اخبار روز

مخالفت جدی دولت با ترمیم دستمزدها صدای کارگران را بلند کرد!


به گزارش مانی بان، آن طور که گزارش مرکز آمار از «شاخص قیمت مصرف کننده» نشان می دهد، نرخ تورم سالانه در تیر در ماه 1402 برای خانوارهای کشور به 47.5 درصد رسیده است و این نرخ برای دهک های مختلف متفاوت است و از 47.1 درصد برای دهک نهم و دهم تا 50.2 درصد برای دهک اول متغیر است، اما این نرخ تورم است. برای طبقه کارگر، که حقوق آنها در سال جاری تنها 27 درصد افزایش یافته است، بسیار سنگین و طاقت فرسا شده است و تنها یک سوم هزینه های زندگی آنها را پوشش می دهد. به همین دلیل هفته گذشته کارگران درخواست تشکیل جلسه ای برای بررسی دستمزدها کردند که در پی این درخواست علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار از عدم ترمیم دستمزدها برای سال جاری خبر داد.

این در حالی است که در برخی کشورها دستمزدها چندین بار در طول سال بازنشانی می‌شود، همانطور که آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید، در همسایگی ما و ترکیه، دستمزد کارگران در سال گذشته سه برابر افزایش یافته است. سال و امروز بالاترین میزان صادرات و توافق با کشورهای مختلف است. به گفته این نماینده کارگری؛ متاسفانه در اسفندماه سال گذشته دولت بار افزایش اضافه دستمزد را به دوش نکشید و به رشد 27 درصدی بسنده کرد و در این 4 ماهی که این میزان دستمزد را آزمایش کردیم متوجه شدیم که تورم در بسیاری از اقلام به بیش از 80 درصد و مطالبه درخواست کردیم که سبد معیشت کارگران دوباره بررسی شود و راهکاری برای جبران این مشکل ارائه شود و پس از درخواست ما جلسه ای تشکیل شد. اما متاسفانه بحث دستمزد را در دستور کار قرار ندادند و البته جلسه به حد نصاب نرسید و در نهایت لغو شد.

کاهش ارزش واقعی دستمزدها

بر اساس محاسبات موجود، ارزش «واقعی» دستمزد کارگران به حدود 105 دلار در ماه رسیده است. در سال گذشته پس از افزایش 57 درصدی از 1400، حداقل دستمزد کارگران 4 میلیون و 180 هزار تومان تعیین شد. این رقم مبنای حقوق پایه کارگرانی بود که بسیاری از آنها بین 5 تا 6 میلیون تومان دریافت می کردند. امسال حداقل دستمزد به 5 میلیون و 200 هزار تومان رسید. این در حالی است که در ابتدای سال قیمت هر دلار در محدوده 50 هزار تومان بود. به عبارت دیگر، ارزش واقعی این حقوق حدود 105 دلار است!

دستمزد کارگران در سال جاری «به صورت اسمی» افزایش یافته است. اما در مقایسه با هزینه هایی که در درجه اول دلار بازار آزاد تاثیر مستقیمی بر آن دارد. این رقم حتی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. روندی که در دهه گذشته بیشتر در شوک های نرخ ارز مشاهده شده است. حداقل دستمزد در سال 1389 حدود 330 هزار تومان بود و امسال به 5 میلیون و 200 هزار تومان رسید اما ارزش دلاری آن از 243 دلار به 105 دلار کاهش یافته است. به عبارت دیگر، در این دهه ارزش «واقعی» دستمزد کارگران به دلیل تکانه های نرخ ارز تقریباً 56 درصد کاهش یافته است.

دولت از پذیرش بازگرداندن دستمزدها خودداری می کند

در این شرایط صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش در اظهارنظری عجیب گفته بود که «خود کارگران برای دریافت دستمزد بیشتر باید با کارفرمایان مذاکره کنند!».

ناصر چمنی فعال کارگری و نماینده سابق کارگران در جلسه شورای عالی کار گفت: چرا دستمزدها با تورم فعلی همخوانی ندارد سوالی است که دولت باید به آن پاسخ دهد اما بزرگترین دغدغه کارگران اصلاح دستمزد است. از این رو نمایندگان کارگری نیز درخواست اعاده حقوق به شورای عالی را داشتند که دولت از پذیرش آن خودداری کرد.

چمنی تصریح کرد: کشورهایی در همسایگی ما هستند که فاقد منابع نفت و گاز هستند و بیشترین درآمد آنها از صنعت گردشگری است مانند ترکیه، اما دولت این کشور در سال چندین بار نسبت به تورمی که در سال رخ می دهد حقوق ها را بازنشانی می کند. علیرغم اینکه در ایران دستمزدها فقط یک بار در سال افزایش می یابد و ماده 31 قانون کار به راحتی قابل نقض است.

چرا هیچ یک از شعارهای قبل از انتخابات عملی نشد؟

این فعال صنفی با بیان اینکه نرخ تورم اعلامی از سوی نهادهای دولتی کمتر از تورم موجود در کشور است، گفت: حتی اگر بخواهیم نرخ تورم اعلامی از سوی دولت را بپذیریم چرا باید با وجود تورم دستمزدها 27 درصد باشد. از 47.5% افزایش؟ دولت سیزدهم و رئیس جمهور باید پاسخ دهند که چرا جامعه اینقدر فقیر شده است؟

چمنی خاطرنشان کرد: این دولت برخلاف شعارهایی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در مورد رفاه اجتماعی و جامعه کارگری و … می داد، نه تنها هیچ کدام را اجرا نکرد، بلکه وضعیت اقتصادی بدتر از قبل شد و زمانی شاهد آن بودیم که تلاش‌ها روی دانه‌های درشتی بود که دلارهای کلانی برای واردات کالاهای اساسی می‌گرفتند، پیشنهاد جراحی اقتصادی دادند و با اجرای آن، این نرخ تورم بالا را در بخش مواد غذایی ایجاد کردند.

افزایش تورم را دستاورد دولت می دانید؟

این فعال کارگری ادامه داد: امروز جامعه کارگری در بدترین شرایط ممکن زندگی می کنند و متاسفانه 50 درصد جامعه کارگری دچار سوء تغذیه و بیماری های مختلف هستند و دیگر مانند گذشته کالری و پروتئین لازم را دریافت نمی کنند. سوال این است که آیا ممکن است مسئولان دولتی از قیمت گوشت و مرغ و اجاره خانه ها بی اطلاع باشند؟

چمنی ادامه داد: اعلام اینکه مجموع افزایش حقوق در سال جاری و سال گذشته 87 درصد بوده و به عنوان دستاورد دولت تلقی می شود به هیچ وجه صحت ندارد زیرا این اقدام دستاورد دولت تلقی نمی شود و فقط قانون بوده است. اجرا شده است و آقایان نباید اعداد را جمع کنید و کل را اعلام کنید، در حالی که اگر دستمزدها در سال گذشته 57 درصد رشد داشته به این دلیل بوده که دولت قصد حذف ارز ترجیحی را داشته است.

وی افزود: در 8 سال گذشته به غیر از دو سال، نرخ تورم همیشه بالاتر از دستمزد بوده است، اما در آن دو سالی که رشد دستمزد بالاتر از تورم بود، دولت روحانی آن را دستاورد خود اعلام نکرد و سوال این است که آیا برای افزایش تورم، دستاوردهای دولت محسوب می شود یا خیر؟

وظیفه نمایندگان این است که معیشت مردم را از دولتمردان بپرسند.

چمنی ادامه داد: چرا به این سوال پاسخ نمی دهید که قیمت مواد غذایی در زمان تغییر دولت چقدر بود و چرا قیمت ۲۵ هزار تومانی به یکباره ۵۰ هزار تومان شد و ۱۰۰ درصد رشد کرد؟ چرا با وجود تورم تحمیلی به جامعه دستمزدها به شکل معقولی افزایش نمی یابد؟

این فعال حوزه کارگری تاکید کرد: در حالی که نمایندگان مجلس که در کانون قانون گذاری قرار دارند و آستانه فقر را 22 میلیون تومان اعلام می کنند، وظیفه دارند این سوال را از رئیس دولت بپرسند که کارگر چگونه می تواند درآمد کسب کند. بین 7 تا 8 میلیون تومان می تواند زندگی اش را بگذراند، آیا با این مبلغ می تواند از خط فقر بگذرد؟ یا چگونه می تواند این خلاء 12 میلیون تومانی را پر کند؟

چمنی تصریح کرد: نمایندگان مجلس وظیفه دارند از مسئولان دولتی بپرسند که علت اصلی این نرخ تورم چیست؟ مردم عادی که نمی توانند این سوالات را از رئیس جمهور و وزرای او بپرسند. نمایندگان مجلس که با رای این مردم صندلی های سبز مجلس را اشغال کرده و شاهد ضایع شدن حقوق مردم هستند باید از مسئولان دولتی بپرسند که دلیل اصلی بدتر شدن وضعیت معیشتی و معیشت کارگران چیست؟

منبع: روزنامه اعتماد


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا