اخبار روز

آزمایش های خطرناکی که مادران باردار باید به آن توجه ویژه داشته باشند!/جزئیات

به نقل از شمانیوز، به گزارش پی ام آپ، دکتر طراوت فاخری، متخصص زنان و زایمان با اشاره به کاربردهای مختلف تست آمنیوسنتز گفت: این آزمایش برای تشخیص بیماری های ژنتیکی، کروموزومی و متابولیک جنین استفاده می شود.

وی افزود: با انجام این آزمایش در صورتی که جنین دارای اختلالات ژنتیکی صعب العلاج باشد و نوزاد در صورت تولد نتواند زنده بماند، با تایید کمیسیون پزشکی قانونی مجوز خاتمه بارداری صادر می شود.

فاخری گفت: برای انجام این آزمایش مقدار کمی مایع آمنیوتیک از طریق یک سوزن نازک خارج می شود و آزمایش سلول ها انجام می شود.

این پزشک متخصص زنان و زایمان گفت: با بررسی های صورت گرفته فرمول ژنتیکی جنین به خوبی مشخص شده و می توان بیماری های مادرزادی و اختلالات ژنتیکی آن را شناخت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سوزن به کیسه حاوی مایع آمنیوتیک می رسد، احتمال پارگی کیسه، زایمان زودرس و حتی سقط در یک درصد از مادرانی که این آزمایش را انجام می دهند وجود دارد، بنابراین برای همه مادران توصیه نمی شود.

آزمایش های خطرناکی که مادران باردار باید به آن توجه ویژه داشته باشند!/جزئیات

این متخصص زنان تاکید کرد: آزمایش آمنیوسنتز یک آزمایش تهاجمی است و باید روی تعداد کمی از مادران انجام شود.

فاخری بیان کرد: انجام این آزمایش تنها با نظر پزشک و برای مادرانی که آزمایش غربالگری ژنتیکی آنها احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در جنین را زیاد نشان می دهد، توصیه می شود.

وی افزود: این آزمایش برای مادرانی که در سونوگرافی خود علائم بیماری های مادرزادی جنین را نشان می دهند نیز توصیه می شود.

وی تصریح کرد: این آزمایش را می توان بین هفته 15 یا 16 تا 18 بارداری به مدت دو هفته انجام داد تا در صورت وجود مشکل، منعی برای سقط وجود نداشته باشد.

فاخری گفت: این آزمایش را می توان در مطب هایی که امکاناتی مانند سونوگرافی دارند انجام داد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا