اخبار روز

مجسمه بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، ساخت مجسمه بیتا فرهی این روزها با واکنش های متفاوتی از سوی هنرمندان تجسمی و علاقه مندان به این هنرمند مواجه شد. برخی از مردم از زنده شدن این مجسمه می ترسند، برخی دیگر نسبت به این مجسمه واکنش مثبت نشان داده اند. از دیدگاه های مثبت درباره این مجسمه می توان به واکنش دختر زنده یاد بیتا فرهی اشاره کرد که برای ایسنا نوشت: آنچه برای من به عنوان یک بازمانده از این هنرمند ارزشمند است، زنده نگه داشتن یاد اوست. معنای مجسمه در تصویر آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که هنرمند از خود به جای می گذارد.

به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را فقط به شبیه سازی محدود کنیم، شاید امروز موزه هایی مانند «مادام توسو» و «گرون» به وجود نمی آمدند، زیرا در این موزه ها هنرمندان بیشتر روی نمادها کار می کردند تا شبیه سازی.

مرتضی سعیدی، جلال موسوی، افروز بوجاریا – گروه هنر دل – خالقان این مجسمه هستند. مجسمه تمام قد بیتا فرهی که سه ماه پس از مرگ او آغاز شد و در روز چهارشنبه 24 به پایان رسید. مرداد ماه نازل شد. سازندگان این اثر هر سه گریمور و اعضای انجمن خانه سینما هستند. شما یک طراح گریم و همچنین طراح فیلم و سریال هستید.

مرتضی سعیدی به سبک ساخت این اثر پرداخت و گفت: این مجسمه به سبک هایپررئال ساخته شده است. اندازه، وزن و جزئیات این اثر نیز متناسب با چهره خانم فرهی محاسبه و ساخته شده است.

وی به علاقه دختر زنده یاد فرهی به ساخت این مجسمه اشاره کرد و گفت: با انتخاب سبک هایپررئال می خواستیم یاد و خاطره این هنرمند را زنده نگه داریم. باید گفت که آنها در طول زندگی خود نعمت هایی را تجربه کردند; او حتی از اعضای خانه سینما هم نبود و حالا در کنار مزار مادربزرگش به خاک سپرده شد.

این چهره پرداز در خصوص همکاری دختر زنده یاد فرهی در ساخت این تندیس گفت: دخترش هم زحمات زیادی کشیده و در این سفر همراه او بوده است. همه جوانب را با دخترش بررسی و سنجیدیم تا این رونمایی فرخنده انجام شود.

عکس ها قبل از اتمام کار منتشر شده است

سعیدی گفت: در روز مراسم و رونمایی همه حاضران در شوک بودند و واکنش های منفی را هم دیدیم و شنیدیم که البته بعد از خلق یک اثر هنری همیشه دیده و شنیده می شود. با این حال، برخی از این نظرات به تصاویر منتشر شده قبل از اتمام کار اشاره دارد. این عکس ها مربوط به بازرسی نهایی اثر بوده و تفاوت آن ها با عکس های گرفته شده در موزه سینما مشخص است.

وی تاکید کرد: برای من مهم بود که خانواده ای که با بیتا فرهی در ارتباط بودند نیز با کار ارتباط برقرار کردند و این مهم بود.

سعیدی تصریح کرد: ساخت این مجسمه از اوایل اسفندماه آغاز و در اواخر فرودین به پایان رسید. این مجسمه در تیرماه به موزه سینما تحویل داده شد.

رمز و راز مادام توسو و ارتباط تماشاگران با مجسمه های هایپررئال در جهان

این میکاپ آرتیست درباره استایل هایپر رئال گفت: سبک هایپر رئال نسبت به سبک های دیگر واقع گرایانه تر است. وقتی موزه مادام توسو در سرتاسر جهان ساخته می‌شود، به این معنی است که مخاطبان ارتباط نزدیکی با مجسمه‌های فوق‌رئالیستی خواهند داشت.

وی در پاسخ به اینکه چرا مجسمه های سبک هایپررئال در ایران مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: در ایران به این سبک توجه نشده است و چند سالی طول می کشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. از طرف دیگر محدودیت هایی برای واردات سیلیکون داریم و نمی توانیم مواد وارد کنیم. ساخت چنین مجسمه ای هم پرهزینه و هم سخت است.

در ایران موزه مجسمه سازی نداریم

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مجسمه های ساخته شده در ایران اغلب پراکنده هستند. یعنی ما حتی یک موزه مختص مجسمه های این سبک نداریم. مثلا موزه ستارگان سینما، نام آوران، ورزشکاران و… که مجسمه هایی از آقای ناصر حجازی گرفته تا نام های دیگر مانند فیلمبردار، ورزشکار، شاعر، شهدا و… را در خود جای داده است.

هزینه تولید مجسمه های هایپررئال بالاست

وی گفت: هزینه تولید مجسمه های هایپررئال بالاست و برای تولید هر مجسمه حداقل 400 تا 500 میلیون هزینه می شود. این مجسمه ها نیز نیاز به مراقبت دارند و در صورت عدم مراقبت مانند هر چیز دیگری به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند. شما باید هزینه نگهداری از این مجسمه ها را بپردازید.

این مجسمه ها نیاز به نگهداری دارند

این مجسمه ساز و گریمور گفت: در زندان قصر مجسمه های متعددی به سبک هایپررئال البته از متریال متفاوت – موم ساخته شد. اکنون می بینیم که برخی از آنها ترک دارند یا موهایشان کشیده شده است. این بدان معنی است که برای تعمیر و نگهداری نیازی به تعمیر و نگهداری نیست. در موزه ای مانند موزه مادام توسو هزینه خاصی برای نگهداری آثار وجود دارد. برای آثاری که بیننده را جذب می کند یک تولید سینمایی تعریف می شود. در ایران به ندرت شاهد چنین صحنه‌سازی هستیم، اغلب مجسمه در گوشه‌ای قرار می‌گیرد و 10 مجسمه با ظاهر متفاوت در کنار آن قرار می‌گیرد. انگار مانکن های لباس فروشی هستند.

عکسی از موزه مادام توسو

هایپررئال به سبک اقبال سیاه در ایران

سعیدی معتقد بود که مجسمه های سبک هایپررئال در ایران به درستی ارائه نشده و به همین دلیل بازخورد خوبی دریافت نکرده است.

وی گفت: هر هنری که به درستی ارائه شود موفق خواهد بود.

مجسمه زنده بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

این هنرمند درباره مراحل ساخت مجسمه زنده یاد بیتا فرهی گفت: این مجسمه از سیلیکون ساخته شده است. ابتدا چهره او را شبیه سازی کردیم و از زوایای مختلف در کنار هم قرار دادیم. سن مورد نظر را تعیین کردیم، صورت را با خاک رس مدلسازی کردیم و سپس از آن قالب گرفتیم. برای ساخت بدنه کار از بدن یکی از دوستان که اندامی شبیه به خانم فرهی داشت قالبی ساخته شد. سپس قطعات مجسمه یکی بر روی دیگری مونتاژ شد. لباس های خانم فرهی را هم از دخترش گرفتیم و حتی لوازم و کلاه گیس هم مال خودش بود که استفاده کردیم. روی رگ ها و خطوط صورتش هم کار کردیم. خط چشم، خط گونه، سایه های تیره و … مشاهده شد. سایه ها به مجسمه جان می بخشند.

مجسمه بیتا فرهی چگونه ساخته شد؟

مجسمه هایپررئال زنده یاد بیتا فرهی

وی درباره تفاوت چهره نگاری و مجسمه سازی نیز گفت: بین آثار مجسمه سازان و چهره پردازان تفاوت معناداری وجود دارد. یک مجسمه ساز به کلیات و یک چهره پرداز به جزئیات توجه می کند. طراح گریم از مواد آرایشی استفاده می کند تا شخص و شخصیت را شبیه شخصیت فیلم کند. در مورد مجسمه‌های مورد انتقاد نیز باید گفت که مجسمه‌سازان کار خود را می‌شناسند، اما گاهی به دلیل عدم توجه به جزئیات، ارتباط بین مخاطب و اثر برقرار نمی‌شود و اثر مصنوعی جلوه می‌کند.

خاطره ای با مجسمه زنده یاد بیتا فرهی

او بازخورد عجیبی که از یکی وی ضمن تقدیر از حاضران در این زمینه گفت: در جریان روتوش اثر که قبل از رونمایی اصلی انجام شد، یکی از بین حضار بیرون آمد و به من گفت خسته نباشید، سپس از مجسمه زنده یاد بیتا فرهی یاد کرد و گفت: خسته نباشید. او فکر می کرد که من یک نفر را اختراع می کنم.

سعیدی در پایان گفت: با ساخت مجسمه های هایپررئال مرز واقعیت جابه جا می شود.

245245

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا