اخبار روز

قیمت مواد شوینده هم افزایش یافت! /جزئیات

به گزارش پی ام آپ، حسام بیگدلو ضمن انتقاد از نحوه قیمت گذاری دستوری دولت، اظهار کرد: در گذشته 3 محصول (پودر، صابون و خمیر دندان) در صنعت شوینده ها مشمول تعیین قیمت قبلی بودند، اما در سال های اخیر دولت اقدام به تعیین قیمت اولیه کرده است. کالاهای تولیدی در این صنعت تعیین کننده قیمت هستند و این موضوع تنها بر بار مسئولیت آن می افزاید.

مطابق با انجمن مخالف این روش قیمت گذاری قبلی است و در این زمینه در حال مذاکره با سازمان حمایت و حریم خصوصی برای ایجاد شرایط مناسب در صنعت شوینده است و تاکنون بحثی در خصوص افزایش قیمت ها، جدول گذاری نشده است. و تعیین درصد توسط انجمن به گفته رئیس انجمن افزایش 50 درصدی مواد شوینده در رسانه های کشور منتشر شد که از سوی انجمن تکذیب می شود.

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اشاره به اینکه صنعت شوینده در سال گذشته 25 درصد افزایش قیمت داشت، گفت: افزایش قیمت سال گذشته در صنعت شوینده با تورم بانک مرکزی همخوانی نداشت. به عبارت دیگر، صنعت قیمت را کمتر از تورم موجود افزایش داد. اگرچه در نهایت انجمن با مسئولان بر سر افزایش قیمت 40 درصدی به توافق رسید، اما در عمل 25 درصد اعمال شد و 15 درصد باقی مانده تا پایان سال اجرایی شد.

بیگدلو با معرفی دولت به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت در صنایع مختلف، افزود: دولت ها با تغییر سال دستمزد و حقوق، قیمت تمام شده حامل های انرژی را افزایش می دهند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت حامل های انرژی تا ۲ سال ثابت بماند. به همین دلیل است که همه صنایع تقاضای تغییر در قیمت ها را دارند. بخش قابل توجهی از قیمت مواد اولیه در ایران در اختیار دولت است و شرکت های پتروشیمی و بورس قیمت ها را تعیین و اعلام می کنند و این مشکل در نهایت منجر به افزایش قیمت کالاها می شود. سازمان راهداری در ابتدای خردادماه امسال نرخ حمل‌ونقل جاده‌ای را 30 درصد افزایش داد و حومه‌سازی را اعمال کرد، بنابراین وقتی همه عوامل تولید افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، ثابت ماندن قیمت‌ها غیرمنطقی است.

وی ایران را مرکز منطقه و قطب تولید مواد شوینده دانست و تصریح کرد: تحریم ها تا حدودی از نفوذ ما در منطقه کاسته و رقبایی مانند ترکیه توانستند جای ما را بگیرند و برخی بازارها را در اختیار بگیرند. اما از آنجایی که ظرفیت تولید در ایران 2 تا 3 برابر بیشتر از نیاز داخلی است، می‌توانیم نیاز 15 تا 16 کشور منطقه را تامین کنیم و در زمان شیوع ویروس کرونا، ایران یکی از کشورهایی بود که با آن مواجه نشد. مشکل کمبود و حتی صادرات در یک نقطه. ایران در این صنعت دارای مزیت ارضی است و چرخه تولید از ابتدا تا محصول نهایی در کشور موجود است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ تعداد واحدهای پودر و مواد اولیه در ایران چندین برابر ترکیه و سایر کشورهایی است که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند.

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم و عدم امکان تراکنش بانکی روند صادرات را با مشکل مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم ها در حال حاضر مواد شوینده به 20 کشور جهان صادر می شود. از آنجایی که تمامی خریداران عراقی حاضر به همکاری با ایران در خارج از سیستم بانکی نبودند، در یک مقطعی این بازار را به ترکیه تحویل دادیم، اما همچنان این بازار را داریم زیرا قیمت ایران نسبت به ترکیه مناسب‌تر است.

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی به واردات مواد اولیه ادامه داد: نبود دانش فنی و تجهیزات در صنعت شوینده دلیلی بر واردات نیست. منابعی مانند روغن نارگیل و پالم که در صابون ها و … استفاده می شود به دلیل اینکه این محصولات در داخل کشور تولید نمی شود وارد ایران می شود و عدم تخصیص ارز و طولانی شدن پروسه مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا