به گزارش پی ام آپ به نقل از همشهری، بازار لوازم التحریر در اوج است و تقریبا در تمام ساعات روز مغازه های لوازم التحریر پر از خریدار هستند.

نگاهی به بازار لوازم التحریر نشان می دهد که در تمامی کالاهای مصرفی کالاهای داخلی بر حسب نیاز در اختیار خریداران قرار می گیرد و اظهارات مدیران اتحادیه های صنفی در زمینه تولید و فروش لوازم التحریر نیز موید این سوال است، اما باز هم بخش زیادی از  بازار این محصول در اختیار اقلام خارجی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر تولید لوازم التحریر در کشور را متناسب با نیاز بازار تایید کرد و گفت: اقلامی مانند مداد، مداد تراش و برخی اقلام دیگر عمدتاً وارداتی است، اما قاچاق اقلام لوازم التحریر زیاد است. به کشور، به طوری که چندین برابر تولید و مصرف داخلی مداد و نشانگر قاچاق در سطح عرضه وجود دارد.

محمودرضا صنعتگر یکی از معضلات تولیدکنندگان را قاچاق دانست و افزود: در شرایطی که تولیدکننده برای تهیه ارز باید پروسه طولانی را طی کند، قاچاقچی به راحتی می تواند از ارز آزاد استفاده کند که تفاوت چندانی با قیمت ندارد. ارز تعیین شده توسط تولیدکننده و همچنین بدون پرداخت مالیات و تعرفه، محصولات را با سود خوبی در بازار می فروشند.

وی با اشاره به مشکلات تامین ارز و انبارداری گمرکی برخی از مواد اولیه تولید لوازم التحریر، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه جدید به دست تولیدکنندگان نرسیده و اکثر آنها از موجودی قبلی استفاده کرده اند، قیمت محصول تولیدی افزایش نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: اقلامی مثل مداد، پاک کن، خودکار، ماژیک، ابزار اندازه‌گیری، دفتر مشق، کوله پشتی، جامدادی و به طور کلی نوشت افزار به طور ۱۰۰ درصد در داخل تولید می‌شود. اما اقلامی مثل روان نویس، تراش و برخی اقلام دیگر عمدتا وارداتی است.

نگاهی به بازار لوازم التحریر نشان می دهد که اکثر اقلام مورد نیاز دانش آموزان با کیفیت خوب و قیمت نسبتا مناسب موجود است اما گاهی قیمت های عجیبی نیز برای برخی اقلام عمدتا وارداتی و مارک دار در حوزه نوشت افزار دیده می شود.

از جمله اجناس لوکسی که در برخی از فروشگاه های واقعی و مجازی به چشم می خورد، خودکار و خودنویس های بیش از یک میلیون تومان و دفترچه یادداشت 900 هزار تومانی است و علاوه بر این اجناس، محصولات حرفه ای مانند  مدادرنگی‌ها، ماژیک‌ها و خط‌کش‌های با قیمت های چند میلیونی، از جمله آنها نرم افزارهای نوشتن گران قیمت موجود در بازار هستند.

لازم به ذکر است نمایشگاه اقلام مورد نیاز مدارس به ویژه لوازم اداری همچنان در پارک گفتگوی تهران دایر است که تا 16 مهرماه ادامه دارد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *