هزاران سال پس از تبدیل اولین سکونتگاه ها به شهر و شروع تجارت کالا با یکدیگر، سیستم مبادله کالا نیاز به نوعی «ارز» را ایجاد کرد.

به گزارش فرادید، این فلز گرانبها برای نگهداری غلات ذخیره شده در سیلوها مورد استفاده قرار می گرفت و صدها سال در این روش استفاده می شد. در نهایت شمش های طلا به سکه تبدیل شد، اما سکه تنها شاخص ارزش نبود. برخی از این سکه ها از شکل تا ماده ای که از آن ساخته شده اند، ویژگی های جالبی داشتند.

البته سکه تنها نماینده پول نبود! موارد مختلف دیگر نیز برای نشان دادن ارزش استفاده شد. در این مقاله 10 مورد از عجیب ترین ارزهای مورد استفاده را معرفی می کنیم.

نمک

نمک از زمان های قدیم به عنوان یکی از ارزهای رایج استفاده شد. طبق افسانه، سربازان رومی به عنوان دستمزد نمک دریافت می کردند. معادل لاتین نمک «سال» است که احتمالاً کلمه «سالاریوم» از آن به وجود آمده است که امروزه کلمه «حقوق» به معنای «حقوق» از آن گرفته شده است.

حقیقت محتمل این است که وقتی سکه‌ها در دسترس هستند، از نمک به جای سکه استفاده می‌شد و این عمل احتمالاً چندان محبوب نبود.

با این حال، نمک به عنوان ارز مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه نیز توسط عشایر دشت داناکیل در اتیوپی استفاده می شود. این عمل در زمان های قدیم بسیار رایج بود، زیرا نمک بسیار ارزشمند و گاهی به سختی به دست می آمد. تاجران برده یونانی برده ها را با نمک می خریدند.

پوست سنجاب

متنوع ترین

در فنلاند کلمه Raha به پول اشاره دارد. با این حال، صدها سال پیش، در قرون وسطی، این کلمه به معنای “خز سنجاب” بود و این دقیقاً همان چیزی است که در فنلاند و روسیه به عنوان پول استفاده می شد. پولت ها ارز استاندارد بودند، در حالی که پنجه ها و پوزه ها برای مبادله پوست ها بریده می شدند.

پوست سنجاب با ارزش ترین پوست بود. ده نفر از آنها در فنلاند تیکوری و 40 عدد کیختلیس آنها به شما می گفتند شما برای 100 پوست سنجاب یک گاو می خریدید. در روسیه، به ویژه نووگورود، سوروچوک (40 پوست سنجاب) ارز استاندارد برای مبالغ هنگفت خراج بود و در اسنادی مانند چوب کتان و پوست درخت غان ثبت می شد.

با توجه به تجارت گسترده خز در این مناطق شمالی، تعجب آور نیست که چنین سیستمی توسعه یابد.

پنیر

متنوع ترین

در ایتالیا سنت طولانی استفاده از قطعات بزرگ پارمزان به عنوان ارز وجود دارد. ریشه این روش به قرون وسطی باز می گردد که از پنیر به عنوان وثیقه برای وام های بانکی و به عنوان وسیله پرداخت استفاده می شد.

برای تهیه یک تکه بزرگ پنیر پارمزان حدود 125 گالن شیر لازم است و تهیه پنیر حداقل 12 ماه طول می کشد. برخی از انواع پنیر پارمزان چهار ساله بوده و ارزش فوق العاده ای دارند. پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که ایتالیا در رکود اقتصادی قرار داشت، استفاده از تکه های بزرگ پنیر وضعیت مالی را به ویژه برای پنیرسازان راحت کرد.

امروز “بانک اعتباری امیلیانو” دو انبار پر از قطعات بزرگ پارمزان دارد. تقریباً نیم میلیون قطعه پنیر با ارزش کل تقریباً 200 میلیون دلار در آنجا ذخیره می شود.

دندان دلفین

متنوع ترین

استفاده از دندان های دلفین به عنوان ارز در جزایر سلیمان سنت قرن ها دارد و هنوز هم استفاده می شود.

این ارز به ویژه در دوران رکود جهانی زمانی که ارزهای بین المللی مانند دلار آمریکا و پوند انگلیس ارزش خود را از دست می دهند، ارزشمند می شود. به همین دلیل صنعت شکار دلفین در جزایر سلیمان مورد انتقاد دوستداران محیط زیست قرار گرفته است.

دندان های دلفین را می توان برای بسیاری از مشاغل استفاده کرد، اما در نقش های سنتی اهمیت ویژه ای دارند. به طور معمول، هر عروس در این منطقه حداقل 1000 دندان دلفین دارد که به معنای مرگ ده دلفین است.

آجر چای

متنوع ترین

در بسیاری از مناطق شرق آسیا، چای به طور سنتی به شکل بلوک فشرده می شود، اگرچه این روش دیگر مانند گذشته رایج نیست. به این ترتیب چای پودر شده در قالب بسته بندی می شود و سپس به صورت آجرهای کوچک در می آید. در این فرم حتی می توانید روی سنگ ها نقش و نگار بکشید مهر انجام داد

ارزش بالای چای در این نقطه از جهان باعث شد که از چای به عنوان پول استفاده شود. این عمل به ویژه در سیبری رایج بود، جایی که از چای فشرده به شکل آجر یا دیسک به عنوان ارز خوراکی استفاده می شد.

برای ساخت آجرهایی با ارزش‌های مختلف از چای‌های با کیفیت متفاوت استفاده شد.

سنگ های ری/فی

متنوع ترین

در جزیره یاپ در میکرونزی از تخته سنگ های گرد با سوراخ هایی در وسط به عنوان ارز استفاده می شد. این به خودی خود تعجب آور نیست، نکته عجیب این است که این صفحات گرد در اندازه و وزن متفاوت هستند. حمل بسیاری از این «سکه ها» که از قطر کمی بیشتر از یک اینچ تا قطر چند متر متغیر بودند، غیرممکن بود.

این تخته‌های گرد که در شمال جزیره «سنگ‌های رائه» و در جنوب «سنگ‌های فی» نامیده می‌شوند، به‌طور سنتی برای تجارت مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تخته‌های گرد بزرگ‌تر به صورت شفاهی منتقل می‌شدند. این تاریخ شفاهی فهرستی از صاحبان قبلی بود و با تغییر مالکیت سنگ، تاریخ شفاهی نیز باید به روز می شد.

ارزش این سنگ ها بیشتر از اندازه تعیین می شد. هم اعتبار صاحبان و هم هرگونه داستانی در مورد وجود سنگ مورد توجه قرار گرفت.

پول اضطراری

متنوع ترین

پول مهره چوبی از اتریش

Notgeld کلمه آلمانی برای “پول اضطراری” است و از نظر فنی هر پولی است که در مواقع بحرانی که پول واقعی کافی در گردش نیست، جایگزین پول واقعی می شود. نوگلد عموماً با آلمان و اتریش در طول جنگ جهانی اول و دوره بین دو جنگ مرتبط است ابر تورم این یک بحران مالی بزرگ ایجاد کرد و آلمانی ها مجبور شدند در حوزه اقتصادی نوآورانه عمل کنند.

متنوع ترین

پول اضطراری از اولدنبورگ آلمان

محل انتشار این نوع ارز می تواند شرکت ها، بانک ها یا شهرداری ها باشد و معمولاً پول ها دارای تاریخ انقضا بوده اند. در نتیجه تنوع زیادی از آنها وجود داشت.

با این حال، عجیب‌ترین چیز این است که اگرچه کاغذ به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت، با عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی، کاغذ به راحتی در دسترس قرار گرفت. نبود و به جای کاغذ باید از وسیله دیگری استفاده کرد که شامل چرم، چوب، کتان، جعبه های مقوایی کهنه، ورق بازی، فویل آلومینیومی و حتی چیزهای عجیب و غریب مانند زغال سنگ، گوگرد و چینی است.

پنگوئن مجارستانی

متنوع ترین

پینگو 100 تریلیون

ابر تورم این می تواند یک فاجعه وحشتناک برای اقتصاد و پول یک کشور باشد. نمونه های معروف آن مشکلات اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی اول و در سال های اخیر بحران اقتصادی زیمبابوه است که با انتشار 100 تریلیون اسکناس مواجه شد.

نمونه بدتر ابر تورم در مجارستان در سال 1946 پس از جنگ جهانی دوم رخ داد. در بالاترین نمونه ثبت شده ابر تورم، قیمت ها در کشور هر 15 ساعت دو برابر می شد.

در نتیجه اسکناس 100 تریلیون پنگو به بالاترین اسکناس چاپ شده با ارزش حدود 20 سنت آمریکا تبدیل شد.

روبل پلاستیک ترانسنیستر

متنوع ترین

ترانس نیستریا یک جمهوری جدا شده و به رسمیت شناخته نشده در لبه شرقی مولداوی است. در سال 2014 علاوه بر اسکناس های هم ارزش، چهار سکه پلاستیکی نیز معرفی شد. هر سکه شکل متفاوتی دارد تا استفاده از آن برای افرادی که مشکلات بینایی دارند آسانتر شود. سکه 1 روبلی گرد، سکه 3 روبلی مربع، سکه 5 روبلی پنج ضلعی و سکه 10 روبلی شش ضلعی است.

پلاستیکی که سکه ها از آن ساخته شده اند، یک ماده کامپوزیتی با کیفیت است و خم کردن یا شکستن سکه ها بسیار دشوار است. با وجود محبوبیت جدید این ارزها، آنها در بین نسل قدیمی محبوبیت نداشتند.

زمان پخش

متنوع ترین

در بسیاری از کشورهای جهان، از رومانی تا کنیا، از مصر تا زیمباوه، زمان پخش یک روش جدید برای انجام تجارت است. این روند از سال 2011 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. Airtime شکل دیجیتالی ارز است که به کاربران امکان می دهد با استفاده از اعتبار تلفن یا طرح های پیش پرداخت تلفن همراه، پول را منتقل کنند.

ارزش پولی زمان پخش به راحتی تعیین می شود و بنابراین با کالا و خدمات مبادله می شود. به طور معمول، این روش فقط برای معاملات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، اما این روند مطمئناً یک تحول جالب در اقتصاد است.

پول صرفاً هر کالایی است که دارای ارزش درک شده است و به عنوان وسیله پرداخت برای دریافت کالا و خدمات معامله می شود. در طول تاریخ، پویایی فرهنگ‌های مختلف منجر به استفاده از چیزهای مختلف به عنوان ارز شده است.

آینده فناوری‌های جدید، امکانات جدید و فرهنگ‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد که در آن بسیاری از چیزهای عجیب و غریب به همان شیوه‌ای که همیشه از پول استفاده می‌شود، ارزش‌گذاری و استفاده می‌شوند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما