اخبار خودرو

لادا ایسکرا معرفی شد ؛ اولین خودروی جدید کمپانی پس از تحریم های بین المللی

لادا ایسکرا معرفی شد ؛ اولین خودروی جدید کمپانی پس از تحریم های بین المللی

صنعت خودروسازی روسیه به دلیل تحریم های اعمال شده پس از جنگ با اوکراین با چالش های زیادی مواجه است. با خروج خودروسازان مطرح دنیا، بازار روسیه اکنون خالی از نام های بزرگ است و این خودروسازان چینی هستند که در تلاش برای تصاحب حداکثری سهم هستند. اما خودروسازان داخلی در کنار چینی ها در تلاش هستند تا با معرفی مدل های جدید خلاءهای موجود را پر کنند. لادا ایسکرا یکی از همین مدل ها بود که به یک گزینه بودجه جذاب برای مشتریان روسی تبدیل شد.

لادا ایسکرا در دسته سدان های کوچک قرار دارد. در واقع این خودرو بر اساس پلت فرمی به جا مانده از گروه رنو توسعه یافته است، بنابراین شباهت های زیادی با مدل لوگان دارد. این خودرو نیز مانند سایر مدل های لادا، علاوه بر نسخه سدان، در نسخه های استیشن و استیشن کراس نیز به فروش می رسد.

لادا ایسکرا ارائه شد. اولین خودروی جدید این شرکت پس از تحریم های بین المللی
لادا ایسکرا معرفی شد ؛ اولین خودروی جدید کمپانی پس از تحریم های بین المللی

یک پلت فرم داخلی

ایسکرا اولین مدل جدید لادا پس از اعمال تحریم های بین المللی است. به گفته لادا، این خودرو بین مدل های گرانتا و وستا قرار می گیرد و فاصله بین آنها را پر می کند. از نظر طراحی، ایسکرا جانشین وستا است و جلوپنجره برگرفته از حرف X بارزترین ویژگی ظاهری آن است. چراغ های جلوی این سدان کوچک فریم و گرافیک جذابی دارد و تا حدودی چهره مدرن و به روز آن را نشان می دهد. اما اگر کمی بیشتر به فرم فضا و تناسبات به کار رفته در بدنه دقت کنید، وابستگی لادا ایسکرا به داچیا لوگان بلافاصله آشکار می شود. البته برند روسی تاکید می کند که این مدل بر اساس به اصطلاح “پلتفرم جهانی مدرن” توسعه یافته است. از دیدگاه لادا، این پلتفرم بازطراحی شده و از نظر فناوری مستقل است. این شرکت ادعا می کند که سیستم های الکترونیکی ایسکرا کاملا انحصاری بوده و 400 قطعه به کار رفته در آنها جدید است.

با وجود تفاسیر، می توان گفت که Lada Iskra بر اساس نسخه اصلاح شده پلت فرم CMF-B است. شاید بدانید که این پلت فرم توسط داچیا، رنو و نیسان استفاده می شود. به نظر می رسد پس از قطع ارتباط رنو و لادا در سال 2022، این شرکت روسی به دلیل دسترسی قبلی به مراکز تحقیق و توسعه، موفق به طراحی نسخه داخلی این پلت فرم بدون کمک فرانسوی ها شده است.

ماکسیم سوکولوف، مدیرعامل شرکت مادر لادا، AvtoVaz، ایسکرا را یک مدل مستقل از نظر فناوری توصیف کرد و افزود: برای این پروژه 23 میلیارد روبل معادل 258 میلیون دلار هزینه شده است.

مشخصات فنی لادا ایسکرا

در بخش فنی، لادا ایسکرا چیزی برای تعجب ندارد، زیرا تقریباً همه چیز مشترک با سایر مدل های این شرکت دارد. در مدل پایه، این سدان کوچک و اقتصادی به یک موتور 1.6 لیتری بنزینی مجهز شده است. این موتور برگرفته از گرانتا توانایی تولید 89 اسب بخار قدرت را دارد و نیروی آن از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود. مدل پرچمدار از موتور 1.6 لیتری وستا استفاده می کند. این موتور 105 اسب بخار قدرت تولید می کند. وظیفه انتقال نیرو در این مدل به گیربکس 6 سرعته دستی یا گیربکس 6 سرعته اتوماتیک محول شده است.

لادا ایسکرا ارائه شد. اولین خودروی جدید این شرکت پس از تحریم های بین المللی
لادا ایسکرا معرفی شد ؛ اولین خودروی جدید کمپانی پس از تحریم های بین المللی

در مورد قیمت لادا ایسکرا چیزی مشخص نیست، اما می دانیم که تولید آن از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد. با توجه به افتتاح محصولات برند لادا به ایران، بعید نیست در آینده شاهد حضور این خودرو در خیابان های کشور باشیم.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا