اخبار روز

اعلام زمان تغییر قیمت خودرو!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، پس از گذشت بیش از سه ماه از آخرین قیمت گذاری خودروهای داخلی، اکنون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بررسی صورت های مالی سال 1401 خودروسازان کشور، افزایش 35 تا 38 درصدی قیمت محصولات خودرو را تایید کرده است. و برای قیمت گذاری جدید به شورای رقابت ارائه کرده است. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، بیش از یک هفته است که شورای رقابت از قیمت های پیشنهادی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مطلع شده است. افزایش احتمالی قیمت بر اساس صورت های مالی خودروسازان در سال 1401 است که بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، این شورا می تواند هر سه ماه یک بار در مورد قیمت های جدید محصولات خودرو تصمیم گیری کند.

اردیبهشت ماه  امسال بود که پس از 18 ماه یخ زدگی قیمت خودرو، سرانجام شورای رقابت قیمت جدید کارخانه ای خودروسازان داخلی را اعلام کرد. بر اساس دستورالعمل اردیبهشت ماه ماه این شورا، افزایش قیمت بین 10 تا 49 درصد بوده است. این در شرایطی رخ می دهد که خودروسازان دوره رشد قیمت را برآورده نکرده اند. اما سوال این بود که قبل از اعلام قیمت ها به مذاکرات برگردیم. چندی پیش از اعلام قیمت، یکی از مسئولان انجمن قطعه سازان از موافقت سازمان حمایت، شورای رقابت و خودروسازان با افزایش 70 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو خبر داد. چندان عجیب به نظر نمی رسید، زیرا از آذر 1400، یعنی 18 ماه قبل، تغییری در قیمت کارخانه ای خودرو ایجاد نشده بود، در حالی که تورم سالانه در این مدت حدود 50 درصد بود. اما در نهایت قبل از اعلام قیمت ها، یعنی اواخر فروردین ماه، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در اقدامی عجیب قیمت های پیشنهادی را در شورای رقابت وتو کرد. معاون رئیس جمهور در نامه ای خطاب به رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، ابتدا خواستار بررسی قیمت خودرو شد.

محمد مخبر در این نامه قیمت های پایه ارائه شده در جلسه شورای رقابت را افزایش غیرمعمولی دانسته که آثار تورمی داشته است. طبعاً مخبر در نامه خود با «اصلاح یک‌باره» قیمت ها مخالف بود نه با اصل آن. وی در بخشی از نامه خود با اشاره به اینکه اصلاح یکباره قیمت در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواست تا با همکاری وزارت حراست این قیمت ها را سریعا بررسی کند. در نهایت وتوی افشاگر باعث شد که قیمت کارخانه خودرو بین 10 تا 49 درصد افزایش یابد.

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، خودروسازان از افزایش قیمت های انجام شده راضی نبودند و همچنان مدعی بودند که از این قیمت ها ضرر خواهند کرد. مشکلی که به نظر می رسد پس از سه ماه قیمت های جدید آشکار شده است. به عنوان مثال، طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط نهادهای مختلف، تولید خودروسازان در تیر و مرداد با روند نزولی همراه است که ممکن است یکی از اثرات این آسیب باشد. علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه ایرانی خودرو خودرو روز گذشته از زیان 9 میلیارد تومانی این خودروساز در سه ماهه نخست امسال خبر داد. اما اکنون اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بررسی صورت های مالی خودروسازان در سال 1401، افزایش 35 تا 38 درصدی قیمت محصولات خود را تایید کرده است و با احتساب اینکه سه ماه از آن زمان می گذرد. آخرین تعیین قیمت و اینکه در دستورالعمل شورای رقابت تاکید شده است که قیمت ها هر سه ماه یک بار اعلام می شود، افزایش قیمت مورد بررسی احتمالا و کاملا قانونی است.

به نظر می رسد رشد قیمت در اردیبهشت ماه ماه رخ داده بر اساس صورت های مالی سال 1400 بوده که اعتراض خودروسازان را در پی داشته است. حالا شورای رقابت باید تصمیم بگیرد و در صورت موافقت این شورا محدوده افزایش قیمت ها اعلام می شود. البته با توجه به اینکه پیش از این نیز مقامات عالی دولتی در این زمینه وارد عمل شده اند، باید دید این بار نیز برای وتوی قیمت خودرو اقدام می کنند یا خیر. البته با توجه به اینکه وی دفعه قبل مخالف اصلاحات واحد بود، احتمال وقوع چنین اتفاقی کم به نظر می رسد.

دو سناریو برای رشد قیمت خودرو

با وجود اینکه بیش از یک هفته از اعلام پیشنهاد قیمت خودروهای جدید توسط سازمان حمایت به شورای رقابت می گذرد و این سازمان افزایش 38 درصدی هزینه خودروسازان را تایید کرده است، اما نمی توان با قطعیت اعلام کرد که شورای رقابت اعمال خواهد کرد. این میزان رشد قیمت خودرو در آخرین افزایش قیمتی که در اردیبهشت ماه رخ داد در طول این ماه شاهد نوعی پاسکاری در اعلام قیمت بودیم.

در آن زمان نه شورای رقابت و نه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بار اعلام قیمت را نداشتند تا به نحوی از انتقاد جلوگیری شود. در نهایت قیمت ها توسط خبرگزاری ها اعلام شد و هیچ یک از این سازمان ها پاسخگو نبودند. اکنون سه ماه از آخرین تعیین قیمت می گذرد، هرچند طبق دستورالعمل شورای رقابت زمان دقیق اعلام قیمت های جدید فرا رسیده است، اما به گفته شورا ظاهراً همچنان نمی خواهد مسئولیت افزایش قیمت ها را بپذیرد. ; بنابراین در رابطه با روش افزایش قیمت می توان دو سناریو پیشنهاد کرد. سناریوی اول این است که این شورا دیگر قیمت ها را به صورت عمومی اعلام نمی کند و افزایش قیمت ها توسط خودروسازان به بهانه افزایش آپشن ها انجام می شود. یعنی خودروسازان اعلام کنند که قیمت خودروها به دلیل تعریف آپشن های جدید محصول افزایش یافته است.

با این روش دیگر شورای رقابت یا سازمان حامی تحت فشار افکار عمومی قرار نخواهد گرفت، اما به هر حال شفافیت این روش بسیار ناچیز است و ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند. از سوی دیگر، به مصرف کنندگان پیوسته توصیه می شود در صورت مشاهده افزایش قیمت تایید نشده، ادعای خود را مطرح کنند. روز گذشته سازمان حمایت در اطلاعیه ای دستورالعمل رسیدگی به این ادعاها را منتشر کرد. بنابراین، پیگیری این سناریو توسط سیاست‌گذار ممکن است باعث ایجاد چالش‌های بی‌نتیجه بین خودروساز و مصرف‌کننده شود.

سناریوی دوم این است که افزایش درصدی قیمت مانند گذشته توسط شورای رقابت اعلام شود. البته اعلام افزایش قیمت 38 درصدی تنها پس از گذشت سه ماه از افزایش 10 تا 49 درصدی قیمت خودرو، ممکن است این توصیه را در انظار عمومی مشکوک کند. اگرچه در دستورالعمل این شورا نیز حاکی از این بود که قیمت خودروها هر سه ماه یکبار بررسی می شود و احتمال افزایش قیمت نیز داده می شد، اما رشد 38 درصدی پیش بینی نمی شد. حتی در وزارت حریم خصوصی نیز چنین انتظاری وجود نداشت.

پیش از این منوچهر لگی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتگو با «دنیای اختیار» در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت محصولات داخلی گفت: تغییرات ایجاد نخواهد شد. در حال حاضر رادیکال است و متناسب با تغییرات بازار خواهد بود، همه این تغییرات را احساس می کنند و مثلاً می گویند با توجه به تغییرات باید پنج درصد به قیمت اضافه شود.» اگر قیمت خودرو در اردیبهشت ماه بین 10 تا 49 درصد افزایش یابد ماه تحقق منطقاً ریشه ای تلقی می شود، بنابراین می توان گفت رشد قیمت 38 درصدی نیز می تواند عنوان رادیکال را یدک بکشد. اما روی دیگر سکه تصمیم گیری را برای شورای رقابت سخت کرده است. خودروسازان با صورت های مالی که به سازمان حمایت ارائه کردند، نشان دادند که هزینه های آنها 38 درصد افزایش یافته و همچنان زیان می دهند. پس شاید شورای رقابت چاره ای جز برداشتن جام زهر و پذیرش افزایش 35 تا 38 درصدی قیمت خودرو نداشته باشد.

بررسی هزینه های سال 1401

در همین راستا «دنیای اقتصاد» با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت وگو کرده است. به گفته وی، شورای رقابت به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مجبور شد هر سه ماه یکبار قیمت خودروها را به روز کند. وی ادامه می دهد: قیمت های اعلام شده قبلی بر اساس هزینه خودروسازان 1400 بوده است، اما در پایان تیرماه صورت های مالی خودروسازان بررسی و هزینه های 1401 محاسبه شده است و بر اساس محاسبات، شورای رقابت باید قیمت پایه خودرو را بین 35 تا 38 درصد افزایش دهد. این افزایش قیمت توسط سازمان حمایت نیز تایید شده است; اما شورای رقابت یک هفته است که آن را به تاخیر انداخته است. دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از آنچه تعلل شورای رقابت می خواند، تاکید می کند: این شورا که بازار خودرو را انحصاری و مشمول قیمت دانسته است باید به وظیفه خود عمل کند و قیمت های جدید را در اسرع وقت اعلام کند. در اسرع وقت

وی ضمن انتقاد از ممنوعیت قیمت مخبر می گوید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده دولت ضرر میلیاردها تومانی خودروسازان را تایید کرده است. نعمت بخش نام گذاری سال را با عنوان «کنترل تورم و رشد تولید» یکی از دلایلی است که سیاست گذاران به فکر قیمت گذاری خودرو هستند. اما وی در ادامه تاکید می کند که این شعار به معنای تضییع حقوق سهامداران ایران خودرو و سایپا نیست.

دبیر انجمن خودروسازان خبر می‌دهد که در لیست اعلامی سازمان حمایت به شورای رقابت نام تعداد محدودی از خودرو‌های مونتاژی نیز وجود دارد، اما بیشتر خودرو‌ها مربوط به محصولات ایران‌خودرو و سایپاست. وی تاکید می‌کند که اگر خودروسازان خصوصی دچار زیان شوند ترس و واهمه‌ای از دولت ندارند و دیگر تولید نمی‌کنند، اما این خودروسازان داخلی هستند که درگیر زیان هستند و باید برای آن‌ها فکری شود. وی معتقد است اگر سیاستگذار می‌خواهد قیمت خودرو کنترل شود باید در سطح مواد اولیه این این کار را انجام دهد نه اینکه خودروساز مجبور باشد مواد اولیه را با قیمت بالا بخرد و محصول خود را با قیمت دستوری و با زیان بفروشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا