اخبار روز

لیست فیلم‌هایی که شانس بالایی برای حضور در اسکار دارند! + جزئیات

برای نمایش یک فیلم در  آکادمی اسکار مورد تائید هیئت ایرانی قرار گرفتن اولین شرط است. پس از تائید کیفیت این فلیم ها برای نمایش در منظر جهانی ارسال می‌شوند. در ادامه قصد داریم به فیلم‌هایی که شانس بیشتری برای حضور در اسکار دارند بپردازیم.

در روزهایی که نقش نماینده سینمای ایران در اسکار مشخص می شود، انتخاب یکی از آثار سینمای ایران در سال جاری دشوار است. با این وجود، هیئت انتخاب برای ارائه فیلم ایرانی در اسکار باید اثر مورد نظر خود را با رعایت قوانین این رویداد از جمله نمایش فیلم در کشور مبدأ و … ارائه دهد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، رویه این کمیته که به همت بنیاد سینمایی فارابی انجام می شود به این صورت است که ابتدا یک بسته 10 فیلمی به انتخاب خود انتخاب می کند، سپس آن را به سه فیلم کاهش می دهد و در نهایت یک فیلم را انتخاب و ارائه می کند.

برای انتخاب یک فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار، اولین قدم عبور از گزینش هیات انتخاب ایران و مرحله بعدی کیفیت حضور در جشنواره های درجه یک جهانی است. اکران فیلم در کشور مبدا نیز یکی از قوانین مهم انتخاب آثار خواهد بود.

البته کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار علاوه بر معیارهای فیلمسازی، معیارهای انتخاب اثر در سطح بین المللی را نیز در نظر خواهد گرفت. شاید یک فیلم داخلی درجه یک قدرت چندانی در صحنه بین المللی نداشته باشد. حضور یک اثر در جشنواره های بین المللی سطح A شانس انتخاب یک فیلم توسط هیئت داوران اسکار را افزایش می دهد. از سوی دیگر، نقش توزیع کننده بین المللی در موفقیت جهانی یک فیلم نادیده گرفته می شود. در عین حال دور از دسترس نیست که یک فیلم خوب به دلیل اینکه پخش کننده مناسبی در اختیارش نیست، از همه افتخارات محروم شود. علاوه بر این، در هنگام انتخاب آثار، هر سال نمایندگی یک اثر برای یک کشور بررسی می شود.

در ادامه این گزارش تعدادی از آثاری که ممکن است در ده فیلم فهرست اول بنیاد سینمایی فارابی برای ورود به آکادمی اسکار قرار گیرند، ارائه می‌شود:

فیلم تصور 

اولین فیلم علی بهراد با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان در هفته منتقد در جشنواره کن به نمایش درآمد.

این ایده یک فیلم فانتزی است و داستان یک راننده تاکسی جوان را روایت می کند که هر روز عصر مسافرانی را با چهره ای مشابه سوار می کند و به داستان های آنها گوش می دهد.
این فیلم اولین فیلم بلند کارگردان آن است که اکران های بین المللی داشته و از پخش خارجی قوی بهره می برد. تهیه کننده آن جواد نوروزبیگی است.

فیلم فانتزی

فیلم تصور

در خلاصه داستان آخرین تولد به کارگردانی نوید محمودی آمده است: ثریا: به چی نگاه می کنی لیلیجان؟ آدم که مردن خودش رو تماشا نمی کنه.

این فیلم آمیخته با حال و هوای صداها و تصاویر افغانی و با بازی الناز شاکردوست به عنوان بازیگر زن، رویکرد فیلمساز در استفاده از شخصیت های سینمایی را به نمایش می گذارد. نوید محمودی کارگردان و نویسنده افغانستانی با سابقه مهاجر مقیم ایران است که با موفقیت در جشنواره های بین المللی شرکت کرده است. او همچنین تهیه کننده سریال موفق «پوست شیر» است. هرچند شنیده می شود این فیلم جزو 10 فیلم منتخب فارابی است.

فیلم آخرین تولد

فیلم آزردگان

مهدی فرد قادری کارگردان فیلم آزردگان برای سکانس 145 دقیقه ای جاودانگی در سینما جایزه گرفت. «آزردگان» سومین فیلم این فیلمساز است و گفته می شود با توجه به حضور این فیلم در جشنواره شانگهای می تواند در بین 10 نامزد اسکار قرار گیرد. اما این فیلم هنوز اکران نشده است و در صورت انتخاب باید هر چه زودتر در ایران نمایش داده شود تا قوانین آکادمی رعایت شود.

این فیلم داستان سه فیلمساز است که تلاش می کنند فیلم جدید خود را بسازند. لیلا زارع، محمدامین و فرخ نعمتی در آزردگان بازی می کنند.
یک شرکت انگلیسی مسئولیت پخش بین المللی آزردگان را بر عهده دارد.

توهین شده

فیلم بی‌مادر

بی مادر اولین فیلم مرتضی فاطمی است و پیش بینی می شود در فهرست 10 فیلم برتر فارابی قرار گیرد.

امیر آقایی، میترا حجار و پژمان جمشیدی در فیلم بی مادر بازی می کنند. موضوع زندگی مسالمت آمیز زوجی است که وقتی یکی از آنها تصمیم خود را تحت فشار قرار می دهد، ناخواسته در معرض آزمایش، دوراهی و خطرات اخلاقی قرار می گیرد.

بی مادر

فیلم بعد از رفتن

«بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی دیگر فیلمی است که پیش بینی می شود در فهرست اول نامزدهای اسکار قرار گیرد.

صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام و پانته آ پناهی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

بعد از ترک

فیلم نگهبان شب

«نگهبان شب» ساخته سیدرضا میرکریمی را احتمالا باید جدی ترین گزینه آخر نامزدی اسکار دانست که البته به دلیل وضعیت اخیر سینمای ایران در جشنواره های بین المللی نتوانست در رویدادهای بین المللی حضور پیدا کند و همین مشکل آن را پیچیده می کند.

این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر شد.

داستان نگهبان شب درباره کارگر روستایی به نام رسول است که چاره ای جز ایستادن در کنار جاده و یافتن کار روزانه در خیابان های شهر برای امرار معاش ندارد.

نگهبان شب

فیلم‌های دیگر که شانس حضور در لیست اولیه را دارند

علاوه بر این آثار، قرار است بنیاد فارابی چند فیلم دیگر از جمله «دست انداز»، «دسته دختران»، «ستاره بازی»، «ستون ۱۴»، «سه کام حبس»، «شهرک»، «غریب»، «کت چرمی»، «مصلحت»، «ملاقات خصوصی»دو چند فیلم غیر کمدی دیگر نیز در این فهرست قرار دارند. این در حالی است که برخی از این فیلم ها و مضامین آنها حتی در جشنواره داخلی فیلم فجر نیز مورد پسند کارگردانان قرار نگرفت و احتمال حضور آنها در اسکار تقریباً صفر است.

چندین نفر دیگر مانند «دسته دختران» و «مصلحت» نیز فاقد چشم‌انداز بین‌المللی برای نامزدی اسکار هستند و حتی اگر در فهرست ده نفری حضور داشته باشند، بعید است به فهرست نهایی سه نفره راه پیدا کنند.

سال گذشته فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته ایرانی هومن سیدی نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما سال گذشته به گفته پخش‌کنندگان و همچنین برخی کارگردانان، برخی از جشنواره‌های مهم جهان فیلم‌های سینمای ایران و سینمای ایران را نپذیرفتند. تعداد کمی از فیلم‌هایی که امسال فیلمبرداری شدند، شانسی نداشتند. عرصه جهانی پیش بینی نشده بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا