اخبار روز

عملیاتی شدن سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در مهرماه!

به گزارش پی ام آپ، درباره انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، رئیس سازمان بورس قول داده بود که تا اواخر ماه شهریور تصمیمات لازم را اعلام خواهد کرد. اما برای تعیین تکلیف در این زمینه، هنوز پیگیری‌هایی انجام می‌شود و نمی‌توان به زودی عملیات انتقال را اجرا کرد.

به علاوه، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، که پس از هر بار وعده عملیاتی شدن آن داده می‌شود، هنوز عملی نشده است. طبق گفته مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، برای انتقال قهری سهام عدالت، نیاز به زیرساخت‌های متفاوتی است که پیچیدگی‌های زیادی دارد و به همین دلیل، راه‌اندازی سامانه طولانی شده است.

با این حال، ذی نفعان هنوز منتظر تحقق این عملیات هستند و امیدوارند که ظرف ۶ ماه آینده، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، به بهره‌برداری برسد.

در تاریخ شهریور 1401، سامانه انتقال سهام عدالت به وراث بنا نشده بود و باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ 30 مهر 1401 برای بررسی وضعیت بیشتر، با قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، آقای ابوترابی، ملاقات کرد. در این جلسه، آقای ابوترابی اظهار داشت که سامانه انتقال سهام عدالت به وراث دارای دو بخش است؛ بخش اول، شامل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است که توسط کارکنان شرکت سپرده گذاری در حال تلاش و آماده‌سازی می‌باشد. بخش دیگر این پروژه، خارج از حیطه اختیارات شرکت سپرده گذاری مرکزی و به عهده دیگر مراجع قرار دارد.

قوه قضائیه نیاز به سامانه ای دارد که بتواند مشخصات متوفیان را جمع آوری کرده و برای ما قابل دسترسی باشد، تا بر اساس آن به اجرای موارد و اخذ گواهی وراثتی بپردازیم.
خواسته ما در این راستا از مسئولان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی نیز پیگیری شده است.
سامانه انتقال سهام عدالت به وراث در گذشته با ابهام هایی همراه بوده است، اما به دلیل ارائه خدمات سازمان ثبت احوال کشور امکان جمع آوری مشخصات متوفیان ساده تر شد و اکنون این اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس ما قرار دارد.
فرد مسئول عرصه فناوری اطلاعات در قوه قضائیه، محمد کاظمی فرد، در این رابطه دست به کار شده است و پیگیری به عمل آمده است.

وی افزود: داده های سرویس انحصار وراث را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام متوفی را به بستگانشان واگذار کند. این داده ها در قالب وب سرویس در اختیار سازمان بازرگانی قرار می گیرد و سازمان معاملات می تواند در سیستم های خود از آن استفاده کند.

اما برخلاف آنچه رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه عنوان کرده بود اطلاعات کامل متوفیان تحویل نهاد بورسی شده است، با توجه به فرآیند انحصار جانشین پروری، تحویل آمار متوفیان. نشده است آنها کامل هستند. مرکزی در گفتگو با رسانه ملی اظهار داشت: فوتی ها مربوط به سال 1384 بوده که از سال 1386 فقط عکس ارث بر اساس خدمت به سازمان داده شده است و از سال 1386 عملاً تعداد متوفیان را پوشش نمی دهد.

سازمان بورس و اوراق بهادار جهت سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال سهام متوفیان به وراث، زیر ساخت فنی مورد نیاز را بازبینی کرده و اقدام به تغییر آن نموده است. در همین رابطه، طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح شده که مصوب شدن آن منجر به تقسیم بندی سهام عدالت بر اساس گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری خواهد شد.

رئیس سازمان بورس، زمان عملیاتی شدن این فرآیند را در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ مورد اشاره قرار داد و تایید کرد که حداکثر ظرف مدت دو تا سه ماه آینده به انجام خواهد رسید. با اجرای این سامانه، انتقال سهام متوفیان به وراث و تقسیم بندی سهام عدالت به صورت قانونی و قابل اعتماد صورت خواهد گرفت.

3 ماه گذشت و خبری از واگذاری سامانه واگذاری سهام عدالت به وراث نشد. باشگاه خبرنگاران جوان برای اطلاع از آخرین جزئیات هشتم از رئیس سازمان بورس سوال کرد شهریور پیگیری عشقی همچنین بیان کرد: موضوع نقل و انتقال دارایی وراث سهام و سوال باقی مانده در حساب های سپرده مرکزی پس از فوت فرد به زودی مشخص می شود.

و افزود: سیستم آماده است و تلاش بر این است که تا آخر پیش برود. شهریور اعلام می کنیم وراث متوفی با در دست داشتن مدارک لازم به کارگزاری ها مراجعه کنند. همینطور مذاکراتی که با قوه قضائیه داشتیم که دفاتر الکترونیک قضایی مجدداً اعلام آمادگی کردند که در این روند کمک کنند، در نهایت امیدوارم از پایان کار. شهریور این روند آغاز خواهد شد.

سپتامبر به پایان رسیده و فصل پاییز آغاز شده است، اما هنوز هیچ خبری از سامانه انتقال سهام عدالت به وراث نیست. باشگاه خبرنگاران جوان نیز در تلاش برای پیگیری مجدد وضعیت این سامانه است. با این حال، پیگیری هایی که انجام شده به نشان می دهد که این سامانه در ماه مهر فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

این موضوع برای بسیاری از افراد بسیار مهم است و منتظرند ببینند آیا واقعا در مهر ماه این سامانه فعال می شود یا تا زمان دیگری به تعویق می افتد. باشگاه خبرنگاران جوان نیز به صورت فعال پیگیری این موضوع را ادامه خواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا