به گزارش مانیبان، محمد رسولی دبیر اولین نشست تخصصی بررسی بازار مسکن و آثار اقتصادی آن با اشاره به اینکه وضعیت فعلی مسکن در واقع مبهم و پنهان است، گفت: آمار مسکنی که اکنون وجود دارد دقیق و صحیح نیست. از سوی دیگر آماری که از سوی مراکز رسمی و دولتی کشور اعلام می شود به دلیل نداشتن منبع معتبر غیر قابل اعتماد و قابل اعتماد است.

وی افزود: در حال حاضر مسکن عموما یک دارایی سرمایه ای محسوب می شود و مشکل همین است. یکی باعث افزایش قیمت آن شده است در حالی که مسکن باید به عنوان کالای مصرفی در بازار بین مصرف کنندگان واقعی عرضه شود. البته برخی مدعی هستند که قیمت مسکن در بازار ارزان شده یا ارزان خواهد شد، اما این شعارها با واقعیت بازار مسکن فاصله زیادی دارد.

دبیر اولین نشست تخصصی بازار مسکن و آثار اقتصادی آن در ادامه تاکید کرد: وقتی از زاویه اقتصادی به بازار مسکن نگاه می کنیم متوجه می شویم که قیمت مسکن نه تنها در حال کاهش نیست بلکه به دلیل رکود تولید در حال افزایش است. قیمت افزایش می یابد. قیمت مسکن نیز مانند امسال نسبت به سال گذشته گران شد.

وی با اشاره به اینکه حوزه های مربوط به ساخت و ساز مسکن و تصمیم گیری در این زمینه باید کاهش یابد تا با تصمیم گیری و اتخاذ سیاست های مناسب قیمت مسکن به راحتی کاهش یابد، افزود: قیمت مصالح ساختمانی مسکن تاسیسات و ساخت و ساز. حقوق کارگران و غیره در سال جاری افزایش یافته است، بنابراین در شرایط فعلی نمی توان انتظار ارزانی مسکن را داشت. البته به دلیل رکود ممکن است مردم برای تسریع در فروش یک یا دو واحد زیر قیمت روز بفروشند اما این موضوع نباید باعث گمراهی تحلیلگران شود. بنابراین، طبق واقعیت، مسکن گران شده است و در آینده نیز گران شده است.

رسولی تعداد مستاجران بی خانمان در کشور را زیاد عنوان کرد و گفت: روش های مختلفی برای ساخت مسکن در کشور وجود دارد که طرح ساخت واحدهای 25 متری است. یکی یکی از آنهاست، اما نکته مهم اینجاست که مسکن 25 متری نمی تواند با روحیه و فرهنگ مردم ایران منطبق شود، زیرا با مسائل شرعی و اسلامی شرع ایرانی-ایرانی همخوانی ندارد.

وی افزود: در بحث املاک باید تمام زوایای موجود رعایت شود تا بهترین راه حل ممکن ارائه شود. دولت باید اقداماتی را برای حمایت از تولیدکنندگان مسکن و سازندگان بزرگ انجام دهد. بر خلاف افکار عمومی، برخی معتقدند رکود در بازار مسکن سودمند است و فروشنده باید ملک خود را به قیمتی کمتر از قیمت استاندارد بفروشد، اما رکود در بازار مسکن ضرر است. اقتصاد داخلی ماست و دولت باید با ایجاد بسته‌های تشویقی در حوزه بازار مسکن برای تولیدکنندگان مسکن انگیزه ایجاد کند.

این کارشناس حقوقی با اشاره به اینکه محدودیت ها در حوزه مسکن باید کاهش یابد و حفظ شود، خاطرنشان کرد: در اقتصاد هر چه محدودیت ها کاهش و کمیت افزایش یابد طبیعتا دسترسی به کالا آسان می شود. به این ترتیب هر چقدر مسکن تولید و در بازار عرضه شود، علاوه بر متعادل کردن قیمت این محصول، به طور کلی آحاد جامعه نیز امکان دسترسی و خرید آن را خواهند داشت.

فواره: مهر


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما