وام ازدواج

وام ازدواج | در حالی که پس از مشکلات فراوان برای ثبت نام وام ازدواج و پسر، این سامانه از 16 مهرماه به صورت 24 ساعته افتتاح شد، با وجود ثبت نام، متقاضیان همچنان باید در صف طولانی این تسهیلات منتظر بمانند زیرا بانک ها «شعبه» را تایید نمی کنند!

صف طولانی وام ازدواج و زایمان و مشکلات مردم در دریافت این تسهیلات از سیستم بانکی موضوعی است که مدت هاست به دنبال آن بوده ایم و ظاهرا باید همچنان چشم به راه طولانی این امدادها باشیم.

وام ازدواج، فرزند و مسکن از چالش برانگیزترین وام هایی است که می توان از سیستم بانکی دریافت کرد، اما سختی های دریافت وام فرزند و ازدواج به دلیل اینکه وام خوبی است، بیشتر از سایر وام ها است.

در چند ماه اخیر متقاضیان وام ازدواج و فرزند در همان مرحله اول با چالش بزرگی مواجه بوده و حتی نمی توانند در سایت بانک مرکزی (سامانه وام ازدواج) ثبت نام کنند چه برسد به اینکه به شعب و مشکلات این مرحله معرفی شوند. (ضامنین، اوراق بهادار و غیره) باید آزاد شوند.

بنابراین، در این مدت، اختلالات گسترده و عدم امکان ثبت نام در سامانه وام ازدواج و فرزند، بزرگترین مشکل در اولین گام بهره مندی از این تسهیلات تلقی شد. البته مشخص شد که این مشکل نیز ریشه در سیاست های بانک مرکزی دارد و این سیستم عمداً مختل شده است. ظاهراً اختلال عمدی در زمانی که بانک ها با کمبود بودجه مواجه بودند و متقاضی با وجود روزها تلاش همچنان موفق به ثبت نام نشد، سیستم اعتبار ازدواج و فرزند را به حالت سکون درآورد.

با توجه به طولانی شدن دوره وام ازدواج و مشکلات مربوط به آن در این بخش، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در هفته های اخیر برای حل این مشکل به کمیسیون سیاست 90 مجلس مراجعه کرد. اما این جلسه نتیجه خاصی نداشت جز اینکه به بانک مرکزی یک هفته مهلت داده شد تا سامانه ثبت نام متقاضیان ازدواج و وام فرزند باز شود.

مهلت یک هفته ای بانک مرکزی برای حل مشکل ثبت نام متقاضیان در حالی است که تنها نتیجه جلسه مشترک کمیسیون اصل 90 و بانک مرکزی این بود که انتظار می رفت با بانک مرکزی و شورای اسلامی برای رسیدگی به این مشکلات همکاری کند. مشکلات مردم برای حل این موضوع باید راه حلی روشن و قاطع پیدا کرد. بلکه باید بالاخره گره کور ازدواج و وام فرزندان حل شود.

اما آنطور که سخنگوی کمیسیون اصل 90 به خبرنگار تسنیم گفت، جلسات مشترک بانک مرکزی و این کمیسیون برای بررسی مشکلات اعتبار ازدواج و تعیین راهکارهای مشخص باید در هفته های آینده ادامه یابد.

امیدواریم حداقل در جلسات آتی به جای اولتیماتوم های بیهوده، یک منبع مالی مشخص برای پرداخت تسهیلات برای بیش از 360 هزار نفری که اکنون در صف وام ازدواج هستند، در نظر گرفته شود.

البته پس از پایان زمان اولتیماتوم بانک مرکزی برای افتتاح سامانه ثبت نام وام ازدواج، این بانک از به روز رسانی سامانه ثبت نام و ثبت نام شبانه روزی متقاضیان وام ازدواج خبر داد.

بر اساس به روز رسانی های جدید، متقاضیان می توانند در هر ساعت از شبانه روز وارد سامانه بانک مرکزی شده و پس از احراز هویت با استفاده از کد کشوری و شماره همراه خود، ثبت نام اولیه را انجام دهند. در هنگام ثبت نام اولیه، اطلاعات لازم شامل اطلاعات هویتی، محل سکونت و سایر اطلاعات مورد نیاز برای استعلام توسط سامانه بانک مرکزی وارد می شود.

پس از ثبت نام اولیه در سامانه، متقاضیان پیغام ثبت نام اولیه تکمیل شد را در سامانه مشاهده خواهند کرد. پس از دریافت این پیام، متقاضی می تواند نسبت به ثبت نام اقدام کرده و گزینه “انتخاب بانک مورد نظر” را انتخاب کند. بر این اساس در صورتی که بانک عامل مورد نظر متقاضی دارای سهمیه باشد می تواند این بانک را انتخاب کند و پس از دریافت حساب وی کد رهگیری ثبت نام تایید می شود. اما در صورتی که بانک مورد نظر متقاضی دارای سهمیه نباشد، می تواند با مشاهده لیست بانک های ذخیره که تعداد متقاضیان ذخیره هر بانک را نشان می دهد، ثبت نام کند. در آپدیت جدید سامانه این امکان وجود دارد که هر فرد دو بار بانک رزرو شده خود را تغییر دهد.

بنابراین حداقل مشکل متقاضیان ثبت نام اولیه حل شده و مردم می توانند با مراجعه به سامانه بانک مرکزی مراحل ثبت نام را طی کنند. اما نکته اصلی اینجاست که حتی با ثبت نام 24 ساعته، مشکل اصلی همچنان پابرجاست و تا زمانی که بانک ها منابع لازم را در اختیار داشته باشند. اگر به این حوزه پولی اختصاص ندهند شاهد کاهش صف های وام ازدواج و زایمان نخواهیم بود.

مبلغ وام ازدواج 1403

مبلغ وام ازدواج 1403 بسته به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون تومان است و به زوجین کمک می کند بخشی از هزینه های اولیه زندگی مشترک را تامین کنند.

طبق قانون، وام تحصیل کودک به پدر فرزندانی اعطا می‌شود که تاریخ تولد آنها از اول ژانویه 1400 باشد و در ایران متولد شده باشند. مبلغ وام برای فرزند اول 40 میلیون تومان با بازپرداخت 3 سال (36 ماه)، برای فرزند دوم 80 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 4 سال (48 ماه)، برای فرزند سوم 120 میلیون تومان برای فرزند چهارم مبلغ 150 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 6 ساله (72 ماهه) و برای فرزند پنجم مبلغ 200 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 7 ساله (84 ماهه) تعیین شده است.

بانک مرکزی اخیراً گزارش داد که بر اساس اجرای قوانین بودجه سال 1403 کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، مبلغ 880 هزار میلیارد دلار از ابتدای سال جاری تا تاریخ 01/07/1303 تعلق گرفته است. ریالی شامل 264000 تسهیلات قرض الحسنه ازدواج. برای متقاضیان پذیرفته شد که در مقایسه با مبلغ 738000 میلیارد ریال سهمیه تخصیص این تسهیلات تا شبکه بانکی تاریخ مذکور، عملکردی بیش از 119 درصد را به ثبت رساندیم.

محمد می گوید: اما برای کاهش صف حدود 360 هزار نفری وام ازدواج و صف 460 هزار نفری وام فرزند که قطعا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت و پاسخگویی به نیازهای جدید این موسسات در ماه های آینده. رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیازمند وام ۸۰۰ همتی است.

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است انتظارات نظام بانکی از منابع موجود در شبکه بانکی بیشتر است! اما در حالی که بانک مرکزی می گوید: بانک ها خالی هستند و بودجه کافی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد، مجلسی معتقد است مشکل فعلی این حوزه بر عهده بانک هاست. پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به این سوال؛ وی گفت: مشکل کنونی وام ازدواج به دلیل کمبود بودجه و اعتبار است یا ورشکستگی بانک ها؟

احتمالاً به دلیل همین نگاه است که در جلسه مشترک بانک مرکزی و کمیسیون 90 مجلس نتیجه خاصی حاصل نشد! مهلت یک هفته ای بانک مرکزی برای افتتاح سامانه ثبت نام وام ازدواج و فرزند و تعیین سهم بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج!

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی البته در تشریح نتایج جلسه با کمیسیون اصل 90 گفت: بر اساس توافقاتی که با کمیسیون اصل 90 مجلس داشتیم، مقرر شد مبالغ محاسبه شود. وی همچنین گفت: با تصمیمات اتخاذ شده، ثبت نام وام ازدواج و فرزند در سامانه مربوطه تسهیل خواهد شد.

با توجه به اینکه نظام بانکی بر کمبود اعتبار کافی برای تامین نیازهای ازدواج و وام فرزندان تاکید دارد و در عین حال تاکید نمایندگان مجلس بر لزوم رفع مشکلات مردم در این حوزه است. مسئولان ارشد اقتصادی باید راه حل مشخصی برای حل مشکلات مردم این حوزه بیابند. چرا که گره کور وام ازدواج با جلساتی که تنها با ارائه گزارش بانک مرکزی ختم می شود حل نمی شود. بدون شک افتتاح این گره علاوه بر ممنوعیت بانکی و نظارت بانکی از سوی بانک مرکزی، مستلزم تخصیص بودجه مشخص و ویژه از سوی مجلس است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما