اخبار روز

محمد کیشوری: استارتاپ ها تافته جدا بافته نیستند/ وحید شقاقی: ایران باید موج سوم را بپذیرد

نگار علی_ سخنان حسین شریعتمداری امروز در کیهان مبنی بر اینکه «سکوهای خدماتی و مدیریت آن باید با نظارت مستقیم مراکز ذیربط به افراد واجد شرایط واگذار شود و مالکیت و مدیریت آن به سامانه واگذار شود» با واکنش های منفی گسترده ای در شبکه های اجتماعی همراه شد. .

مصادره این استارت آپ ها مزخرف است

در همین راستا محمد کیشوری کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار پی ام آپ با اشاره به اینکه سخنان حسین شریعتمداری با انتقاد مواجه است، اظهار داشت: این سخنان حسین شریعتمداری با انتقاداتی مواجه است. وی گفت: مشخص است که سخنان وی اشتباه است و با منطق یا منطق حاکمیتی سازگاری ندارد و اجرای این طرح منتفی است زیرا بسیاری از سهامداران این استارت آپ ها مردم عادی هستند. آنها یک تفت جداگانه نیستند، بلکه شرکت هایی هستند که بخش خصوصی در آنها سهام دارد. مشارکت با بخش دولتی بر آنها حاکم است و مصادره آنها بی معنی است.»

از آنجایی که سخنان حسین شریعتمداری علیه روند خصوصی سازی در کشور بود، انتقاداتی به آن وارد شد. وحید شقاقی کارشناس اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار پی ام آپ و در پاسخ به سخنان حسین شریعتمداری گفت: در دنیای امروز تاکید بر اقتصاد دانش بنیان است و دنیا موج دوم و صنعت دوم را پشت سر گذاشته است. انقلاب و وارد انقلاب صنعتی سوم و چهارم شده است. ; در سطح جهانی، ترکیب نظام ثروت تغییر کرده است و اکنون شرکت‌هایی که در فضای دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، به ثروت افسانه‌ای دست یافته‌اند.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال شرکتی مانند اپل، آمازون یا نیمه هادی ها در تایوان در دهه گذشته رشد ارزش بازار این شرکت ها افسانه ای بوده و ارزش بازار اپل نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 60 میلیارد دلار در سال 2010 به 1 تریلیون دلار رسید. ارزش بازار شرکت نیمه هادی در تایوان از 50 میلیارد دلار در سال 2010 به 500 میلیارد دلار رسیده است. همه این آمارها نشان می دهد که در دهه گذشته شرکت های دانش بنیان به سرعت رشد کرده و برای اقتصاد خود ثروت خلق کرده، ثروت ملی خود را ارتقا داده و اشتغال را افزایش داده اند و جان تازه ای به اقتصاد دمیده اند. و وقتی صحبت از تایوان می شود، همه آن را با این شرکت نیمه هادی می شناسند، یا وقتی صحبت از آمریکا می شود، همه آن را با آمازون، اپل یا مایکروسافت می شناسند و نه شل یا والمارت.

ایران باید موج سوم را بپذیرد

شقاقی در ادامه گفت: اگر هدف در ایران ساماندهی اقتصاد است باید موج سوم را پذیرفت و موج سوم یعنی اقتصاد دانش بنیان که در حوزه اقتصاد زیستی، اقتصاد مجازی، اقتصاد هوشمند فعالیت می کند. اقتصاد دیجیتال و انرژی های تجدیدپذیر و بدون فعالیت این شرکت‌ها در این مناطق نام‌برده، نمی‌توانیم شرکت موج دوم را مدیریت کنیم و موج سوم موج دوم را در هم خواهد شکست.»

وی در ادامه گفت: کشورهای همسایه ما مانند امارات یا ترکیه موج سوم را تمرین می‌کنند و محیط و محیطی را برای رشد این شرکت‌ها فراهم می‌کنند. این شرکت ها برای توسعه و رشد به یک اکوسیستم نیاز دارند و باید یک اکوسیستم را به دست آورند.» محیط زیست. و کار دانش بنیان برای آنها فراهم شود و سیستم رقابت برای آنها فراهم شود و حقوق مالکیت معنوی تقویت شود تا این بنگاه ها بتوانند آزادانه بر موانع موج دوم غلبه کنند و رشد و توسعه پیدا کنند و رشد آنها برای همه خوب باشد. مردم. به عنوان مثال، با معرفی اسنپ، بسیاری از مشاغل دوم ایجاد خواهند شد.

رهبری در بیانات خود بارها بر نقش شرکت های دانش بنیان و حمایت از این شرکت ها تاکید کردند

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: دولت باید نقش حمایتی این بنگاه ها و تقویت حقوق مالکیت آنها و رفع موانع بر سر راه این بنگاه های دانش بنیان داشته باشد و همچنین سیاست کلی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر رهبری کشور است. در حوزه اقتصاد دانش بنیان تاکید می شود و برترین اسنادی که رهبری بر آن تاکید دارند تمرکز بر اقتصاد دانش بنیان است و حتی خود رهبری نیز در بیانات خود در دهه گذشته بارها بر نقش اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده اند و از این شرکت ها حمایت می کنند و باید از مزایای آن بهره ببریم. فرصت کوچکی که اقتصاد ما ارائه می دهد. ما باید از این شرکت ها استفاده کنیم و از آنها بهره ببریم.

این بخش خصوصی است که به دنبال کار است نه بخش دولتی

در این خصوص مصطفی صفری، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار پی ام آپ، گفت: دولت ها پیش از این راه این استارت آپ ها را در پیش گرفته بودند اما هیچ کدام در این راه موفق نبودند. این صحبت ها خلاف اصل 44 و فرامین رهبری در اقتصاد مقاومتی است و کاملاً مغایر با برنامه کلی نظام است و امکان اجرای این طرح وجود ندارد زیرا در هیچ کجای دنیا سابقه اجرا ندارد و خصوصی هم نمی کند. بخش به دنبال کار است و برای بخش دولتی اصلا مهم نیست. و در واقع در همه جوامع، دولت ها قوانین را تهیه می کنند و خودشان در کار تولید شرکت نمی کنند.»

بیشتر بخوانید:

این افراد اینترنت بدون فیلتر دارند/ جهش 100 درصدی قیمت فیلترشکن ها!

حسین شریعتمداری: خوشبختانه پلتفرم هایی مثل فیلمو، دیجی کالا، اسنپ و… را از دست افراد فعلی می گیرند و در اختیار سایر افراد خدمتگزار نظام قرار می دهند.

۲۲۷۲۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا