اخبار روز

«محیط زیست» را جدی نمی‌گیرند/ چه کسی برای مدیریت این سازمان مناسب است؟ :: بازتاب آنلاین

یک استاد دانشگاه گفت: سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها محیط زیست را یک سازمان سمبلیک می‌دانند در حالی که وقتی بحث توسعه پایدار مطرح می‌شود اگر در رشد اقتصادی تاب‌آوری محیط زیست در نظر گرفته نشود منجر به توسعه و رفاه مردم نخواهد شد.

هادی کیادلیری، مدیر گروه جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، در گفت‌وگو با بازتاب آنلاین درباره انتخاب رئیس سازمان محیط زیست در دولت چهاردهم گفت: سازمان‌های دیگر سازمان محیط زیست را گاها یک سازمان سمبلیک فرض کرده‌اند در حالی که وقتی بحث توسعه پایدار مطرح می‌شود اگر در رشد اقتصادی تاب‌آوری محیط زیست در نظر گرفته نشود منجر به توسعه و رفاه مردم نخواهد شد. در واقع وقتی بحث امنیت غذایی مطرح می‌شود، سلامت و فراوانی غذا و … مطرح می‌شود یکی از بندهایش باید تاب‌آوری محیط زیست باشد یعنی با چه منابعی و چه تولیداتی این کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا هم به همین صورت است؛ اول سر تعظیم در مقابل اقتصاد فروآورده‌اند و بعد از آن دیده‌اند که نه فقر و نه مشکلات جامعه از بین نرفته است و از همین‌رو به حفظ محیط زیست روی آورده‌اند یعنی همراه با رشد حتما باید محیط زیست نیز در نظر گرفته شود.

مدیر گروه جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران تصریح کرد: تا به این ضرورت نرسیم که توسعه پایدار بدون حفظ محیط زیست امکان‌پذیر نیست محیط زیست را جدی نخواهیم گرفت به همین دلیل است که در اکثر قانون‌هایی که وضع می‌شود مانند همین برنامه هفتم توسعه می‌بینیم که فصل محیط زیست از آن حذف شده است. این نشان می‌دهد که در کل اعتبار آنچنانی برای محیط زیست و منابع طبیعی قائل نیستیم و آن را یک منابع رایگانی دیده‌ایم که هر ارگان یا وزارت‌خانه‌ای بخواهد از آن خرج می‌کند و هر دولتی هم که بخواهد از کیسه منابع طبیعی خرج می‌کند تا به اهداف خود در کوتاه مدت برسد.

کیادلیری خاطرنشان کرد: ما یکسری سیاست‌ها داریم از جمله سیاست منابع طبیعی و سیاست‌های ابلاغی محیط زیست که سیاست‌های خوبی است و با بحث توسعه پایدار و آمایش سرزمین در این سیاست‌ها بحث شده است اما می‌بینیم که در برنامه هفتم توسعه اینها کاملا حذف می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که محیط زیست و منابع طبیعی جدی گرفته نشده است از همین‌رو مدیری هم که برای این مجموعه در نظر گرفته می‌شود جدی گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقتی محیط زیست و تاب آوری محیط زیست در نظر گرفته نمی‌شود حتی اگر در کوتاه مدت به تولید برسیم در بلند مدت هم وابستگی ایجاد می‌شود و هم استقلال از بین می‌رود هم اینکه مشکلات عدیده دیگری مانند فقر و گرسنگی ایجاد خواهد شد.

مدیر گروه جنگلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران تاکید کرد: در دریاچه ارومیه در کوتاه مدت به اشتغال و تولید و کشاورزی توجه کردیم اما به مسائل محیط زیستی توجه نکردیم که باعث شد در بلندمدت فاجعه زیست محیطی به بار بیاورد علاوه بر اینکه فاجعه اقتصادی به بارآورده است فاجعه زیست محیطی را هم ایجاد کرده است بنابراین در ابتدا باید دولت‌ها این موضوع را در نظر گرفته و توجه داشته باشند که باید در ابتدا به این موارد در برنامه‌ها توجه شود. تا وقتی هم برنامه‌ای نداشته باشیم برچه اساسی مدیر قرار است خوب کار کند؟!

کیادلیری تصریح کرد: شخصی که در رأس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک مدیر قرار می‌گیرد باید یک سری پارامترهای شخصی در سطح کلان داشته باشد و باید حتما متخصص باشد؛ زمانی فردی نسبت به یک چیز مسئولیت‌پذیر است که نسبت به آن موضوع آگاهی داشته باشد. آگاهی است که مسئولیت پذیری می‌آورد. باید درک صحیحی از توسعه، پایداری و مشارکت مردمی داشته باشد. امروزه تمام این واژه‌ها شعار شده است اما درک صحیحی از آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه باید سیاست‌زدگی را از بحث محیط زیست جدا کنیم. همچنین با توجه به اینکه برخی از بندهای برنامه هفتم توسعه چندان محیط زیستی نیست باید مورد بررسی قرار بگیرد و اصلاح شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا