اخبار روز

قیمت موز چقدر گران شد؟

توجه: این خبر با عنوان : قیمت موز چقدر گران شد؟
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود – بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷۲ هزار و ۲۲ تن موز سبز تازه یا خشک شده از ۹ کشور مختلف وارد شده است که نسبت به همی نبازه در سال ۱۴۰۰ با کاهش حدود پنج. درصدی شده است.

ارزش ریالی این میزان درآمد 8366 میلیارد و 204 میلیون و 47 هزار تومان معادل 374 میلیون و 483 هزار و 686 دلار است که به ازای دلاری که حدود هفت درصد نسبت به سال 140 درصد کاهش یافته است ارزش ریالی آن 396 درصد رشد در سال گذشته است. به سال قبل از آن تجربه کرده است.

چرا که هر کیلو گرم موز در سال گذشته به صورت روزانه ۱۴ هزار و ۶۲۰ تومان قیمت دارد، در حالی که در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۸ هزار تومان برای مشتریان آب خورده است. البته در کنار این اعداد و ارقام باید حقوق و تعرفه گمرکی موز را نیز در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید: قیمت میوه از هفته آینده ارزان می شود؟


اکوادور، امارات، پاکستان، ترکیه، چین، فیلیپین، کلمبیا و هند ۹ کشور واردکننده موز به ایران در سال ۱۴۰۱ هستند که البته در این بین مقدار ناچیزی موز ایتالیایی مناطق آزاد به ایران وارد شده است که مبدأ آن ذکر نشده است. .

در این میان ترکیه با فروش 332 هزار تن بیشتر این محصول را به کشور تولید می کند. پس از آن هند با 130 هزار تنی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و این دو ک شور در کنار سهم 81 درصدی در بازار موز ایران را از آن خود کرده است.

فیلیپین نیز با واردات 63 هزار تنی و پاکستان با واردات 43 هزار تنی از ترکیه و هند بیشترین سهم را در بازار موز کشور داشته و در رتبه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. در نهایت، آنها نیز سهام اندکی را از آن خود کنند.

منبع: ايسنا

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا