اخبار روز

مادر دندانپزشکی در ایران کیست؟

بدرالزمان تیمورتاش اولین دندانپزشک زن در ایران و بنیانگذار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران بود. او به دلیل نقش پیشرو در عرصه دندانپزشکی در ایران، «مادر دندانپزشکی ایران» محسوب می شود.

به گزارش اقتصاد 24، وی با تلاش ها و خدمات ارزنده خود زمینه ساز حضور بانوان در عرصه های علمی و تخصصی در ایران شده است. بدری تیمورتاش علاوه بر دندانپزشکی به نقاشی و مجسمه سازی نیز علاقه داشت و در زمان تحصیل در بلژیک در مسابقات نقاشی جوایزی کسب کرد.

دوران کودکی و تحصیلات بدری تیمورتاش

بدرالزمان تیمورتاش در سال 1287 در روستای نردین کالپوش استان سمنان به دنیا آمد. پدرش کریمداد خان ناردینی و او خواهر عبدالحسین تیمورتاش، اولین وزیر دربار رضاشاه پهلوی بود. بدری تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه ژاندارک تهران با موفقیت به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به بلژیک رفت.

او پس از فارغ التحصیلی در رشته دندانپزشکی، دوره پزشکی بیماری های گرمسیری را نیز گذراند و به دلیل قتل برادر بزرگش «عبدالحسین تیمورتاش» به دست رضاخان و دستور تبعید اعضای خانواده اش به کشمیر همراه وی، قصد عزیمت به کنگو را داشت. مادر در ایران بازگشت و تا سال 1318 در کشمیر زندگی کرد.

شرایط سخت زندگی در آن زمان باعث شد تا سوگند یاد کند که با پایان یافتن این زمان به مشهد مقدس بازگردد و تا پایان عمر در خدمت مردم مشهد به ویژه مستضعفین باشد. در سال 1319 وارد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران شد و در سال 1321 پروانه دندانپزشکی خود را در ایران دریافت کرد و به همراه مادرش به مشهد بازگشت.

وی در طول زندگی در مشهد از هیچ کوششی برای خدمت به قشر مستضعف دریغ نمی کرد و تا پایان عمر هر هفته صبح ها از درمانگاه بیمارستان امام رضا (ع) خارج نمی شد. او سال ها شاهد ریختن خون و بزاق در نهر نهرندری بود که مردم فردوست از آنجا آب روزانه خود را می آوردند یا لباس های خود را می شستند و سوگند یاد کرد که حتماً پس از اتمام تحصیلات دندانپزشکی در بلژیک به ایران بازگشته است. تا اینکه پس از بازگشت و مراجعات فراوان، در سال 1344 موفق به تأسیس و هدایت اولین دانشکده دندانپزشکی شد و رسماً عنوان زنی تأثیرگذار در دندانپزشکی ایران و «مادر» این رشته را دریافت کرد.

فعالیت های حرفه ای بدری تیمورتاش

بدری تیمورتاش پس از بازگشت به ایران در سال 1312 اولین مطب دندانپزشکی را در تهران تأسیس کرد. او در آن زمان تنها دندانپزشک زن در ایران بود و برای پذیرفته شدن کارش در جامعه با چالش های زیادی روبرو بود.

اما تیمورتاش با تعهد و پشتکار خود بر این چالش ها فائق آمد و کم کم به عنوان دندانپزشکی شایسته و قابل اعتماد شناخته شد. در سال 1319 در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران استخدام شد و اولین دوره های دندانپزشکی را در آنجا تدریس کرد.

تیمورتاش با تلاش خود در سال 1325 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران را تأسیس کرد و اولین رئیس این دانشکده شد. وی تا سال 1345 شمسی در این سمت خدمت کرد و در این مدت خدمات ارزنده ای در زمینه آموزش دندانپزشکی و ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان در ایران انجام داد.

تقدیر و تشکر از بدری تیمورتاش

بدری تیمورتاش به دلیل خدمات ارزنده خود در عرصه دندانپزشکی جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه علمی درجه سوم و لوح تقدیر وزارت فرهنگ و آموزش عالی را دریافت کرد. نام او در خیابان ها، مدارس و مراکز آموزشی ایران حک شده است.

در سال 1370 به پاس خدمات دیرینه وی در ارتقای دانش دندانپزشکی، کتابخانه دانشکده دندانپزشکی مشهد به نام «کتابخانه دکتر دکتر» نامگذاری شد. بدری تیمورتاش». هیچ یک از مسئولان کوچکترین توجهی به او نکردند. این نام برای همیشه حذف شد.

او به عنوان یکی او یکی از پیشگامان و تاثیرگذارترین زنان تاریخ ایران به شمار می‌رود و الهام‌بخش نسل‌های آینده زنان ایرانی است. از او آثار متعددی به زبان های فارسی و فرانسوی به جای مانده است که در اولین موزه تخصصی دندانپزشکی ایران در دانشکده دندانپزشکی مشهد نگهداری می شود.

علت مرگ بدری تیمورتاش

دکتر. بدری تیمورتاش در 26 مهر 1374 در سن 87 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. البته علت اصلی و ماهیت بیماری وی مشخص نیست اما طبق منابع موجود علت آن کهولت سن بوده و هرگونه بیماری یا خودکشی که در سایت های غیر رسمی اعلام می شود نادرست بوده و مورد تایید خانواده وی نیست. دکتر. بدری تیمورتاش با احترام و وداع شاگردان وفادارش در قطعه 139 آزادی صحن حرم رضوی مشهد به خاک سپرده شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا