دانستنی ها

ما “کلسترول بد” را با یک میوه معجزه آسا کاهش می دهیم

تاکنون مطالعات زیادی در مورد نقش فیبر گلابی در کاهش کلسترول خون انجام شده است، اما مطالعه جدید منتشر شده در مجله “Food, Science and Nutrition” بیان می کند که گلابی حاوی 2 میلی گرم آنتی اکسیدان “کوئرستین” و گلابی حاوی 2 میلی گرم است. از آنتی اکسیدان ها این تاپ آنتی اکسیدانی می تواند سطح کلسترول بد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش یورونیوز، کلسترول یک لیپید ضروری برای بدن است و باید نوع خوب را از نوع بد آن جدا کنیم. این لیپید آزادانه در خون گردش می کند و دو پروتئین مسئول انتقال آن در سراسر بدن هستند: یکی لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) که به عنوان کلسترول خوب شناخته می شوند و لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) که به کلسترول بد معروف هستند.

لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب از تشکیل پلاک بر روی دیواره سرخرگ ها جلوگیری می کند و کلسترول اضافی انباشته شده در اندام ها را برای دفع به کبد منتقل می کند. اما لیپوپروتئین با چگالی کم کلسترول اضافی را در اندام های مختلف توزیع می کند و باعث تجمع چربی در دیواره رگ ها می شود که منجر به پیدایش پلاک یا رسوبات چربی می شود.

به گفته متخصصان، کورستین می تواند کلسترول بد را بدون کاهش کلسترول خوب کاهش دهد. یکی دیگر از مزایای این آنتی اکسیدان کاهش “پروتئین های واکنش دهنده C” است که در انواع التهاب ها و بیماری های قلبی نقش دارند.

چه نوع گلابی بخوریم؟

گلابی به دو دسته گلابی تابستانی و زمستانی تقسیم می شود. گونه تابستانی از جولای تا آوریل در دسترس است و گونه های پاییزه و زمستانه در ماه سپتامبر برداشت می شوند و عموماً پوست سخت تر و ضخیم تری نسبت به انواع تابستانی دارند.

بیش از 5000 گونه گلابی در سراسر جهان وجود دارد.

نکته مهم در مصرف گلابی این است که کارشناسان مصرف گلابی قرمز را برای کاهش بیشتر سطح کلسترول بد توصیه می کنند.

غلظت بالای کوئرستین، آنتی اکسیدان مفید، به ویژه در پوست گلابی، اثربخشی آن را افزایش می دهد و بهتر است همراه با پوست گلابی مصرف شود. بنابراین، اگر چربی شکم دارید، می توانید با خوردن یک گلابی در روز، کلسترول بد خود را کاهش دهید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا