اخبار روز

ماجرای عجیب دستور خودکشی در یک عملیات!/جزئیات

به گزارش ایسنا به نقل از پی ام آپ، در عملیات “نصر ۷”، حفظ ارتفاع اصلی بولفت، برای عراق بسیار حیاتی بود. فرمانده سپاه پنجم عراق، با توجه به فشارهایی که بر نیروهای تحت فرمان او وارد می‌شد، دستور شدیداللحنی را به فرمانده تیپ ۱۸ پیاده منتقل کرد. این فرمان بلافاصله به رده‌های پایین‌تر منتقل شد.

ماموریت نصر 7 روز چهاردهم ساعت 2:30 بامداد مرداد 1366 در غرب سردشت و تصرف ارتفاع 2349 دوپازا و 2144 بلوفت با هدف قطع دید دشمن از منطقه عقبه خودی در دید و بازدید تیر استقرار موانع دشمن در محدوده قلعه دیزه و محاصره معابر و محورهای ترافیکی ضد انقلاب با رمز فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) توسط دو لشکر 31 عاشورا و 27 محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله) و دو تیپ مستقل 18 الغدیر و 29 نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش مستقر شدند.

راوی قرارگاه قدس در یک نتیجه‌گیری از عملیات در شب اول، نوشته است: در ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد، سه یگان به استعداد ۹ گردان در منطقه‌ای به وسعت ۶ کیلومتر از یال صخره‌ای تا یال بُلفت وارد عمل شده و موفق شدند تا ساعت ۸:۲۰ صبح کلیه اهداف خود را که شامل یال صخره‌ای، یال رابط، یال دوپازا، سلسله ارتفاعات دوپازا و یال بلفت خودی بود، آزاد ساخته و بر کل منطقه مسلط شوند.

با تصرف ارتفاعات دوپازا تمامی راه ها و موانع دشمن برای مسافت های طولانی در دید و تلاقی نیروهای خودی قرار گرفت و در نتیجه هر حرکت دشمن با آتش نیروهای داخلی مواجه می شد. از هم اکنون تا پایان عملیات در 23 مرداد، دشمن با تانک های سنگین خود تلاش زیادی برای بازپس گیری این ارتفاعات مهم انجام داد و حتی یکی دو بار موفق به بازپس گیری ارتفاعات شد.

رهبران و فرماندهان عراقی فشار زیادی بر سربازان خود برای بازپس گیری این ارتفاعات استراتژیک وارد می کنند. به عنوان نمونه می توانید به نبرد عراقی ها در 21 نگاه کنید مرداد 1366 خاطرنشان کرد: آن روز در ساعت 1 بامداد دشمن به منظور تصرف ارتفاعات بلوفت و دوپازا به ارتفاعات منطقه سردشت حمله سنگین توپخانه ای کرد.

در این حمله با مشارکت گردان های 2 و 3 تیپ 18 پیاده عراق که روز گذشته وارد منطقه شده بودند و دو گردان تکاور انجام شد. ابتدا نیروهای داخلی با مقاومت نیروهای مهاجم، دشمن را در پشت مواضع خود متوقف کردند و تلفاتی به وی وارد کردند، اما پس از گذشت یک ساعت دشمن با استعدادتر وارد عمل شد و سریعاً نیروهای خود را جایگزین کرد و آنها را به پیشروی تشویق کرد و به قله اصلی هجوم برد. از صخره و موفق به عقب راندن نیروهای داخلی از آن ارتفاع و فتح بالای صخره تا ساعت 5:30 صبح شد.

از فرماندهی سپاه دستور رسیده که پایین نیایید. اگر کسی از شما خواست عقب‌نشینی کند، قبل از آن‌که او را بکشیم، او خود را بکشد.

در حالی که تلاش دشمن در این منطقه با تقویت مستمر و استقرار یک گردان دیگر برای پیشروی بیشتر ادامه داشت، توپخانه و تجهیزات داخلی قله اصلی گلوله را نشانه رفت و آتش سنگینی را به سوی دشمن شلیک کرد. از سوی دیگر، نیروهای پیاده خودی نیز در فاصله ای از قله بلوفت توقف کردند و به مقابله با دشمن پرداختند.

در این حال، دشمن که با آتش گسترده و پایداری نیروهای خودی مواجه شده بود، پس از طی مسافتی از قله اصلی، مجبور به توقف شد و در برابر نیروهای خودی آرایش گرفت. از سوی دیگر، چون حفظ ارتفاع اصلی بلفت برای عراق بسیار مهم بود، فرمانده سپاه پنجم عراق با مشاهده فشارهای وارده بر نیروهای تحت امر خود، دستور شدیداللحنی را به فرمانده تیپ ۱۸ پیاده ابلاغ کرد که این فرمان عیناً به رده‌های پایین‌تر ابلاغ شد.

در بخشی از آن دستور آمده بود: «از فرماندهی سپاه دستوری مبنی بر پیاده نشدن گرفته شده است.» اگر کسی به شما گفت عقب نشینی کنید، قبل از اینکه ما آنها را بکشیم، از او بخواهید خود را بکشند. در چنین شرایطی برادران حاضر در منطقه به فرماندهی تیپ نبی اکرم (ص) به سرعت نیروهای خود را که تا حدودی پراکنده شده بودند سازماندهی کردند و پس از هماهنگی با توپخانه خودی برای بازپس گیری منطقه وارد عمل شدند و پس از چند ساعت در ساعت 11 صبح، درگیری توانست دوباره قله اصلی را آزاد کند.

عراق با جمع آوری و تقویت نیروهای خود در منطقه، ده حمله را در هشت روز انجام داد.

باوجود هوشیاری دشمن و کمبودها و نارسایی‌ها در جبهه خودی، ایمان استوار نیروها به خدا و یاری او، شناخت یگان‌های عمل‌کننده از منطقه، انجام دادن شناسایی، وجود عقبه مناسب، از عوامل مهم موفقیت عملیات به شمار می‌آیند.

عملیات نصر 7 منطقه ای به وسعت 30 کیلومتر مربع را که دو ارتفاع مهم دوپازا و بلوفت در آن قرار دارد آزاد کرد و این امر باعث شد. در حالی که خط دید دشمن از منطقه خودی در منطقه سردشت قطع شده است، منطقه قلعه دیزه نیز در معرض دید است. تیر از نیروهای خودی استفاده می شود و راه های تردد ضدانقلاب مسدود می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا