اخبار روز

محمد یونس به عنوان رئیس دولت موقت بنگلادش سوگند یاد کرد

محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل به عنوان رئیس دولت موقت بنگلادش سوگند یاد کرد.

به گزارش ایسنا، یونس 84 ساله عصر پنجشنبه در مراسمی در داکا سوگند یاد کرد.

پس از هفته ها اعتراض دانشجویی، نخست وزیر شیخ حسینه مجبور به استعفا و فرار به کشور همسایه هند شد.

یونس در این مراسم گفت: “من از قانون اساسی حمایت می کنم و از آن محافظت می کنم.” وظایف اصلی یونس اکنون بازگرداندن صلح در بنگلادش و آماده سازی برای انتخابات جدید است. محمد شهاب‌الدین یونس رئیس‌جمهور بنگلادش با حضور دیپلمات‌های خارجی، اعضای جامعه مدنی، تجار برجسته و اعضای سابق حزب اپوزیسیون در کاخ ریاست‌جمهوری سوگند یاد کرد و به عنوان مشاور ارشد معادل نخست‌وزیر سوگند یاد کرد. هیچ نماینده ای از حزب حسینه در این جلسه حضور نداشت.

16 نفر دیگر به کابینه موقت اضافه شدند که اعضای آن عمدتاً از جامعه مدنی بودند، از جمله دو رهبر معترضان دانشجویی. اعضای کابینه یونس در مذاکرات این هفته رهبران دانشجویان، نمایندگان جامعه مدنی و ارتش به عنوان رهبر موقت انتخاب شدند. حسینه روز دوشنبه پس از چندین هفته پر هرج و مرج که در ماه ژوئیه با اعتراضات علیه نظام سهمیه بندی مشاغل دولتی آغاز شد، استعفا داد.

اما اعتراضات به زودی چالش بزرگتری را برای حکومت 15 ساله حسینه به وجود آورد و بیش از 300 نفر از جمله دانشجویان در خشونت کشته شدند.

یونس که در سال 2006 جایزه صلح نوبل را به خاطر فعالیت هایش در زمینه توسعه بازارهای اعتبارات خرد دریافت کرد، زمانی که برای نقش موقت المپیک 2024 انتخاب شد، در پایتخت فرانسه بود و بامداد پنجشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه داکا به خانه بازگشت.

او در اولین اظهارات خود پس از ورود، در یک کنفرانس خبری گفت که اولویت او برقراری نظم خواهد بود. بنگلادش یک خانواده است. ما باید آن را متحد کنیم.»

یونس در کنار رهبران دانشجو گفت. یونس خواستار آرامش و پایان دادن به خشونت حزبی در پاریس شد.

ساجیب وزده جوی، که به عنوان مشاور مادرش خدمت می کند، روز چهارشنبه وعده داد که خانواده او و حزب عوامی لیگ در سیاست بنگلادش فعال باقی خواهند ماند – چیزی که در اوایل هفته پس از استعفای حسینا و رفتن به بنگلادش و هند گفت که او در اوایل هفته بیان کرد. فرار کرد. رئیس جمهور روز سه شنبه پارلمان را منحل کرد و راه را برای تشکیل دولت موقت هموار کرد.

روز چهارشنبه، دادگاه داکا یونس را در پرونده نقض قانون کار علیه یک شرکت مخابراتی که او تأسیس کرده بود، تبرئه کرد که در آن او مجرم شناخته شد و به شش ماه زندان محکوم شد. در این مورد او با قرار وثیقه آزاد شد. یونس یکی او مدت‌هاست که از مخالفان حسینه بوده و او را به دلیل استفاده از خشونت برای بازپرداخت وام‌های فقرای روستایی، عمدتاً زنان، «خون تشنه» می‌خواند. یونس این اتهامات را رد کرده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا