دانستنی ها

مطابق با تحقیقات پژوهشگران مشهدی گیاه دارویی بر کنترل قند خون تاثیرگذار هستند

مشهد- ایرنا- دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران این دانشگاه در یک طرح پژوهشی به موثر بودن گیاهان “شنبلیله، قره قاط، کاسنی و بابونه” بر کنترل گلوکز خون در بیماران دیابتی نوع دوم دست پیدا کردند.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر افزود: بر اساس آمار انجمن دیابت ایران، بیش از 12 درصد از جمعیت بالای 25 سال کشور به دیابت و حدود 18 درصد از جمعیت بزرگسال به بیماری های پیش دیابت مبتلا هستند.

به گزارش ایرنا، عدم کنترل دیابت می تواند عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی باشد و اگرچه داروهای شیمیایی زیادی با مکانیسم های اثر متفاوت در درمان دیابت وجود دارد، اما متاسفانه تاکنون درمانی برای آن وجود ندارد. گزینه هایی که به طور کامل به هدف درمانی دست یافته اند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص رواج استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری ها در کشور گفت: دسترسی به منابع متعدد گیاهان دارویی در ایران برای اکثر بیماران قابل قبول است و عدم وجود محدودیت در تولید یا واردات مواد اولیه، محققان را بر آن داشت تا یک منبع دارویی گیاهی را به عنوان درمان مکمل برای کنترل دیابت و عوارض مرتبط با آن مانند  بیماری اختلال چربی خون (دیس لیپیدمی) به دست آورند.

طاهرزاده افزود: در این زمینه، در رابطه با بررسی تأثیر مخلوط عصاره های هیدروالکلی شنبلیله، قره قاط، کاسنی، بابونه و گزنه بر کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع 2، یک کارآزمایی بالینی با کنترل دارونما طراحی شد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی، داروسازی البرز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان اجرا شد.

وی تصریح کرد: هدف از این مطالعه بررسی ایمنی مصرف و اثر کاهنده قند خون مخلوط گیاهی مذکور به عنوان درمان مکمل با متفورمین در بیماران دیابتی با قند خون کنترل نشده است.

دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح می دهد: در این مطالعه مخلوط عصاره های هیدروالکلی شنبلیله، قره قاط، کاسنی، بابونه و گزنه در کپسول های 500 میلی گرمی و دارونما به طور مشابه در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاه کرج البرز فرموله و در یک بسته 60 عددی تهیه شدند و گفت: سپس 86 بیمار داوطلب مراجعه کننده به کلینیک دیابت مشهد به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند.

طاهرزاده در خصوص نتایج این طرح تحقیقاتی افزود: نتایج نشان داد که مصرف کپسول های گیاهی می تواند باعث بهبود سطح قند خون، کاهش سطح کلسترول و افزایش سطح HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) شود. علاوه بر این، هیچ عارضه جانبی جدی در طول مطالعه مشاهده نشد.

دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به نظر می رسد تجویز ترکیب گیاهی برای بیماران دیابتی نوع 2 می تواند به عنوان یک درمان مکمل برای این بیماران تلقی شود و نباید جایگزین درمان اصلی شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از 9000 دانشجو و 25000 پرسنل بهداشتی هم اکنون قطب پزشکی شمال شرق کشور محسوب می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا