اخبار روز سینما

ماجرای فحش دادن مجید واشقانی به خاطر حامد عنقی

مجيد واشقاني بازيگر سينما و تلويزيون كه اين روزها با ريتيتي شو «پدرخوانده» در تلويزيون ديده مي شود، معتقد است: ريتيتي شوها عرصه نوظهوري در كار رسانه اي ماست و واقعاً برنامه هاي واقعي را تجربه نكرده ايم. قبل در دنیا

مجید واشقانی در پاسخ به اینکه چه عواملی باعث شد تا با حضور در سریال «پدرخوانده» موافقت کند؟ وی گفت: اگر بخواهیم سریال «پدر» را ادامه سریال «شب های مافیا» بدانیم، باید بگویم که جزو اولین گروهی بودم که در این سریال حضور داشتم و قبل از آن تجربه ای وجود نداشت و همه چیز بود. خوب. خیلی احمقانه

وقتی در فصل اول «شب‌های مافیا» جلوی دوربین ظاهر شدم و ضبط قسمت اول تمام شد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد و نمی‌دانستیم نتیجه چه می‌شود، «شب‌های مافیا» چه می‌شود. یک سریال یا نه برنامه موفق یا نه بعد از پخش قسمت اول این برنامه، این احساس به وجود آمد که برنامه در حال جلب توجه است و واقعا هم همینطور بود و در قسمت دوم و سوم، علاقه مردم بیشتر شد و به جایی رسید که هیچ کدام از ما، حتی تیم تولید، می تواند آن را تماشا کند. به این برنامه خوش آمدید

وی همچنین با بیان این مطلب گفت: ما در واقع از روی زیرکی در این سریال شرکت نکردیم تا در یک اثر پرمخاطب حضور داشته باشیم، بعد از پخش متوجه شدیم که مخاطب چقدر به این کار اهمیت می دهد. «شب های مافیا» در قسمت های بعدی به ساختار بهتری رسید تا «پدرخوانده» که اوج تجربه سعید ابوطالب در ساخت چنین سازه ای را در این سریال می توان دید.

در سریال «پدر» با تیم سازنده ای روبه رو هستیم که در ساخت چندین فصل برنامه «شب های مافیا» تسلط کامل دارند و همچنین با تیم سازنده ای مواجه هستیم که بازیگرانی که در قسمت های قبلی کار کرده اند، تجربه کافی برای حضور در آن را به دست آورده اند. چنین برنامه ای کار کردن پس باید بگویم در فصل اول «پدرخوانده» همه چیز فوق العاده حرفه ای و دقیق انجام و پخش شد. البته ای کاش در فصل اول «پدرخوانده» تبلیغات بیشتری می شد. چون قطعا این کار برای بینندگان بیشتری دیده می شد اما باز هم مخاطبان این سریال بسیار زیاد بود و باید بگویم حضور در فصل اول پدرخوانده برایم بسیار لذت بخش و شیرین بود.

دلایل استقبال از پدرخوانده

واشقانی ضمن تشریح عواملی که این مجموعه را مورد توجه مخاطبان قرار داده است، گفت: وی همچنین با بیان اینکه واقعیت عرصه جدیدی در کار رسانه ای ماست و پیش از این واقعیت را آنطور که در دنیا دیده می شود، بیشتر تجربه نکرده ایم، بیشتر آثاری مانند «غذای ایرانی» و «رالی ایران» را تجربه کرده ایم. سعید ابوطالب اما هیچ کدام مورد توجه بسیاری از تماشاگران قرار نگرفتند تا اینکه به بازی مافیایی آمدند.

انتخاب این بازی یک انتخاب هوشمندانه بود. چون نسل جوان یا نسلی که من آن را نسل پویا می نامم، این بازی را به صورت دسته جمعی انجام می دهند و زمانی که برنامه «شب های مافیا» ساخته شد، این بازی رو به گسترش بود و مردم به موازات آن چه می کردند؟ با پخش این برنامه در کافه ها یا با دیدن این برنامه این بازی را یاد گرفتند و کم کم مافیا وارد مجالس خانوادگی شد و این همذات پنداری و در عین حال حرکت موازی مخاطب با پخش اثر باعث شد پیوند تشکیل شود این رویداد که حاصل این پیوند شانسی بین مخاطب و اثری بود که قرار بود خلق شود، بازتاب گسترده‌ای داشت.

این بازیگر بر این نکته تاکید می کند: در واقع می توان گفت هر کار واقعی وارد خانه مردم می شود و مردم می توانند آن را تجربه کنند، قطعا آن کار یا برنامه مورد توجه قرار می گیرد اما ما در آن زمان نمی توانستیم این را پیش بینی کنیم و نداشتیم. زیرساخت های ذهنی پیش روی ماست دوربین سعید ابوطالب را داریم اما امروز بازی مافیا تبدیل به یک اقتصاد شده است و خیلی ها زندگی خود را اینگونه می گذرانند.

پدرخوانده با تمام نقدهایش موفق است

او سپس گفت که شما فکر می کنید پدرخوانده به طور کلی موفق بوده است. وی خاطرنشان کرد: «پدرخوانده» امروز به یک برند موفق تبدیل شده است. من این حقیقت را در اتفاقات این برنامه تجربه کردم و از نزدیک دیدم، نفس نفس زدن در مقابل تماشاگران باعث شد فردی مثل مجید واشقانی به کیفیت و کیفیت او پی ببرم و اجرایش را هم دیدم. علاقه به این برنامه

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه «پدرخوانده» را علیرغم انتقاداتی که به او شده است، به عنوان یک برند موفق می بینم و امیدوارم این برنامه در همین راستا به کار خود ادامه دهد و انتقادات برطرف شود. این برنامه قطعا ساخته شده است، هر روز حرف های تازه و لحظات جذاب تری را برای مخاطب به ارمغان می آورد.

در پاسخ به این دیدگاه، آیا نمایش «پدرخوانده» را می توان یک واقعیت نمایشی واقعی دانست؟ وی با بیان اینکه «پدرخوانده» در زمره نمایش های رئالیتی قرار می گیرد، گفت: تعریف رئالیتی شو به معنای واقعی کلمه بخشی از آن تعریف را شامل نمی شود و بیشتر یک مسابقه و بازی با قوانین خاص خود است. بازیکنان نیز به صورت واقعی عمل می کنند، اما این واقعیت در سایه قوانین یک بازی تعریف می شود. به نظر من در واقعیت که ترکیبی از دو کلمه real و show است، وقتی من به عنوان یک فرد مقابل دوربین آزادی حرکت بیشتری داشته باشم، قسمت واقعی بودن بیشتر ایجاد می شود و در واقع هر چه این نزدیکتر باشد. آزادی حرکت برای من و خودم است، هر چه واقعی تر باشد.

وی در ادامه صحبت های خود چنین می گوید: بنابراین در «پدرخوانده» حرکات بازیگران، دیالوگ ها و تمام حرکاتی که جلوی دوربین انجام می دهند در چارچوب قوانین بازی تعریف می شود. فکر می کنم در «پدرخوانده» 50 درصد رئالیسم است، اما فکر می کنم قسمت دوم که درباره سریال یا نمایش است، در «پدرخوانده» 100 درصد تمام شده است.

نمایش شخصیت واقعی این بازیگر مقابل دوربین

واشقانی همچنین اظهار داشت: ممکن است بسیاری از بازیگران علاقه ای به حضور در مقابل دوربین به عنوان خود واقعی خود نداشته باشند و خود را در معرض قضاوت مخاطب قرار دهند. پس دغدغه ای برای قرار گرفتن در این مجموعه وجود نداشت؟ او پاسخ داد: اینکه من در برنامه پدر مجید واشقانی هستم و نقش دیگری ندارم، کاملاً درست است، از طرفی در رئالیتی شو کاملاً قضاوت می‌شوید و میزان قضاوتی که به شما می‌شود خیلی بیشتر است. نسبت به بازیگری

نظرسنجی انجام شد و مردم به من لطف کردند و بهترین بازیکن بازی را به من دادند، اما مطمئناً خودم را مافیایی نمی دانم و باید اعتراف کنم که این اولین بار است که طبق قوانین بازی نمی کنم. واقعیت های بازی مافیا و تمام واقعیت های من روانی است و من دنیایی را می سازم که در آن آن شخصیت را به تصویر بکشم.

وی همچنین تاکید کرد: به اتفاقات مختلفی که ممکن است در بازی برایم بیفتد فکر می کنم و اطراف آن ها دیالوگ می سازم و یکی از دلایلی که قسمت هایی از وجودم ویروسی می شود این است که اگر دیالوگی بگویم کاملا فکر شده است و حتی کی و کدام دیالوگ مورد توجه قرار می گیرد و دیالوگی که می گویم می تواند یک جورهایی نمایشی باشد، فکر می کنم باید بگویم که در واقع خودم را در قسمت نمایش قرار دادم. نمایش دادن.

من خودم را نه یک بازیگر، بلکه یک بازیگر پدرخوانده می دانم

بازیگر «پدر» همچنین یادآور شد: یک بار به امیرعلی نبویان گفتم تو بازیکن بسیار خوبی هستی و بر اساس واقعیت های این مافیا بازی می کنی اما مدل بازی من متفاوت است و بر اساس واقعیت های روانی و به عنوان بخشی از آن بازی می کنم. مافیا. این برنامه برای من خیلی مهمتر است. چون به عنوان یک بازیگر برای اینکه بیشترین تاثیر را در یک نمایش بگذارم باید بتوانم از مهارت های بازیگری خود در قسمت نمایش به بهترین شکل ممکن استفاده کنم.

در واقع من خودم را بیشتر به عنوان بازیگر سریال پدر می بینم و بازی در نقش مافیا برایم چندان مهم نیست. سعی می کنم نمایش جذابی بسازم و مثلاً اگر از چیزی عصبانی یا بخندم، همه آن را بازی می کنم. نگاه من به برنامه «پدر» به عنوان یک اثر تئاتری است تا یک نمایش مستند.

او سپس گفت که اگر در یک گروه مافیایی دوستانه بازی کنید، بازی شما با «پدرخوانده» کاملا متفاوت خواهد بود. وی توضیح داد: من اصلا در گروه های مافیایی دوستانه بازی نمی کنم و برای من جذابیت مافیایی نیست، برنامه «بابا» است.

در نهایت مجید واشقانی به عنوان بازیگری که حضورش در سریال «پدرخوانده» با استقبال مخاطبان مواجه شد، چه بازخوردی از تجربه بازی در این سریال گرفتید؟ وی خاطرنشان کرد: من نیز با واکنش های تندی مواجه شدم. همانطور که گفتم با شروع این بازی در گروه اول بودم و همه فراز و نشیب ها را تجربه کردم. مثلاً در برنامه «شب های مافیا» یک هفته فحش شنیدم چون حامد آهنگی را از نمایش حذف کرد. در حالی که حامد هنگام اعلام آهنگ تقلب در بازی منظور من نبود، ویرایشگر به طور اتفاقی پس از این نظر چهره من را نشان داد و فرض بر این شد که منظور او مجید واشقانی است. اگرچه او بعداً تصریح کرد که چنین قصدی نداشته است، اما این اشتباه باعث شد که من به مدت یک هفته چیزی جز فحش و ناسزا نشنوم.

وی گفت: حجم داوری واقعا زیاد است و من تمام روزهای سخت و همچنین روزهای خوب این بازی را دیده ام. در کنار این توهین ها و فحش ها روزهایی را هم تجربه کردم که تماشاگران از اجرای من تعریف می کردند و می توانم بگویم که اشتیاقم برای حضور در این برنامه که هفته هاست مخاطبان را با خود همراه کرده بود به اوج خود رسیده است. من هم شاهد تعارف حضار بودم و باید بگویم که این طرف بار سنگین تری داشت و الحمدلله ابراز محبت و عنایت زیادی به من شد.

به مولفه هایی که مخاطب دوست داشت توجه کردم

بازیگر مجموعه های تلویزیونی «ماتادور»، «آمین»، «میکائیل»، «زیر پای مادران» و «کارا زکا» در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بازخورد مثبت یا منفی مخاطبان مربوط به جریان است. بازی یا جریان بازی نقش او، جایگاهش و اساسا خودش… آیا این بازیگر است که می تواند بازخوردی را که در این برنامه دریافت می کند تعیین کند؟ کی خاطرنشان کرد: من در هر قسمت از بازی حرف هایم را شفاف زدم و حرف هایم پخش شد. سطح نوازندگی من هم روی گرافیک با کمترین تحمل است، اما در نمایشی به نام مجید واشقانی تمام تلاشم را می کنم که دلسوزانه ترین حالت را برای مخاطب بازی کنم و تمام مولفه هایی را که مخاطب دوست دارد در نظر بگیرم.

وی با تاکید بر این مطلب گفت: با توجه به تجربه ای که در «پدرخوانده» نسبت به «شب های مافیا» کسب کردم، باید بگویم که در این برنامه بیشتر از «شب های مافیایی» به قسمت اجرایی کار اهمیت می دهم. در واقع این تجربه به من اجازه داد به جای اینکه نمایشنامه من را کارگردانی کند، صحنه را کارگردانی کنم. مثلا در قسمتی از «پدرخوانده» گفتم: پدرخوانده تنها می رود بیرون، نمی توانی او را بیرون بیاوری.

واشقانی گفت: به دلایل درون گروهی در «پدرخوانده 2» حال خوبی نداشتم و این درام را با حال بد بازی کردم. در حالی که «پدرخوانده 1» را خیلی خوب بازی کردم، در «پدرخوانده 2» شرایط کاملا متفاوت بود. برای اینکه فصل دوم را خوب بازی کنم با خودم صحبت کردم و گفتم باید بدانید در این برنامه اتفاقاتی می افتد که نمی توانم آن ها را پیش بینی کنم و باید به اصطلاح «پلان ب» بسازم. برای اتفاقات غیرقابل پیش بینی.

اگر با توجه مردم مواجه شوم محبوب نخواهم شد

بازیگر «بابا» همچنین پرسید که آیا این اتفاقات پیش بینی نشده رخ می دهد؟ او توضیح داد: فکر می کنم اینطور شد. تجربه من به من می گوید که برخی از بازیکنان مورد علاقه مردم هستند و حتی اگر به دلایلی جلوی منافع مردم بایستم، نمی توانم به یک فرد محبوب تبدیل شوم. در دنیای بازیگری به نقشی گفته می شود که به اصطلاح قهرمان را مانع یا مختل می کند. در «پدرخوانده» نقش های بازدارنده ای وجود دارد و من هر چه نظر دارم مردم حامد عنقی، امیرعلی نبویان و خانم بهاره افشاری را دوست دارند و حالا اگر جلوی توجه مردم بایستم و جلوی آن را بگیرم، نمی شود. محبوب باشد

وی ادامه داد: در «پدرخوانده» قوانین با بازی مافیایی متفاوت است، اگر فردی تا پایان بازی در مسابقه بماند ممکن است محبوبیتی نداشته باشد و گاهی ممکن است افرادی در همان لحظه اول مسابقه را ترک کنند. شب ها محبوب تر بودند. برای من یک حضور فیزیکی و کیمیایی است که بازیگر مطرح می‌کند و تماشاگر می‌فهمد که اگر آن دو در دل تماشاگر بنشینند و مولفه‌هایی را دنبال کنی که توجه مخاطب را جلب می‌کند، در نگاه تماشاگر قهرمان می‌شوی. ذهن این قاعده در دنیای بازیگری و سینما در نمایشنامه ای مانند پدرخوانده نیز وجود دارد.

مجید واشقانی در پایان گفت وگوی خود گفت که در نهایت این مخاطب است که می گوید چه کسی را بیشتر دوست دارد. وی گفت: دقیقاً همین گونه است و هر رفتار و تلاشی برای نشان دادن چیزی غیر از آنچه مردم انتخاب کرده اند، نتیجه نمی دهد. مردم این برنامه را هوشمندانه و فعالانه دنبال می کنند و در طول مسیر با توجه به میل و سلیقه خود یک یا چند نفر را به عنوان بازیکن مورد علاقه خود انتخاب می کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا