این مقاله ده کشور ثروتمند را بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول (IMF) فهرست می کند. با این حال، اگر به دنبال تولید ناخالص داخلی چین یا ایالات متحده هستید، این فهرست ممکن است شما را شگفت زده کند.

ایسنا گزارش داد: در فهرست ثروتمندترین کشورها در سال 2024 – بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه – کشورهای اروپایی و آسیایی رتبه اول را به خود اختصاص دادند. اقتصاد جهانی بهبودی شگفت‌آوری انعطاف‌پذیر پس از اختلالات کووید-19 و تنش‌های ژئوپلیتیکی داشته است، به طوری که اقتصادهای پیشرفته از شتاب جزئی در رشد اقتصادی از 1.6 درصد در سال 2023 به 1.7 درصد در سال 2024 و 1.8 درصد در سال 2024 در سال 2025 گزارش کرده‌اند.

چشم انداز اقتصاد جهانی برای ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024 که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی شده است، مسیری باثبات اما محتاطانه را برای اقتصاد جهانی نشان می دهد، با رشدی مشابه در سال 2023 یعنی 3.2 درصد که در سال های 2024 و 2024 ادامه دارد. 2025. با این حال، کاهش جزئی در کشورهای نوظهور و در حال توسعه از 4.3 درصد در سال 2023 به 4.2 درصد در سال های 2024 و 2025 خواهد بود.

در حالی که تنها چند ماه دیگر به پایان سال 2024 نزدیک می شویم، صندوق بین المللی پول (IMF) آخرین پیش بینی خود را از ثروتمندترین کشورها با رتبه بندی برابری قدرت خرید (PPP) سرانه منتشر کرده است.

برابری قدرت خرید (PPP) چیست؟

تولید ناخالص داخلی (GDP) معیاری برای سنجش ارزش همه کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور است که تولید ناخالص داخلی سرانه نشان دهنده رفاه نسبی و استاندارد زندگی شهروندان است. با در نظر گرفتن این عوامل می توان برابری قدرت خرید را تعیین کرد که با تقسیم دارایی های یک کشور بر ساکنان تمام وقت آن با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه محصولات و خدمات محلی محاسبه می شود.

ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، لوکزامبورگ با تولید ناخالص داخلی 88.56 میلیارد دلار ثروتمندترین کشور جهان است که عمدتاً به دلیل موقعیت استراتژیک آن در اروپای مرکزی و بخش خدمات مالی قوی آن است. این کشور به دلیل استفاده از ثروت خود برای تضمین استانداردهای زندگی، مراقبت های بهداشتی و آموزش بهتر برای مردمش شناخته شده است. علاوه بر این، لوکزامبورگ یکی همچنین یکی از محبوب ترین مقاصد سفر در جهان است یکی این کشور یکی از اولین کشورهایی است که حمل و نقل عمومی رایگان ارائه می دهد و بالاترین حداقل دستمزد را در جهان دارد.

ماکائو، آسیا

منطقه اداری ویژه ماکائو چین با تولید ناخالص داخلی 54.68 میلیارد دلار پس از لوکزامبورگ در رتبه دوم جهان قرار دارد. یکی این یکی از برترین مقاصد سفر در جهان است. اگرچه این کشور در طول بحران کووید-19 به شدت تحت تأثیر محدودیت‌های سفر و قرنطینه‌های مکرر قرار گرفته است، اما به لطف رویکرد سرمایه‌داری متمایز خود که با قوانین سرزمین اصلی چین متفاوت است، در مسیر سریع بهبود قرار دارد.

ایرلند، اروپا

ایرلند با تولید ناخالص داخلی 564.02 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد. پس از بحران مالی بزرگ سال 2008، ایرلند تلاش زیادی برای اصلاح بخش بانکی خود انجام داد و اقداماتی مانند کاهش دستمزد بخش دولتی را برای رساندن اقتصاد خود به وضعیت امروزی خود به اجرا گذاشت. علاوه بر این، ایرلند یکی این یکی از بزرگترین بهشت ​​های مالیاتی شرکت ها در جهان است که شرکت های چند ملیتی (مانند اپل، گوگل و مایکروسافت) در سال های اخیر بیش از 50 درصد به اقتصاد ایرلند کمک کرده اند.

سنگاپور، آسیا

سنگاپور در رتبه چهارم قرار گرفت و تولید ناخالص داخلی آن 525.23 میلیارد دلار بود یکی این یکی از بزرگترین مراکز تجاری در جهان است. اقتصاد این کشور در سال های اخیر دچار شکست های پی در پی شده است.

قطر، خاورمیانه

قطر در رتبه پنجم قرار دارد و تولید ناخالص داخلی آن 244.69 میلیارد دلار است. قطر و امارات متحده عربی در این فهرست عمدتاً از ذخایر منابع طبیعی خود سود می برند. قطر سومین ذخایر بزرگ گاز در جهان است. ذخایر نفت و گاز طبیعی قطر به میزان قابل توجهی نسبت به جمعیت آن زیاد است که به رتبه بالای آن در میان ثروتمندترین کشورها کمک می کند. قطر همچنین در حال تقویت اقتصاد خود در بخش های دیگر مانند میزبانی فیفا 2022 است که رونق زیادی به گردشگری و اقتصاد آن بخشیده است.

امارات متحده عربی، آسیا

امارات متحده عربی با تولید ناخالص داخلی 527.8 میلیارد دلار در رتبه ششم قرار دارد و پس از ترکیه و عربستان سعودی سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است. امارات نیز از منابع طبیعی خود سود زیادی می برد. تنها 20 درصد از جمعیت را مردم محلی تشکیل می دهند، بقیه با مزایای اقتصادی مانند حقوق معاف از مالیات جذب می شوند. علاوه بر بخش هیدروکربن، گردشگری، امور مالی و ساخت و ساز از جمله صنایع پرسود در امارات هستند. این کشور سخت در تلاش است تا به یک مرکز اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود، که نمونه آن میزبانی اکسپوی 2020 دبی و برنامه ریزی برای اکسپوی دیگری در سال 2025 است.

سوئیس، اروپا

سوئیس با تولید ناخالص داخلی 938.46 میلیارد دلار در جایگاه هفتم قرار دارد یکی این یکی از بزرگترین نقاط توریستی در جهان است و همچنین بخش مالی شلوغی دارد. این کشور در درجه اول از صادرات فلزات گرانبها، ابزار دقیق و ماشین آلات مانند رایانه و تجهیزات پزشکی سود می برد. حدود 74 درصد تولید ناخالص داخلی سوئیس از خدمات، 25 درصد از صنعت و کمتر از 1 درصد از کشاورزی حاصل می شود. سوئیس کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در اروپا دارد.

سن مارینو، اروپا

تولید ناخالص داخلی سان مارینو 2.03 میلیارد دلار است. نرخ مالیات بر درآمد در اینجا ناچیز است و به رفاه شهروندان کمک می کند. را یکی این کشور یکی از معدود کشورهای جهان است که تا سال 2024 بدهی عمومی نداشته و در رتبه هشتم قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا، آمریکای شمالی

ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی 28.78 تریلیون دلار در رتبه نهم قرار دارد. آمریکا علاوه بر اینکه یک نهاد اقتصادی مسلط است، با قابلیت‌های نظامی خود تقویت می‌شود.

نروژ، اروپا

نروژ تولید ناخالص داخلی 526.95 میلیارد دلاری را ثبت کرد یکی این یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت در اروپای غربی است. این کشور پس از فروپاشی اقتصادی در طول بحران کووید-19 پیشرفت مالی خوبی داشته است. علاوه بر این، نروژ دارای یک صندوق ثروت 1.3 تریلیون دلاری برای مقابله فوری با هر بحرانی است که بزرگترین در نوع خود در جهان است.

بر اساس این رتبه بندی، سودان جنوبی با تولید ناخالص داخلی 455.16 دلار فقیرترین کشور جهان است.

این رتبه‌بندی نشان‌دهنده رونق اقتصادی کشورهای کوچک‌تر و اغلب غنی از منابع است که به دلیل سطوح بالای درآمدشان نسبت به اندازه جمعیت، بر شاخص‌های تولید ناخالص داخلی سرانه تسلط دارند.

223223

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما