دانستنی ها

مثل یک ورزشکار المپیکی فکر کنید!

بعد-کای لایرد، مدیر یک گروه روانشناسی ورزشی در ایالات متحده می گوید: «ذهنیت» بخش بزرگی از چیزی است که المپیکی ها را بهترین ها در جهان می کند. او می‌گوید: «ورزشکارانی که به این سطح می‌رسند، اغلب استانداردهای ورزشی یکسانی دارند، اما آنچه قهرمانان را از دیگران جدا می‌کند، در واقع ذهنیت است.

به گزارش فرارو به نقل از واکسکای لرد همچنین توضیح داد: ما نتیجه نهایی را در تلویزیون می بینیم اما این دستاوردها حاصل انباشت مهارت هایی است که ورزشکاران هر روز از آن استفاده می کنند.

ممکن است هرگز نتوانید مانند یک ورزشکار حرفه ای بدوید، بپرید یا شنا کنید. اما روانشناسان ورزشی بر این باورند که ما می‌توانیم برخی از استراتژی‌های آن‌ها را برای بهتر زندگی کردن روزانه خود اتخاذ کنیم.

اهداف خود را تعیین کنید

ورزشکاران المپیک تلاش های توسعه خود را بر روی رویدادهای ورزشی خاص متمرکز می کنند. این ویژگی یکی این یکی از کلیدهای موفقیت آنهاست.

اگر سعی می کنید در یک کار خاص بهتر شوید، پیدا کردن آن و ادامه مسیر پیشرفت آسان تر است. حقیقت این است که بهتر شدن در هر کاری به تکرار مکرر آن و یافتن راهی برای بهبود بستگی دارد.

از پیش برنامه ریزی

بهترین ورزشکاران می دانند کجا باید بدرخشند و خود را در موقعیت هایی قرار می دهند که در هر زمان ممکن برتری پیدا کنند. این بدان معنی است که آنها نه تنها در رویدادهای برتر تمرین می کنند و به رقابت می پردازند، بلکه موانعی را که ممکن است در طول آن رویدادها با آن مواجه شوند، پیش بینی می کنند.

دانستن چالش ها برنامه ریزی را آسان تر می کند. این روش بیشتر استرس های روزانه شما را از بین می برد.

موفقیت خود را تجسم کنید

یکی یکی از بهترین ترفندهای ذهنی برای بهبود عملکرد ورزشی، تجسم است. یعنی ایجاد تصاویر ذهنی از خودتان که یک حرکت را با موفقیت انجام می دهید.

تجسم موفقیت بسته به اهداف هر فرد می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل راحتی جسمانی، داشتن روحیه مثبت و با اعتماد به نفس و تجسم یک رویداد است.

برخی از ورزشکاران این تمرینات را شب قبل از یک مسابقه بزرگ انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند آنها را چند دقیقه قبل از رویدادهای مهم انجام دهند.

تسلیم خرافات نشوید!

ورزشکاران موفق یک روال ویژه قبل از مسابقه دارند که بدن و ذهن آنها را برای رقابت آماده می کند. این روال می تواند از پنج تا 30 دقیقه طول بکشد و می تواند شامل هر چیزی از مدیتیشن گرفته تا گوش دادن به موسیقی باشد. این روتین هر چه باشد، اگر به صورت روتین و درست قبل از اجرا انجام شود، به سیگنال مهمی تبدیل می شود که ورزشکار را قبل از مسابقه آماده می کند.

کنسا گانتر روانشناس ورزشی می گوید روتین ها با خرافات متفاوت است: “خرافات این است که اگر این کار را نکنم، اتفاق بدی می افتد. آنها بر اساس ترس و اضطراب هستند و موفقیت را به اتفاقات بیرونی می سپارند.”

گونتر ادامه داد: “شما ممکن است یک جفت جوراب خوش شانس داشته باشید، اما آنها استعداد شما را مشخص نمی کنند و بر آمادگی شما تاثیر نمی گذارند.”

اضطراب خود را کنترل کنید

همه ما در زمان های مختلف نگران هستیم. موفق ترین ورزشکاران این اضطراب را نشانه مثبتی می دانند. به جای اینکه به خودتان بگویید عصبی هستید، آن را به عنوان هیجان در نظر بگیرید، مانند این: “این یک چالش است. این یک تهدید نیست، یک فرصت است.”

در این لحظات آدرنالین بالا، ورزشکاران نخبه تنها بر روی افکار مثبت تمرکز می کنند تا به خود احساس اعتماد و قدرت بدهند.

افراد با عملکرد بالا از این استراتژی به طور موثر در خارج از ورزش نیز استفاده می کنند. افراد مختلف در مراحل مختلف زندگی خود به توصیه های متفاوتی نیاز دارند. یافتن کلمات یا عباراتی که بزرگترین ترس های شما را به چالش می کشد می تواند به شما کمک کند تا ذهنیت مثبت خود را حفظ کنید.

استراحت را فراموش نکنید

استراحت فقط خواب نیست؛ اگرچه خواب نیز مهم است. اینجا استراحت یعنی دخالت نکردن. استراحت مداوم منجر به سطح انرژی بالا می شود. سطح انرژی بالا چیزی است که شما را به فعالیت های سطح بالا باز می دارد، بنابراین به طور منظم استراحت کنید.

در نهایت، برای اینکه مانند یک المپیکی فکر کنید، باید بدانید که آنها هیچ کاری را فقط به دلیل مد روز بودن انجام نمی دهند. این ورزشکاران یاد گرفته اند که تنها کاری را که برای خودشان بهترین است انجام دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا