اخبار روز

مجله سپه از ثبت نام حسن روحانی در انتخابات خبرگان استقبال کرد اما با شرایط

در این یادداشت نه تنها اشاره ای به رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی که این روزها تندروها از آن صحبت می کنند، به میان نیامده است، بلکه حضور حسن روحانی در انتخابات خبرگان نیز مورد استقبال قرار گرفت و حضور وی و همچنین حضور ابراهیم رئیسی اینگونه تلقی شد. دلیل رونق انتخابات از سوی دیگر، در این یادداشت تلاش شده است تا تمامی عوامل کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و مجلس ۱۳۹۷ به دولت و مجلس نسبت داده شود. صرف نظر از عوامل دیگری که مهمتر و موثرتر از مطالب ذکر شده بودند.

نشست تخصصی، جلسه ای برای «مشاوره» در پست های رهبری

نویسنده، شورای خبرگان را شورایی می‌خواند که «اعضای آن نماینده مردم برای برنامه‌ریزی مهم‌ترین چیز در دولت، یعنی مقام رهبری خواهند بود. البته در چارچوب وظایف و اختیاراتی که قانون اساسی بر عهده آنها گذاشته است. البته نگارنده نوع «مشاوره» اعضای خبره برای «منصب» را مشخص نکرده است، اما احتمالاً به وظایف خبرگان در قانون اساسی اشاره شده است. در اصل ۱۱۱ قانون اساسی آمده است: «هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان باشد یا یکی از شرایط مقرر در اصل پنجم و یکصد و نهم را انجام ندهد و یا معلوم شود که از ابتدا فاقد شرایط بوده است. باید برکنار شود.» تشخیص این امر بر عهده کارشناسان مذکور در اصل یکصد و هشتم است. در صورت فوت یا استعفا یا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین و نصب رهبر جدید اقدام نمایند. تا زمان معرفی رهبر، شورایی متشکل از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و یک وکیل از شورای نگهبان به انتخاب شورای داوری به طور موقت کلیه وظایف رهبری را بر عهده می گیرند که در این مدت یکی از آنها بنا به دلایلی قادر به انجام امور نیست. وظایف خود را انجام دهد به جای او شخص دیگری با انتخاب مجلس تعیین می شود که اکثریت فقها در شورا باقی می مانند. این توصیه مربوط به تعهدات بندهای (1)، (3)، (5) و (10) و قسمت‌های (د)، (ه) و (و) بند (6) ماده یکصدم پس از تصویب 3. چهارمین عضو شورای داوری اقدام می کند. در صورتی که رهبر به دلیل بیماری یا حادثه دیگر موقتاً نتواند وظایف مدیریتی خود را انجام دهد، شورای مذکور در این آیین‌نامه در آن مدت عهده‌دار وظایف وی خواهد بود.»

حضور روحانی و رئیس جمهور عامل موفقیت در انتخابات است

نویسنده در ادامه حضور «شخصیت های سیاسی شناخته شده از جمله رئیس جمهور فعلی و سابق» را عامل «موفقیت انتخابات» عنوان کرد.

نویسنده در این بخش به اصل موضوع پرداخته و با اشاره به واکنش ها به ثبت نام روحانی گفت: «برخی از حضور روحانی استقبال کردند و حضور وی را گامی مثبت برای موفقیت در انتخابات دانستند.» عده ای نیز با انتقاد از حضور روحانی خواستار شدند. تنظیم کننده صلاحیت خود را برای رأی دادن تأیید نکند. در بخشی از سخنان روحانی در دیدار با وزرا و معاونان خود در دولت یازدهم و دوازدهم آمده است: «بر اساس وظایف و مسئولیتی که بر عهده داشتم در انتخابات خبرگان ثبت نام کردم.» من شخصا معتقدم انقلاب داریم و نباید بدهیم. روی سیستم ما چاره ای جز صندوق رای نداریم. من به عنوان کسی که پشت صحنه را می شناسم، می دانم که مشکل ما با جاده حل نمی شود. حتی عصبانیت و خانه نشینی هم مشکلی را حل نمی کند. تنها راه حضور و مشارکت است. به گفته نویسنده این قسمت از سخنان روحانی، وی گفت: ما که در انتخابات فرصت رای داریم باید در خانه بنشینیم از ترس اینکه صلاحیت ما رد شود یا مردم پای صندوق های رای نیایند. این درست است؟» ماهیت این کار چیست؟ او از جنبشی که “انتخابات را تحریم می کند” انتقاد می کند. در زیر، «دعوت از روحانی برای مشارکت و این نوع خشونت‌ها راه‌حل مشکلات نیست» به‌عنوان «اقدام مثبت» توصیف شده است که به گفته نویسنده، «باید به فال نیک گرفت».

در این بخش از یادداشت، مجله سپاه پاسداران نوشت که «باید از روحانی خواست» تا «آن بخشی از پیروان خود را که شعله افراط‌گرایی می‌افزایند و ناآرامی‌ها را پیگرد قانونی می‌کنند» به خود بیاورد. همچنین صبح صادق «ادامه» آنچه در سطور قبل ذکر کرد را «نه ممکن و نه پسندیده» دانست که «تنها ضرری برای این مملکت دارد». نویسنده مجله «سپاه پاسداران» از حسن روحانی خواست در صورت «مدیریت نشدن» گروه‌هایی که نام برد، «برائت» را اعلام کند.

روحانی می خواست اشتباه کند

این در حالی است که نشریه سپاه از قسمت بعدی سخنان روحانی خوش نیامد و به گفته نویسنده، رئیس جمهور سابق «خود را در حد یک بازیگر جناحی تنزل داد». نگارنده قصد روحانی از این سخنان را «اشتباه» مخالف سیاسی خود خواند. همانطور که روحانی می گوید: «… به سال 1398 و 1400 رسیدیم که دیدیم کاری می کنند که تعداد شرکت کنندگان کم شده است.» ظاهراً بعد از سال 98 فکر می کردند عقل خود را از دست داده اند و فرقی نمی کند که باشند. شرکت کنندگان کم یا زیاد در سال 1400 آنها کار خود را با شدت بیشتری تمرین کردند. هدف آنها دشمنی با اصلاح طلبان و اعتدال گرایان و ترغیب همگان به برگزاری انتخابات حتی با مشارکت 30 درصدی است.

نویسنده صبح صادق همچنین در مورد دلیل کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری سال 1392 ادعاهایی را مطرح کرد که به نوشته مجله سپاه پاسداران، «مهمترین دلیل عصبانیت مردم از پای صندوق های رأی در سال 1397، سیاست های نادرست بود. که پس از شش سال حکومت معتدل بر معیشت و اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته بود.» ناکارآمدی دولت نارضایتی اجتماعی را افزایش داده بود. صبح صادق ادامه داد: «در آبان در ماه همان سال (2018) بود که به دلیل افزایش بی رویه قیمت بنزین، شورش در گرفت و صحنه خیابان مختل شد!»

شاید تریبون یادداشت های نشریه یک نهاد نظامی که بنا به وصیت بنیانگذار انقلاب نباید در رقابت های سیاسی و جناحی شرکت کند، جای مناسبی برای گفتن آنچه می خواهد و آنچه می خواهد بگوید نباشد. نمی خواهد گفته شود .

تعیین شرط برای روحانی

اما بخش پایانی یادداشت، اعلام شرط برای حسن روحانی است: «برای اینکه آقای روحانی در ایجاد انگیزه برای حضور در انتخابات نقش آفرینی کند، ابتدا باید به انتقادات هشتم دوم خود بپردازد، سعی کنید با افراط گرایان برای مقابله با تحریم هایی که شرکت را ملزم به کاهش مشارکت و اعلام عمومی عدم وابستگی خود می کند، همکاری کنید.

در این یادداشت دو شرط برای حسن روحانی تعیین شد. هر دو بار شرایط جدایی و اعلام برائت حسن روحانی از فعالیت های مرتبط با وی برجسته شد. در شرایطی که مردم پشت میزهای خود نظاره گر عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم هستند، به نظر می رسد این گونه نظرات تاثیری در تصمیم گیری افکار عمومی و جامعه ندارد.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا