنبه هشتم به نمایندگی از خانه سینما نیز حضور داشتند صحبت کنند. مرداد 1403 در آن جلسه حضور داشتند، چون تنها بخش بسیار کوتاهی از صحبت های آقای دهکردی در اخبار منعکس شد که احتمال مغایرت با نظرات هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما را به ذهن متبادر کرد، از آقای دهکردی پرسیدیم. دهکردی در مورد این موضوع توضیح داد:

وی افزود: در ابتدای سخنان خود وظیفه اخلاقی دانستم که از دعوتم تشکر کنم، از وزیر و دوستانی که در جلسه حضور داشتند نیز تشکر کردم و به اهمیت کلی چنین اسنادی نیز اشاره کردم، اما ادامه دادم گلایه دارم که در هیچ قسمتی نگفتم که برای تدوین و نگارش دعوت نشده اند و توضیح دادم که صاحبان اصلی سینما کاسب ها و دست اندرکاران هستند و دوستان در هیئت مدیره انتقاداتی دارند. نظرات و سوالات در مورد این پیش نویس، و من هم اشاره کردم که این سند را نمی توان با عجله انجام داد، زیرا حرف او بسیار مهم است که انتظار داریم نمایندگانی از گروه نویسندگان متن پیش نویس جلسه ای با اعضای هیات مدیره خانه سینما داشته باشند که البته بلافاصله با نظر مثبت و دستور وزیر در همان جلسه برای چهارشنبه دهم مرداد قرار مشترکی گرفته شد.»

روابط عمومی خانه سینما لازم می داند که جلسه مذکور در زمان مقرر با حضور دو نفر از نمایندگان شورای هنری، هیات مدیره و مشاوران حقوقی خانه سینما برگزار شد.

پس از بحث و تبادل نظر مفصل، مقرر شد خانه سینما نظر مکتوب خود را ارائه کند.

هیأت مدیره خانه سینما پس از بررسی همه جوانب، دیدگاه ها و نظرات خود را به شرح ذیل با حضور وزیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سینمایی ارسال کرد:

«هیئت مدیره خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران پس از مطالعه و بررسی متن پیشنهادی با عنوان «سند ملی سینما»، مخالفت کامل با کلیات این پیش نویس را اعلام و از انگیزه آن ابراز تعجب کرد. از تهیه کنندگان این سند دلایل این مخالفت به شرح زیر است.

1) از بررسی این پیش‌نویس چنین برمی‌آید که نهادهای نظارتی تلاش کرده اند سینما را دولتی‌تر کنند و دستورالعملی برای نهادهای دولتی تهیه کرده و هیچ حقی برای هنرمندان و بخش خصوصی قائل نشده‌اند. رویکردی که با توجه به تجربیات بشری غیرقابل پیش‌بینی و شکست‌خورده است، در جای جای این پیش‌نویس می‌توان دید که هدف تسهیل و تشویق خلاقیت و نوآوری نیست، که اولین ویژگی مقررات در حوزه هنر تلقی می‌شود. سعی در کنترل و محدود کردن امکان خلاقیت و کنش هنری هنرمندان را افزایش داد.

2) تفویض تصویب آیین نامه ها و ضوابط و آئین نامه های فیلمسازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی که مأموریت آن نه قانون گذاری و تصویب آیین نامه ها و آیین نامه ها، بلکه سیاست گذاری و تنظیم اسناد بالادستی است، نشان دهنده بی توجهی به بدیهیات قانونی است. امکان تغییر مقررات بسته تر است. بر اساس نیازهای معاصر است. با توجه به مصوبه شورای اسلامی در سال 1401 مبنی بر اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل شکایت نیست، این موضوع معنایی دوچندان دارد. (بی توجهی به نظرات حقوقدانانی که آن مصوبه مجلس را مغایر اصل 177 قانون اساسی می دانند)

3) به نظر می رسد در متن پیشنهادی برگزارکنندگان به عمد سعی کرده اند برای پرهیز از هر نوع مشارکت و پاسخگویی و در واقع برخلاف پیش بینی های فرهنگی، جایگاه حقوقی جامعه صنفی سینمای ایران (خانه سینما) را نادیده بگیرند. و اهداف هنری در این برنامه افق 20 ساله کشور و قانون اساسی است، زیرا هیچ تلاشی برای کاهش و حذف تدریجی اشتغال دولتی و تقویت بخش خصوصی که باید منجر به رشد و ارتقای بخش خصوصی شود، صورت نگرفته است. و برعکس، سند پیشنهادی با هدف حذف بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی است.

4) پیش نویس سند بر خلاف نام خود دارای اجزای سند ملی نیست زیرا برای تهیه چنین سندی رعایت اجزای زیر ضروری به نظر می رسد:

4-1- منظور از سند ملی تنظیم منظر با تحولات انسانی و فناوری با رویکرد مقررات ملی و نه صرفاً مقررات دولتی است.

4-2- سند ملی به معنای اعتقاد و اعتماد به مسئولیت شهروندان است و در این بند به معنای اعتقاد به هنرمندان است نه نصب ابزارهای کنترل بیش از حد و نظارت قبلی.

4-3- سند ملی حاوی عباراتی است که خلاقیت و نوآوری را تسهیل و تشویق می کند و نه انباشته احکام محدودکننده و قهری.

4-4- سند ملی را با نظر کارشناسان و نمایندگان انجمن صنفی مردم در آن حوزه تنظیم می کنند نه فقط با کارشناسان اداری.

در پایان بار دیگر جامعه اصناف سینمای ایران به صراحت مخالفت خود را با پیش نویس سند ملی سینما اعلام می کند، همچنین خانه سینما بنا به وظیفه ذاتی خود می تواند با تکیه بر اندیشه جمعی اصناف مختلف سینمایی و با تخصص لازم و بررسی دقیق با در نظر گرفتن زمان کافی. پیش نویس تهیه کنید و اطلاع رسانی کنید.»

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا