یک کارشناس بازار سرمایه گفت: محدود کردن دامنه نوسان به یک درصد راهکاری موثر برای مهار نوسانات شدید و جلوگیری از ایجاد صف های خرید و فروش به دلیل هیجانات زودگذر تلقی می شود.

به گزارش فارس، کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که حفظ محدودیت در محدوده نوسان، راهکاری کوتاه مدت برای مدیریت هیجانات در بورس است.

هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار در تصمیمی کلان اعلام کرد که دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام، وارانت و صندوق های قابل معامله در بورس و فرابورس مثبت و منفی یک درصد است.

این سازمان در روزهای اخیر نیز اعلام کرده است که دامنه تغییرات قیمت سهام در محدوده مثبت و منفی یک درصد باقی خواهد ماند. کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که این تصمیم با هدف حفظ حقوق سهامداران و جلوگیری از نفوذ هیجانات جاری بر تحولات بازار اتخاذ شده است. این اقدام برای جلوگیری از رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی در بازار از طریق مدیریت بهتر نوسانات در نظر گرفته شده است.

محدود کردن دامنه نوسان یک راه حل کوتاه مدت برای مدیریت احساسات است

حمید گنجخانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: محدود کردن دامنه نوسانات به یک درصد راهکاری موثر برای مهار نوسانات شدید و جلوگیری از ایجاد صف در خرید و فروش ناشی از هیجانات زودگذر است.

این کارشناس بورس ادامه داد: این تصمیم به آرامش بازار در شرایط بحرانی کمک می کند و به سهامداران این امکان را می دهد که با دید منطقی تری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: در شرایطی که ریسک های غیراقتصادی بر بازارهای مالی سایه افکنده است، کنترل و مدیریت احساسات سهامداران و فعالان این بازارها می تواند به عنوان یک راه حل کوتاه مدت تلقی شود.

نظرسنجی ها چه می گویند؟

نتایج نظرسنجی بیش از هزار نفر از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه نشان می دهد که حدود دو سوم فعالان بورس بر این باورند که دامنه نوسانات تا کاهش کامل ریسک های سیاسی باید در یک درصد مثبت و منفی تعیین شود. یا به صورت نامتقارن تعیین می شود. 40.4 درصد از شرکت کنندگان از حفظ وضعیت موجود و تثبیت دامنه نوسانات در محدوده مثبت و منفی 1 درصد تا زمانی که خطرات سیاسی به طور کامل کاهش یابد، حمایت می کنند.

نتایج این بررسی نشان می دهد که 25.8 درصد موافق بازگشت دامنه نوسان به مثبت و منفی 6 درصد و 23.7 درصد موافق دامنه نامتقارن هستند. 10.1 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی موافق بودند که دامنه نوسان باید به محدوده مثبت و منفی 3 درصد برگردد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما