به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، وقتی به گیشه و فیلم هایی که در صدر گیشه قرار گرفتند نگاه می کنیم، می بینیم که رقابت بسیار بالاست. در این جدول نام هایی وجود دارد که مخاطب نمی تواند به راحتی از کنار آنها بگذرد. بهرام افشاری، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، بهرام رادان پژمان جمشیدی و هادی حجازی فر بازیگران سرشناسی هستند که سابقه کار کمدی آنها را می شناسیم.
از طرفی کارگردانان این آثار از محبوبیت بالایی نزد مخاطبان برخوردارند. سروش صحت، بازتاب آنلاین و بهرام افشاری و در حال حاضر رقابت سختی بین این سه کارگردان وجود دارد. این رقابت شدید وقتی معنا پیدا می کند که در نظر بگیرید فیلم «هفتاد، سی» به کارگردانی بهرام افشاری دو روز پیش اکران شد و در همین بازه زمانی 48 ساعته 308 هزار تماشاگر را به سینما جذب کرد و فروش 21 میلیارد تومانی به دست آورد.
در رده دوم گیشه، فیلم «زودپاز» ساخته بازتاب آنلاین قرار دارد، فیلمی که اگرچه تنها حدود دو ماه از اکران آن می گذرد، هفته گذشته با فروش 13 میلیارد تومانی از 238 هزار تماشاگر، در جایگاه دوم قرار گرفت.
فیلم صبحانه با زرافه ها نیز هفته گذشته 196 هزار تماشاگر را به سینما جذب کرد. این فیلم از سال نهم اکران می شود آبان آغاز شده و در هفت روز گذشته حدود 12 میلیارد تومان در گیشه فروش داشته است.
رقابت تنگاتنگ بین آثار کودک و کمدی
نکته جالب در مورد رتبه های چهارم، پنجم، ششم و حتی هفتم گیشه هفته گذشته این است که هر سه اثر متعلق به سینمای کودک، دو فیلم انیمیشن و یک فیلم کودک و نوجوان است.
انیمیشن بابایی قهرمان چهارمین انیمیشن از زمان اکران مهر این فیلم همیشه جزو پنج فیلم برتر بوده و هفته گذشته با فروش 75 هزار بلیت و سود 3 میلیارد تومانی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
فیلم باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورز نیز برای نهمین بار وارد سینما می شود. آبان با 67 هزار بیننده در هفت روز گذشته 2 میلیارد و 800 میلیون تومان را در گیشه افتتاح کرد و به ثبت رساند.
انیمیشن شنگول و منگول ساخته کیانوش دالوند و فرزاد دالوند با فروش 47 هزار بلیت 2 میلیارد و 400 میلیون بیننده را به سینما جذب کرد.
در این میان نمی توان از فیلم «شهر گربه ها 2» ساخته سیدجواد هاشمی گذشت که با فروش 330 میلیون تومانی جزو ده فیلم پرمخاطب هفته گذشته بود.
این نسخه نشان می دهد که اگر به سینمای کودک توجه شود پتانسیل رقابتی بالایی دارد. سینمای کودک و نوجوان ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و حمایت است. نبود محتوای فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان باعث شده تا نسل های جدید از سینمای خود فاصله بگیرند.
سینمای کودک ایران از بدو پیدایش همواره بین دو موقعیت متناقض در نوسان بوده است. از دوران پر رونق و شکوه تا دوران رکود و فراموشی. این وضعیت دوگانه حاصل ترکیبی از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که به شیوه های پیچیده ای بر این سینما تأثیر گذاشته است.
از سوی دیگر سیاست فرهنگی و اقتصادی نیز نقش مهمی در این بحران داشت. در حالی که سینمای کودک نیازمند حمایت جدی و برنامه ریزی بلندمدت بود، توجه به آن در اولویت های بعدی قرار گرفت و به نوعی به حال خود رها شد. گاهی تلاش هایی برای احیای این سینما صورت می گرفت که این تلاش ها یا ناقص بود یا ناکام ماند نبود زیرساخت های لازم موفقیت آمیز نبود.
امیرحسین علم الهدی منتقد سینما پس از این اتفاق و در پاسخ به این سوال که آیا این انیمیشن توانسته جایگاه خود را در سینمای ایران به دست بیاورد یا خیر، به بازتاب آنلاین گفت: فکر می کنم حدود سه سال است که این انیمیشن توانسته به دست بیاورد. در سینمای ایران پیشرفت است، اما به نظر میرسد تعداد انیمیشنها کم است. نکته اصلی این است که انیمیشن سینمای کودک در سراسر جهان را به طور اساسی تغییر داده است.
بعد، مکان های هشتم، نهم و دهم به «مفت بار»، «پول و مهمانی» و «قلب رقه» می رسد.
بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای سال، فیلم های اجتماعی سهمی از ده اثر پرفروش را به خود اختصاص داده اند، فیلم های تاریخی سهم دارند، انیمیشن ها سهم دارند و هفت اثر باقی مانده متعلق به کمدی ها است.
از ابتدای امسال، مکانهای یک تا دهم به ترتیب فروش عبارتند از: «تگزاس 3»، «کوک سریع»، «تمساح خونین»، «مست عشق»، «پول و مهمانی» و «خجالتی نباش». “. 2»، «صبحانه با زرافه ها»، «سال گربه»، «قهرمان بابی» و «بیبدن»
۲۴۵۲۴۵