اخبار روز

محاکمه یک استاد دانشگاه در اسرائیل به جرم حمایت از حقوق فلسطینیان

یک استاد حقوق فلسطینی الاصل (عرب اسرائیلی) در دانشگاهی در اسرائیل پنجشنبه گذشته در منزل خود دستگیر شد و روز جمعه محاکمه خواهد شد به دلیل اینکه در دفاع از حقوق فلسطینی ها اعلام کرده است که ارتش اسرائیل در حال نسل کشی علیه فلسطینیان است. در دادگاهی در شهر قدس (بیت المقدس).

به گزارش عصر ایران، دکتر نادرا شلهوب کورکیان، استاد حقوق با تبار عرب در دانشگاه عبری اورشلیم، روز پنجشنبه به اتهام “تحریک به خشونت” در خانه خود در قدس توسط پلیس اسرائیل دستگیر شد.

شلهوب کورکیان که دارای تابعیت اسرائیلی و آمریکایی است، ماه گذشته پس از اینکه در مصاحبه ای گفت که اسرائیل در غزه نسل کشی می کند، از دانشگاه عبری اورشلیم تعلیق شد، هرچند که دانشگاه بعداً تحت فشار رسانه ای استعفا داد تا این استاد را پس بگیرد. اعاده شد.

او ماه گذشته در یک سخنرانی خواستار “الغای صهیونیسم” شد و گفت که گزارش های مربوط به تجاوز جنسی در حملات 7 اکتبر حماس به اسرائیل “دروغ” است. پس از این سخنان دانشگاه عبری اورشلیم او را اخراج کرد اما اندکی بعد به دلیل فشارها مجبور شد این استاد دانشگاه را به کار خود بازگرداند. با این شرط که شلهوب کورکیان از اظهارات خود عذرخواهی کند و ادعای تجاوز جنسی حماس در حملات 7 اکتبر را صحت بپذیرد.

نادرا شلهوب کورکیان در جلسه دادگاه شهر قدس برای توضیح اتهام حاضر شد/ آسوشیتدپرس

همزمان پس از دستگیری و محاکمه این استاد دانشگاه، 120 چهره مشهور دانشگاهی از سراسر جهان با امضای بیانیه ای این اقدام را محکوم کردند و نوشتند: «او در حال حاضر تحت بازجویی های سخت و غیرانسانی قرار دارد و وکیلش گفته است که وی اتهامات “این جدی است.”

امضاکنندگان این بیانیه می‌گویند: «حمله به پروفسور شلهوب کورکیان، حمله به تمام علما، دانشجویان و فعالان فلسطینی است که ماهیت خشونت‌آمیز و نسل‌کشی دولت اسرائیل را افشا می‌کنند.»

بنابراین، ما این اقدام را تلاشی برای خاموش کردن انتقاد از خشونت دولت اسرائیل در جامعه‌ای می‌بینیم که با تحریک و گفتمان آشکار درباره نسل‌کشی مشخص می‌شود. در واقع، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل از این دستگیری استقبال کرد. کرد گفت: این پیام مهمی است: ما علیه هر کسی که علیه دولت اسرائیل تحریک کند، اقدام خواهیم کرد و آنها نمی توانند پشت موضع خود یا هر عنوان دیگری پنهان شوند.

آنها افزودند که این سکوت و سرکوب “زندگی و تحصیل دانشجویانی را که درس می خوانند، می نویسند و بخشی از جامعه فکری آن در دانشگاه عبری و فراتر از آن هستند، به خطر می اندازد.”

آنها گفتند که دانشگاه عبری اورشلیم مسئول دستگیری شلهوب کورکیان “به دلیل سرکوب مداوم و عمومی آزادی آکادمیک او” است.
ادوارد سعید، استاد مطالعات عربی مدرن در دانشگاه کلمبیا، رشید خالدی، دانشیار مطالعات هولوکاست و نسل‌کشی در دانشگاه استاکتون، دکتر. راز سگال، استاد زبان انگلیسی در UCLA و برنده جایزه کتاب فلسطین در سال 2022، و دکتر. سریع مکدیسی از امضاکنندگان این بیانیه است.

شلهوب کورکیان همچنین دارای کرسی حقوق جهانی در دانشگاه ملکه مری لندن در بریتانیا است.

موسسه حقوق بشر فلسطینی «ادالا» در اسرائیل درباره دستگیری این استاد دانشگاه گفت: دستگیری پروفسور شلهوب کورکیان نقض فاحش حقوق وی با انگیزه تحریک، آزار و اذیت سیاسی و نژادپرستی است.

این موسسه در بیانیه خود افزود: «نظرات و بیانات وی توسط حقوق آزادی بیان و آزادی آکادمیک محافظت می شود. تصمیم دادستان مبنی بر ادامه تحقیقات علیه وی آشکارا ناقض حق آزادی بیان وی و در تضاد با حاکمیت قانون است و به نظر می رسد که تحت تأثیر جناح راست رادیکال است.

از آغاز جنگ غزه، تعداد زیادی از شهروندان فلسطینی اسرائیلی (عرب های اسرائیلی) در ارتباط با پست های شبکه های اجتماعی خود در ابراز همبستگی با قربانیان بمباران نوار غزه توسط اسرائیل دستگیر شده اند.

میدل ایست آی در ماه اکتبر گزارش داد که دانشجویان فلسطینی (عرب اسرائیلی) در اسرائیل که مظنون به ابراز همدردی با مردم غزه یا دیدگاه‌های انتقادی نسبت به سیاست‌های دولت اسرائیل بودند، به دانشگاه‌هایشان گزارش شدند و در بسیاری از موارد به حالت تعلیق درآمدند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا