اخبار روز

لکه های داغ روی صورت می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت فرد ارائه دهند

وقتی چهره افراد را می خوانید، می توانید به معنای واقعی کلمه احساس آنها را در درون ببینید.

به گزارش زومیت، محققان ماه گذشته در مطالعه‌ای که در مجله Cell Metabolism منتشر شد، گزارش دادند که نقشه‌برداری از نقاط گرم و سرد روی صورت می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد سن بیولوژیکی فرد، یعنی سرعت پیری سلول‌ها و حتی شناسایی علائم مزمن ارائه دهد. بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون در بالا ذکر شده است.

به گزارش ساینس نیوز، تجزیه و تحلیل حدود 3000 نفر از مردم هان چینی (یک قومیت بومی چین) بین 21 تا 88 سال نشان داد که در مقایسه با افراد سالم، افراد مبتلا به اختلالات متابولیک مانند دیابت و بیماری کبد چرب بالاتر از افراد سالم هستند. سن دما دور چشمش بالاتر است. به همین ترتیب، افراد مبتلا به فشار خون بالا در گونه های خود نیز دمای بالاتری داشتند.

جینگدونگ جکی هانیک زیست‌شناس محاسباتی از دانشگاه پکن می‌گوید: «ما می‌توانیم از تصویر حرارتی صورت برای تشخیص بیماری‌ها با دقت نسبتاً خوبی در حدود ۸۰ درصد استفاده کنیم. در واقع الگوی حرارتی صورت [اطلاعات] “این به شما بیشتر در مورد سلامتی شما می گوید.”

هان و همکارانش همچنین دریافتند که دمای بینی با افزایش سن سریعتر از سایر قسمت های صورت کاهش می یابد. این نشان می دهد که افرادی که بینی گرم تری دارند سن حرارتی کمتری دارند. با افزایش سن، دمای اطراف چشم افزایش می یابد.

به گفته وادیم گلادیشف، متخصص پیری در بیمارستان زنان و بریگهام، محققان در واقع رویکردی نوآورانه برای تخمین سن بیولوژیکی بر اساس تصاویر حرارتی صورت ایجاد کرده‌اند. این روش امکان ارزیابی مستقل میزان پیری سلول های فرد را فراهم می کند. با تجزیه و تحلیل الگوهای گرمای صورت، حتی می توانند علائم بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا را با دقت حدود 80 درصد تشخیص دهند.

به گزارش زومیت، هان می گوید ایده استفاده از دمای صورت به عنوان شاخص سلامت ریشه در طب سنتی چینی دارد. علاوه بر این، همه ما تجربه کرده ایم که چگونه تب و عفونت ها می توانند دمای بدن را افزایش دهند، از جمله در نواحی خاصی از صورت. به عنوان مثال، والدین اغلب پیشانی فرزند خود را لمس می کنند تا علائم بیماری را بررسی کنند.

مطالعات همچنین نشان داده اند که دمای مرکزی بدن با افزایش سن، وضعیت متابولیک و بیماری های متابولیک تغییر می کند. نقشه های حرارتی صورت حتی می توانند اختلال استرس پس از سانحه را نشان دهند. با این حال، اینکه آیا می توان از الگوهای گرمای صورت برای ارزیابی سن بیولوژیکی و بیماری های متابولیک استفاده کرد، بررسی نشده است.

هنگامی که محققان نمونه خون شرکت کنندگان را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که چرا نقشه حرارتی اطلاعات زیادی به ما می دهد. به عنوان مثال، افزایش دمای اطراف چشم ها و گونه ها در درجه اول به دلیل افزایش فعالیت های سلولی مرتبط با التهاب، مانند ترمیم است. وی مجروح و در حال مبارزه با عفونت بود.

ابزاری به نام ThermoFace که تصاویر حرارتی صورت را تجزیه و تحلیل می‌کند، در ارزیابی سن بیولوژیکی و تشخیص بیماری‌های متابولیک امیدوارکننده است. با این حال، اثربخشی آن در جمعیت های مختلف نامشخص است.

باید در نظر داشت که علاوه بر بیماری و سن، عوامل دیگری نیز بر دمای صورت تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، یک روال پرش روزانه دو هفته ای در شرکت کنندگان در مطالعه، سن حرارتی صورت آنها را تا پنج سال کاهش داد و آنها را از نظر بیولوژیکی (حرارتی) جوان تر کرد. با کمال تعجب، به نظر می رسد که حتی مصرف ماست نیز بر سن حرارتی صورت تأثیر می گذارد.

گلادیشف اشاره می کند که در حالی که خطر بیماری با سن بیولوژیکی مرتبط است، ابزار Thermophys نمی تواند علت و معلول را نشان دهد. اما به طور بالقوه می تواند پزشکان را در مورد مشکلات احتمالی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، آگاه کند.

گلادیشف می گوید: برای اهداف [تحقیقاتی] عملی، بسیار مفید. اما اینکه آیا می توان از نقشه های حرارتی صورت برای تشخیص بیماری در محیط های واقعی استفاده کرد یا خیر، سوال دشواری است که هنوز پاسخی ندارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا